Domů     Technika
Obr na čtyřech kolech
21.stoleti 18.3.2005

Na českých silnicích podobný nákladní automobil nikdy nepotkáte. Abyste jej viděli v akci, musíte navštívit některý z jihoamerických povrchových dolů.Na českých silnicích podobný nákladní automobil nikdy nepotkáte. Abyste jej viděli v akci, musíte navštívit některý z jihoamerických povrchových dolů.

Největší nákladní automobil světa má úctyhodné rozměry i váhu. Na výšku tento obr měří 7,4 metru, 8,8 metru na šířku a bezmála 15 metrů (jako vagon tramvaje) na délku. Váha prázdného nenaloženého automobilu, který uveze až 400 tun nákladu, je 240 tun (váha 160 osobních automobilů). Nese označení Liebherr T282B a jednotlivé jeho části přicházejí do amerického závodu Liebherr ze všech koutů světa. Např. motor dodává detroitský závod Detroit Diesel MTU a Cummins, společnost Siemens navrhla systém řízení a elektroinstalaci a pneumatiky speciálně pro tento vůz vyvinuly společnosti Michelin a Bridgestone.

Pojízdné monstrum?
Automobil není určen k provozu na běžných komunikacích, a to hned z několika důvodů. Vzhledem ke svým rozměrům by totiž neměl šanci projet tam, kde vozovky křižují mosty a problémy by pravděpodobně měl i v některých ostřejších zatáčkách. Váha nákladního automobilu by běžnou vozovku výrazně poškodila nebo zcela zničila. Ostatně ani řízení takového automobilu není vůbec jednoduché. Vzhledem ke svým mírám by tento kolos mohl lehce zdemolovat nejen osobní, ale možná i mnohý nákladní automobil, aniž by si toho musel řidič obra nutně všimnout. Velkým problémem proto je i přeprava vyrobeného automobilu k zákazníkovi.

Pohonná jednotka a brzdy
Dieselový motor o výkonu 2723 kW vyrábí energii pro dva elektrické motory, které jsou umístěny na zadních nápravách. Ve skutečnosti tedy nákladní automobil uvádí do pohybu elektrická energie. Tento princip pohonu je využíván například u dieselelektrických lokomotiv, ale u kolových vozidel není příliš obvyklý. Maximální provozní rychlost naloženého vozidla činí 64 km/h, v běžné praxi se však tak rychle nepohybuje. Když už se takové vozidlo rozjede, je „občas“ potřeba jej také zastavit. O to se stará brzdný systém – elektrická zpomalovací brzda zpomalí T282B na rychlost 0.8 km/h a o zbytek se již postarají masivní vzduchem chlazené kotoučové brzdy umístěné na zadních kolech.

Kdo si jej koupí?
Roční poptávka po těchto obřích nákladních vozech se pohybuje mezi 50 – 70 kusy a zákazníky jsou prakticky jen těžební společnosti, které je využívají pro dopravu surovin v povrchových dolech.  V současné době jsou využívány např. ve velkých povrchových dolech v australském Wyomingu, v dolech na měděnou rudu v Chile nebo ve zlatých dolech v americké Nevadě.

Od chladniček až po těžební stroje?
Jen málokterá společnost nabízí tak široké portfolio vlastních výrobků a služeb jako firma Liebherr, která ve svých výrobních závodech po celém světě vyrábí od drobných domácích spotřebičů až po monstrózní těžební stroje. Společnost založil v roce 1949 Hans Liebherr a dnes je už v rukou druhé generace – Isoldy Liebherr a Williho Libherra. Jedinným akcionářem celé firemní skupiny je stále tato rodina. Dnes firmu tvoří 47 samostatných společností, které působí v 17 zemích světa, včetně České republiky. 

Předchozí článek
Související články
Objevy Technika 20.3.2025
Tento rychlý a obratný robotický hmyz by mohl v budoucnu pomáhat s mechanickým opylováním. Díky novému designu byl robot velikosti hmyzu schopen létat 100krát déle než předchozí verze. Vědci z Massachusettského technologického institutu (MIT) vyvinuli novou generaci robotického hmyzu, který by v budoucnu mohl významně přispět k mechanickému opylování rostlin. Tento drobný robot, vážící méně […]
Technika Vesmír 17.3.2025
Ve své době patřily k technologické špičce, máloco ale stárne rychleji než technologie. Sonda Voyager 1, která dala nahlédnout za oponu Jupiteru a Saturnu, se už dávno stala nejvzdálenějším člověkem-vyrobeným objektem ve vesmíru. Málokdo ale ví, co s sebou do vesmírných dálav nese… Každého Američana stál zhruba tolik, jako jeden oběd v McDonaldu. Finanční náklady na program […]
Technika 13.3.2025
Společnost Zenobē, přední britský provozovatel velkokapacitních bateriových úložišť, uvedla do provozu největší bateriové úložiště v Evropě. Nachází se v Blackhillocku ve Skotsku. Úložiště, jehož první fáze je nyní uvedena do provozu, disponuje kapacitou 200 MW, přičemž se do roku 2026 počítá s jejím rozšířením na 300 MW/600 MWh. Taková kapacita by byla schopna napájet více […]
Technika 8.3.2025
Dlouhou dobu byla jaderná energie vzhledem ke zkušenostem z Černobylu a Fukušimy vnímána jako problém a nikoli jako řešení. Při stále rostoucím hladu civilizace po energii a v souvislosti s globálním oteplováním se však z Popelky opět stává vycházející hvězda Po mnoho let byla na světových klimatických summitech jaderná energie spíše tabu než součást diskuze. […]
Objevy Technika 7.3.2025
Vědcům z Texaské univerzity v Austinu se podařilo vyvinout novou metodu získávání vody, ke které je potřeba prakticky jen běžný organický odpad. A funguje dokonce i v suchém klimatu, což dává naději mnoha lidem, žijícím v oblastech s nedostatkem pitné vody. Jak se jim to podařilo a bude metoda využitelná ve velkém? V současnosti existuje […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz