Domů     Technika
Obr na čtyřech kolech
21.stoleti 18.3.2005

Na českých silnicích podobný nákladní automobil nikdy nepotkáte. Abyste jej viděli v akci, musíte navštívit některý z jihoamerických povrchových dolů.Na českých silnicích podobný nákladní automobil nikdy nepotkáte. Abyste jej viděli v akci, musíte navštívit některý z jihoamerických povrchových dolů.

Největší nákladní automobil světa má úctyhodné rozměry i váhu. Na výšku tento obr měří 7,4 metru, 8,8 metru na šířku a bezmála 15 metrů (jako vagon tramvaje) na délku. Váha prázdného nenaloženého automobilu, který uveze až 400 tun nákladu, je 240 tun (váha 160 osobních automobilů). Nese označení Liebherr T282B a jednotlivé jeho části přicházejí do amerického závodu Liebherr ze všech koutů světa. Např. motor dodává detroitský závod Detroit Diesel MTU a Cummins, společnost Siemens navrhla systém řízení a elektroinstalaci a pneumatiky speciálně pro tento vůz vyvinuly společnosti Michelin a Bridgestone.

Pojízdné monstrum?
Automobil není určen k provozu na běžných komunikacích, a to hned z několika důvodů. Vzhledem ke svým rozměrům by totiž neměl šanci projet tam, kde vozovky křižují mosty a problémy by pravděpodobně měl i v některých ostřejších zatáčkách. Váha nákladního automobilu by běžnou vozovku výrazně poškodila nebo zcela zničila. Ostatně ani řízení takového automobilu není vůbec jednoduché. Vzhledem ke svým mírám by tento kolos mohl lehce zdemolovat nejen osobní, ale možná i mnohý nákladní automobil, aniž by si toho musel řidič obra nutně všimnout. Velkým problémem proto je i přeprava vyrobeného automobilu k zákazníkovi.

Pohonná jednotka a brzdy
Dieselový motor o výkonu 2723 kW vyrábí energii pro dva elektrické motory, které jsou umístěny na zadních nápravách. Ve skutečnosti tedy nákladní automobil uvádí do pohybu elektrická energie. Tento princip pohonu je využíván například u dieselelektrických lokomotiv, ale u kolových vozidel není příliš obvyklý. Maximální provozní rychlost naloženého vozidla činí 64 km/h, v běžné praxi se však tak rychle nepohybuje. Když už se takové vozidlo rozjede, je „občas“ potřeba jej také zastavit. O to se stará brzdný systém – elektrická zpomalovací brzda zpomalí T282B na rychlost 0.8 km/h a o zbytek se již postarají masivní vzduchem chlazené kotoučové brzdy umístěné na zadních kolech.

Kdo si jej koupí?
Roční poptávka po těchto obřích nákladních vozech se pohybuje mezi 50 – 70 kusy a zákazníky jsou prakticky jen těžební společnosti, které je využívají pro dopravu surovin v povrchových dolech.  V současné době jsou využívány např. ve velkých povrchových dolech v australském Wyomingu, v dolech na měděnou rudu v Chile nebo ve zlatých dolech v americké Nevadě.

Od chladniček až po těžební stroje?
Jen málokterá společnost nabízí tak široké portfolio vlastních výrobků a služeb jako firma Liebherr, která ve svých výrobních závodech po celém světě vyrábí od drobných domácích spotřebičů až po monstrózní těžební stroje. Společnost založil v roce 1949 Hans Liebherr a dnes je už v rukou druhé generace – Isoldy Liebherr a Williho Libherra. Jedinným akcionářem celé firemní skupiny je stále tato rodina. Dnes firmu tvoří 47 samostatných společností, které působí v 17 zemích světa, včetně České republiky. 

Předchozí článek
Související články
Tým z laboratoře CAPADS na Fakultě jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze provedl průlomové měření v oblasti intenzitní optické interferometrie, která je zásadní pro přesné měření směrů a vzdáleností ve vesmíru. Zlepšení v přesnosti by mohlo dosáhnout až několika řádů a výrazně přispět k hlubšímu pochopení kosmických struktur a jevů. Výzkum týmu se zaměřil na tzv. Hanbury […]
Může technologie zrušit smrt, jak ji známe? Možná ano. Uchování mozku by podle jednoho mladého australského vědce mohlo být možnou cestou k tomu, aby lidstvo překonalo své největší biologicky dané omezení. V roce 1918 bylo Elizabeth Hughes Gossettové jedenáct let. Místo, aby si hrála s jinými dětmi, pomalu umírala. Lékaři jí totiž diagnostikovali diabetes 1. […]
Technika Vesmír 31.3.2025
Skupina šestadvaceti nejtalentovanějších mladých vesmírných nadšenců z celé České republiky se po intenzivním půlročním výběrovém řízení konečně vydala na svou „vesmírnou” cestu. V neděli 30. března se měsíce příprav na misi Zero-G, která je jednou z aktivit národního programu Česká cesta do vesmíru, proměnily ve skutečný zážitek. Unikátní parabolický let, první svého druhu s českou […]
Historie Technika 27.3.2025
Před sto lety v březnu 1925 šéfpilot společnosti Aero Josef Novák dosáhl výškového rekordu 8 651 metrů na stíhacím letounu Aero A-18. Tento výkon o dva měsíce později ještě překonal, když se stejným strojem a upraveným motorem vystoupal do rekordní výšky 9 140 metrů. Úspěch potvrdil nejen výjimečné vlastnosti první sériově vyráběné československé stíhačky, ale také významnou […]
Automobilka Toyota Motor Europe (TME) vybuduje nový typ provozu pro systematické zpracování vozidel na konci jejich životnosti. Oddělení pod názvem Toyota Circular Factory má v rámci recyklačního procesu uvést maximum materiálu z rozebíraných aut zpět do výroby. První takový provoz bude umístěný v rámci závodu společnosti Toyota Motor Manufacturing UK (TMUK) v Burnastonu, kde se […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz