Domů     Technika
Žádné dráty ve zdech!
21.stoleti 21.4.2005

Mezi vypínačem a spotřebičem už nemusejí vést žádné vodiče. Spojení můžete zprostředkovat bezdrátově. Siemens vyvinul novou technologie EnOcean, díky níž nemusí být v radiovém vypínači žádné baterie. Energii pro vysílání získají z čistě přírodních zdrojů.Mezi vypínačem a spotřebičem už nemusejí vést žádné vodiče. Spojení můžete zprostředkovat bezdrátově. Siemens vyvinul novou technologie EnOcean, díky níž nemusí být v radiovém vypínači žádné baterie. Energii pro vysílání získají z čistě přírodních zdrojů.

Jak to funguje?
Moduly vybavené technologií EnOcean jsou na jedné straně vysílače, na druhé přijímače; pro složitější aplikace jsou určeny jednotky, které obsahují přijímací i vysílací část. EnOcean v praktickém použití si nejlépe představíte jako vysílač umístěný ve vypínači na zdi a přijímač zabudovaný v lampě připojené do sítě. Stiskem takového vypínače se uvede do pohybu malé táhlo spínacího modulu, pro vytvoření dostatečného množství energie stačí 5 Newtonů při zdvihu 1,5 mm. Samotná jednotka je velmi malá (40 mm x 40 mm x 11,2 mm), vejde se proto i do kolébkového spínače. Dosah signálu, který pracuje v pásmu 868 Mhz, je srovnatelný s dosahem bezdrátových telefonů, tj. cca 300 metrů na volném prostranství.
Různé typy modulů EnOcean mohou být díky nízké spotřebě napájeny z alternativních, tj. ne-bateriových zdrojů. Mohou to být piezoelektrické měniče nebo solární panely. Proto je sloganem loga EnOcean věta “Síla nevyužité energie“.

Vývojový tým měl konkrétní zadání
Vývoj této technologie se řídil jednoduchými a jasnými požadavky – moduly musí být napájeny z převodníků, které využívají dostupnou energii. U mechanických spínačů tedy mechanickou energií, u teplotních čidel rozdílem teplot prostředí. Vibrační čidla mohou využít energii z vibrací, světelná čidla zase světelnou energii. Zaznamenatelná změna rovnováhy energie se zde stává zdrojem pro nízkoodběrový vysílač. Přístroje jsou pak schopny bezdrátově podávat informace o stavu zařízení, které sledují. „Na vývoji této technologie se podílela řada odborníků z různých oborů, jmenujme materiálové inženýrství, ultranízkoodběrovou elektroniku či bezdrátové technologie,“ řekl pro 21. STOLETÍ Pavel Maruna, obchodní manažer pro oblast bezdrátových modulů společnosti Siemens.

Bez údržby
Tato zařízení jsou velmi šetrná nejen k přírodě, ale také k nákladům na údržbu. O moduly se není třeba starat, protože i ty, které jsou napájeny ze solární energie (např. model STM 100), umí díky vestavěnému akumulátoru pracovat i po několika dnech úplného zastínění.

Energie z doteku?
Elektrická energie, která je nutná k bezdrátovému přenosu informace ze spínače k přijímači, se vytváří díky vestavěnému piezoelektrickému senzoru vlastním stisknutím spínače. Piezoelektrický jev (piedzó, řecky „tlačit“) dobře znáte třeba z kuchyňských zapalovačů. Objevil jej francouzský fyzik a chemik Pierre Curie již v roce 1880, věnoval se výzkumu paramagnetických, diamagnetických a feromagnetických látek. Podstata jevu spočívá ve skutečnosti, že při mechanickém namáhání piezoelektrického krystalu vzniká elektrické napětí a mění se elektrická polarizace.  Získané napětí bývá v řádu 10 – 7 V/Pa (Volt na Pascal). Piezoelektrický jev se projevuje pouze v krystalech, jejichž elementární buňky nemají elektrický střed symetrie. Ještě nedávno se piezoelektrický jev běžně využíval např. v gramofonových přenoskách – chvění hrotu se přenášelo na krystal, mechanické kmity se přeměňovaly na střídavé napětí, a to se po následném zesílení pomocí reproduktoru přeměnilo na zvuk.

Související články
Největší český výrobce letadel, společnost AERO Vodochody AEROSPACE, pojmenovala svůj nejmodernější cvičný letoun L-39 Skyfox. Název odkazuje na dlouholetou tradici úspěšných československých letounů, jako byly L-29 Delfín nebo L-39 Albatros, a zároveň vystihuje jedinečné vlastnosti nového cvičného stroje. Aero letoun L-39 Skyfox produkuje v sériové výrobě a letos navíc slaví 105. výročí od založení. Za tu […]
Značka Kia vyvinula jako první na světě automobilové příslušenství vyrobené za použití plastů vytěžených organizací The Ocean Cleanup z Velké tichomořské odpadkové skvrny (GPGP). poskytovatele řešení trvale udržitelné mobility. Jedním z nejdůležitějších výstupů dosavadní spolupráce je rohož do zavazadelníku z plastů vytěžených z oceánu, kterou Kia v limitované edici uvede ve zcela novém modelu Kia EV3. Exkluzivní […]
V Německu otevřeli lunární simulátor za 45 milionů eur, díky kterému budou evropští astronauté testovat vše od 3D tisku obydlí z měsíčního prachu až po pěstování potravin v tamních podmínkách. Projekt, provozovaný Evropskou kosmickou agenturou (ESA) a Německým střediskem pro letectví a kosmonautiku (DLR), nemá ve světě obdoby –⁠ ani NASA podobné zařízení nevlastní. Simulátor […]
Toyotu C-HR si nemůžete splést s žádným jiným autem. Charakteristická silueta je čistou esencí dynamiky a městského stylu. Výjimečný je také interiér z těch nejkvalitnějších materiálů. A ještě něco… má štempl na nejekologičtější auto roku… Už před téměř 25 lety začínaly v Toyotě vznikat první hybridní vozy. Měly nižší spotřebu, nabíjely se jim baterie při brždění, […]
Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava už dávno strhla nálepku hornické univerzity. Naopak se v reakci na aktuální problémy skrze spojení technických, ekonomických, přírodovědných a uměleckých oborů v moderní studijní programy zaměřuje na udržitelnost. Nejlepším příkladem, jak tento posun v oblasti udržitelnosti demonstrovat, jsou jednotlivé iniciativy, které v kampusu univerzity probíhají. Spolupráce studentů, akademických pracovníků a vědců […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz