Domů     Technika
Tříkolka plná proměn
21.stoleti 19.8.2005

Většina z nás si možná ještě dodnes pamatuje na úspěchy i neúspěchy při své první samostatné jízdě na kole, kterou nejednou provázely ošklivé pády či odřená kolena. A v paměti zalovili i průmysloví designéři z americké univerzity Purdue.

Scott Shim, Matthew Grossman a Ryan Lightbody si vzpomněli na své cyklistické začátky, ke vzpomínkám z dětství přidali současné rodičovské zkušenosti a navrhli speciální kolo, které malým sportovcům i jejich rodičům podstatně usnadní život.
Pokud jste někdy chtěli naučit svého potomka bravurně jezdit na kole, doposud se vám k tomu nabízeli dvě možnosti. Buď jste mu k nestabilnímu dopravnímu prostředku přimontovali pomocná kolečka, nebo obětavě běhali za ním, přidržovali ho a čas od času taky pustili. Kolo SHIFT, což v překladu znamená „posun“, představuje novou, převratnou metodu, jak z caparta udělat v krátké době doslova malého Lance Armstronga.

Chytrá kolečka
SHIFT v mnohém připomíná tříkolku. Má jedno kolo vepředu a dvě tenká kolečka vzadu nakloněná k sobě, která v nehybném stavu vypadají jako písmeno V otočené vzhůru nohama. Jakmile se dítě rozjede, dvě zadní kolečka o průměru 40 centimetrů mu pomáhají udržet rovnováhu a chrání ho před pádem. Pokud ale přidá na rychlosti a lehce se předkloní dopředu, zadní kolečka splynou ve spodní části v jedno a z tříkolky se rázem stane „klasický“ bicykl. Zadní kolečka tentokrát připomínají skutečný tvar písmena V a navíc nutí jezdce kolo vyvažovat. Při zpomalení se zadní kolečka opět od sebe rozestoupí. Za malý zázrak může pružný mechanismus, který kolečka při vyšší rychlosti tlačí k sobě.
„Naše kolo naučí děti držet balanc během jízdy místo toho, aby se na něm vrtěli, otáčeli a pokukovali po rodičích, zda je stále ještě zezadu podporují,“ připomíná vedoucí celého projektu Scott Shim, docent z univerzity Purdue, jednu z největších výhod celého vynálezu – dítě se místo strachu z možného pádu může plně soustředit na svůj jezdecký výkon.

Porazili i kolo pro unavené psy
Neobvyklý vynález se již dočkal prestižního ocenění. Autoři variabilní tříkolky totiž vyhráli hlavní cenu v Mezinárodní soutěži v designu jízdních kol v tchajwanském Taipei. Jejich SHIFT uspěl v konkurenci 853 návrhů z 56 zemí světa, mezi kterými nechyběly ani takové modely, jakými jsou například bicykl měnící se v nákupní vozík nebo kolo určené pro venčení psa se sklápěcím sedátkem, kdyby se náhodou domácí mazlíček příliš unavil.
O americký vynález již také údajně projevily zájem tři zahraniční společnosti, dvě z Koreje a jedna z Tchajwanu, které by chtěly unikátní tříkolku začít vyrábět ve velkém. Už je také na čase, protože vynálezcům se doslova hromadí žádosti od koupěchtivých rodičů, které již nebaví běhat za svými ratolestmi a ošetřovat jim rozbitá kolena. „A přesně tak průmysloví designéři uvažují, jak mohou lidem usnadnit běžný život,“ říká Scott Shim.

Co se to s kolem děje?
1818 – Němec Karl Friedrich Drais von Sauerbronn patentoval svůj výtvor – dřevěnou „drezínu“, na které člověk seděl obkročmo a musel se odrážet nohama.
1861 – Francouz Pierre Michaux společně se svým synem Ernestem přidali k drezíně pedály a pojmenovali ji jako „vélocipede“.
1868 – V Saint-Cloud u Paříže se konal první cyklistický závod.
1870 – Britové James Starley a William Hillman předvedli celokovový model „Ariel“ s výrazně větším předním kolem a pryžovou obručí v ráfcích.
1885 – John Kemp Starley, synovec Jamese Starleyho, představil model „Rover“, kterým oběma kolům vrátili stejnou velikost.
2005 – V současnosti lidé po celém světě používají kolem 1,6 miliardy jízdních kol.

Více se dozvíte na:
http://www.purdue.edu/

Související články
V Německu otevřeli lunární simulátor za 45 milionů eur, díky kterému budou evropští astronauté testovat vše od 3D tisku obydlí z měsíčního prachu až po pěstování potravin v tamních podmínkách. Projekt, provozovaný Evropskou kosmickou agenturou (ESA) a Německým střediskem pro letectví a kosmonautiku (DLR), nemá ve světě obdoby –⁠ ani NASA podobné zařízení nevlastní. Simulátor […]
Toyotu C-HR si nemůžete splést s žádným jiným autem. Charakteristická silueta je čistou esencí dynamiky a městského stylu. Výjimečný je také interiér z těch nejkvalitnějších materiálů. A ještě něco… má štempl na nejekologičtější auto roku… Už před téměř 25 lety začínaly v Toyotě vznikat první hybridní vozy. Měly nižší spotřebu, nabíjely se jim baterie při brždění, […]
Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava už dávno strhla nálepku hornické univerzity. Naopak se v reakci na aktuální problémy skrze spojení technických, ekonomických, přírodovědných a uměleckých oborů v moderní studijní programy zaměřuje na udržitelnost. Nejlepším příkladem, jak tento posun v oblasti udržitelnosti demonstrovat, jsou jednotlivé iniciativy, které v kampusu univerzity probíhají. Spolupráce studentů, akademických pracovníků a vědců […]
Automobilka JLR na výrobu a testování elektromobilů v Coventry rozšířil svůj seznam nových zaměstnanců o nevšedního kolegu v podobě čtyřnohého robotického psa jménem Rover. Vzhledem k tomu, že testovací centrum je složité a energeticky náročné prostředí s tisíci zařízeními, které vyžaduje neustálý dohled, má Roverova role hlídacího psa pro JLR a její lidské kolegy zásadní […]
Plánovaná dostavba jaderných bloků v Dukovanech se blíží a s tím se zvyšuje i zájem studentů o jaderné obory – skoro 40% nárůst zapsaných eviduje i Fakulta jaderná a fyzikálně inženýrská ČVUT v Praze (FJFI), která je v Česku i ve střední Evropě již od svého založení vůdčí institucí v oblasti vzdělávání jaderných inženýrů. Studenti FJFI se teď mohou těšit […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz