Domů     Technika
Obr na čtyřech kolech
21.stoleti 18.3.2005

Na českých silnicích podobný nákladní automobil nikdy nepotkáte. Abyste jej viděli v akci, musíte navštívit některý z jihoamerických povrchových dolů.Na českých silnicích podobný nákladní automobil nikdy nepotkáte. Abyste jej viděli v akci, musíte navštívit některý z jihoamerických povrchových dolů.

Největší nákladní automobil světa má úctyhodné rozměry i váhu. Na výšku tento obr měří 7,4 metru, 8,8 metru na šířku a bezmála 15 metrů (jako vagon tramvaje) na délku. Váha prázdného nenaloženého automobilu, který uveze až 400 tun nákladu, je 240 tun (váha 160 osobních automobilů). Nese označení Liebherr T282B a jednotlivé jeho části přicházejí do amerického závodu Liebherr ze všech koutů světa. Např. motor dodává detroitský závod Detroit Diesel MTU a Cummins, společnost Siemens navrhla systém řízení a elektroinstalaci a pneumatiky speciálně pro tento vůz vyvinuly společnosti Michelin a Bridgestone.

Pojízdné monstrum?
Automobil není určen k provozu na běžných komunikacích, a to hned z několika důvodů. Vzhledem ke svým rozměrům by totiž neměl šanci projet tam, kde vozovky křižují mosty a problémy by pravděpodobně měl i v některých ostřejších zatáčkách. Váha nákladního automobilu by běžnou vozovku výrazně poškodila nebo zcela zničila. Ostatně ani řízení takového automobilu není vůbec jednoduché. Vzhledem ke svým mírám by tento kolos mohl lehce zdemolovat nejen osobní, ale možná i mnohý nákladní automobil, aniž by si toho musel řidič obra nutně všimnout. Velkým problémem proto je i přeprava vyrobeného automobilu k zákazníkovi.

Pohonná jednotka a brzdy
Dieselový motor o výkonu 2723 kW vyrábí energii pro dva elektrické motory, které jsou umístěny na zadních nápravách. Ve skutečnosti tedy nákladní automobil uvádí do pohybu elektrická energie. Tento princip pohonu je využíván například u dieselelektrických lokomotiv, ale u kolových vozidel není příliš obvyklý. Maximální provozní rychlost naloženého vozidla činí 64 km/h, v běžné praxi se však tak rychle nepohybuje. Když už se takové vozidlo rozjede, je „občas“ potřeba jej také zastavit. O to se stará brzdný systém – elektrická zpomalovací brzda zpomalí T282B na rychlost 0.8 km/h a o zbytek se již postarají masivní vzduchem chlazené kotoučové brzdy umístěné na zadních kolech.

Kdo si jej koupí?
Roční poptávka po těchto obřích nákladních vozech se pohybuje mezi 50 – 70 kusy a zákazníky jsou prakticky jen těžební společnosti, které je využívají pro dopravu surovin v povrchových dolech.  V současné době jsou využívány např. ve velkých povrchových dolech v australském Wyomingu, v dolech na měděnou rudu v Chile nebo ve zlatých dolech v americké Nevadě.

Od chladniček až po těžební stroje?
Jen málokterá společnost nabízí tak široké portfolio vlastních výrobků a služeb jako firma Liebherr, která ve svých výrobních závodech po celém světě vyrábí od drobných domácích spotřebičů až po monstrózní těžební stroje. Společnost založil v roce 1949 Hans Liebherr a dnes je už v rukou druhé generace – Isoldy Liebherr a Williho Libherra. Jedinným akcionářem celé firemní skupiny je stále tato rodina. Dnes firmu tvoří 47 samostatných společností, které působí v 17 zemích světa, včetně České republiky. 

Předchozí článek
Související články
Technika Vesmír 23.6.2025
Na mezinárodní přehlídce Paris Air Show předvádí česká firma Radalytica inovativní robotický systém RadalyX, který dokáže zrentgenovat celé letadlo přímo v hangáru. Využívá nejmodernější částicové detektory a dokáže zobrazovat složitou vnitřní strukturu výrobků. Díky přenosnosti a vysoké mobilitě robotických ramen už tak nemusí majitel vozit stroj do laboratoře ani jej rozebírat či rozřezat. Typickým příkladem […]
Objevy Technika 16.6.2025
Počítačoví vědci z Fakulty elektrotechnické ČVUT (FEL ČVUT) a Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky (CIIRC ČVUT) se v mezinárodním žebříčku CSRankings umístili mezi nejlepšími evropskými pracovišti v oborech informatiky a robotiky. Největšího úspěchu dosáhli v oblasti počítačového vidění (Computer Vision), kde se v hodnocení za období 2020–2025 umístili na 6. místě v Evropě, a […]
Přezdívá se jí „božská částice“ – Higgsův boson. Ač její jméno zní téměř mysticky, jde o velmi reálný, vědecky doložený objev, který proměnil naše chápání vesmíru. Právě ona totiž dává elementárním částicím jejich hmotnost, a tedy i podmínky pro vznik hvězd, planet i života samotného. V červenci 2012 se v podzemí u Ženevy otřásl svět […]
Technika 14.6.2025
Umělá inteligence se učí nejen plánovat a organizovat, ale také hackovat. Zatím jde jen o testy a izolované případy, ale odborníci varují: útoky řízené tzv. AI agenty se pomalu stávají realitou. A leckoho z ní bude bolet hlava. Termín „agent“ má v AI komunitě nový význam. Nejde o tajného operativce v obleku a slunečnými brýlemi, […]
Technika 8.6.2025
Vzácné zeminy představují skupinu 17 kovů, které se vyskytují v zemské kůře, a přestože nejsou vždy extrémně vzácné, jejich chemické vlastnosti a technické využití je činí naprosto nenahraditelnými pro dnešní průmysl. Bez těchto kovů, mezi které patří například terbium, praseodymium či dysprosium, se moderní technologie, od spotřební elektroniky až po pokročilé vojenské systémy, prostě neobejdou. […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz