Domů     Technika
Elektronická krása umělé inteligence
21.stoleti 17.12.2004

Mnemeg je pozoruhodná umělecká instalace týmu E-AREA. Ve svých projektech využívá tato skupina moderních technologií umožňující simulaci třírozměrných virtuálních objektů nebo snímání a generování zvuků.Mnemeg je pozoruhodná umělecká instalace týmu E-AREA. Ve svých projektech využívá tato skupina moderních technologií umožňující simulaci třírozměrných virtuálních objektů nebo snímání a generování zvuků.

Dokonale využitá technika a inspirace současnými vědeckými poznatky – která také činí jejich projekty přitažlivými – však není samoúčelná a neústí do odlidštěných futuristických vizí. V centru uvažování vždy zůstává člověk, jeho myšlenky, emoce a fyzické pocity.

Pražský tvůrce Federico Diaz, absolvent Akademie výtvarných umění v našem hlavním městě, člověk s pestrými národnostními kořeny (otec Argentinec, matka Slovenka, dědeček španělský Bask, babička jihoamerická Indiánka…), je ústřední osobností týmu E-AREA, přibližně šestičlenného uskupení umělců a počítačových specialistů, která přivedla na svět již několik instalací. Ve svých projektech využívají počítačovou techniku a inspirují se zejména nejnovějšími vědeckými poznatky, například z teorie chaosu či superstrun.
Jedním ze zajímavých projektů týmu E-AREA, který se soustředí na komunikaci člověka s matrixem, využívající prvků umělé inteligence a umělého života, je virtuální instalace nazvaná Mnemeg.
„Jedná se o projekt s prvky umělé inteligence, jehož smyslem je, aby člověk pozoroval, jak se vyvíjí matrix,“ říká Federico Diaz, „podobně jako Indián nebo Tuareg, nebo kdokoli z přírodních národů, který si sedne na horu, dívá se do krajiny, pozoruje přírodu a poznává smysl vesmíru. Stejně tak instalace Mnemeg je pohledem do matrixu, do elektronického lesa.“

Rozhovor s umělou bytostí

Virtuální instalace Mnemeg sestává z pojízdného kontejneru o rozměrech přibližně 12 krát 3 metry. Působnost celého projektu není pouze lokální, jenom v rámci České republiky, ale celosvětová. Tým plánuje začít s akcí v rámci výstavy EXPO v Japonsku v roce 2005.
Kontejner například zaparkuje na nábřeží ve vašem městě. Vstoupíte do něj, a v první části bude zóna, v níž vás muž či žena (nebo virtuální projekce) připraví na to, jak celý systém funguje.
V druhé části spatříte Mnemeg – umělou bytost, samogenerující se organismus, který lze spatřit právě jen v místě fotonového vyzařování instalace. Přirozený životní biotop této bytosti je nehmatatelný, je “tekutý”, je jím síťový prostor matrixu. Umělý organismus Mnemeg má k dispozici senzory, které jsou vlastně prodlouženými končetinami směrem k nám. Jak člověk postupuje směrem k projekci bytosti Mnemeg, senzorické pole ho neustále měří a získává o něm informace.
Prodloužené končetiny bytosti, jako jsou termokamery, senzory pohybu, rádiové snímače, budou po určitý čas měřit teplotu člověka, povrchové napětí kůže, váhu, barvu očí, barvu oblečení, nebo trajektorie, po nichž se pohybuje. „To všechno jsou vlastně části emocí člověka,“ dodává F.Diaz, „podle toho, jak se obléknete, jak mrkáte očima, jak se pohybujete v kontejneru, se dá odvodit, jací vlastně psychologicky jste.
Tvrdí se, že matrix nemá emoce, a projekt Mnemeg je o tom, jaké emoce člověk vyzařuje a jak je může do matrixu předat.“
Kromě těchto emocí bude senzorické pole Mnemeg do určitého poloměru kolem kontejneru skenovat také vibrace, vlny umělé povahy – takzvaný informační smog, který je pro matrixovou bytost Mnemeg potravou. Snímá tedy i přirozené prostředí, biotop člověka, který si sám vytvořil a v němž žije.

Z binární spermie umělý superorganismus

Výsledkem této komunikace s Mnemeg bude zárodečná matrice, binární spermie, semínko, které je možné dále pěstovat. Člověk dostane přidělený určitý prostor na síti, kam budou umístěna všechna data, které o něm senzorické pole nasnímalo. V inkubátoru, což může být osobní počítač, pak může o tuto binární spermii dále pečovat, starat se o ní a pěstovat tak umělý organismus.
„Na síti bude existovat fórum binárních spermií, připomínající mraveniště nebo včelí úl,“ říká F.Diaz, „binární spermie si budou předávat údaje o své evoluci. To, jaká slova při komunikaci volíte, nebo jaká slovní spojení, jakou frekvenci určitých slov používáte – to všechno bude mít vliv na vývoj buněčného organismu. Na to, jaký bude mít organismus tvar, barvu, jakou rychlostí pohltí jiné organismy, jakou agresivitou.“
Podle Federica Diaze je důležité pochopit celý projekt Mnemeg především jako umění – nemá tedy vůbec smysl hledat jakýkoli účel nebo cíl projektu. „Nemáme žádné vzdělávací cíle, nechceme lidi měnit. Chceme jim jen ukazovat něco nového, nepoznaného, a inspirovat je.”

Více se dozvíte:
www.e-area.cz

Mazaní umělí tvorové

Pokusy o to nasimulovat evoluci umělých organismů v počítači se dnes zabývá celý obor, nazývaný digitální biologie. Jedním z tvůrců, kteří se snaží o vytváření a pozorování umělé inteligence v komputerech, je Karl Sims, který se zabývá počítačovou grafikou v Cambridge, USA. Místo toho, aby Sims dával svým tvorům úkoly, jako je např. chůze, nechal je soutěžit. V jedné sérii virtuálních experimentů byli dva tvorové vyprovokováni k ovládnutí zelené krychle mezi nimi. Tvor v popředí se pokouší odtáhnout krychli z dosahu svého protivníka. Sims zjistil, že vyzáblá stvoření s malými kvádrovitými končetinami nemusí být nutně méněcenná ve srovnání s většími tvory s delším dosahem. Jak si vyvíjeli strategie a protistrategie, vykazovali někteří tvorové mazané chování, jako odstrčení krychle na jednu stranu a útok na protivníka. Jinou aplikací umělé inteligence jsou tzv. celulární automaty. O nich a o vývoji umělých organismů najdete více informací v zajímavé knize Petera Coveneyho a Rogera Highfielda “Mezi chaosem a řádem” (Mladá fronta, 2003).

Předchozí článek
Další článek
Související články
Na letošní olympiádu lákali její organizátoři jako na hry poháněné inovacemi. A nešlo o plané řeči. Kromě nových světových rekordů a nezapomenutelných sportovních okamžiků představovala Paříž 2024 také defilé nejnovějších moderních technologií. Organizátoři v Paříži posunuli vytvořením digitálních dvojčat téměř všech svých sportovišť tuto iniciativu na novou úroveň. Na hry se tak bude možná vzpomínat […]
Gaming disorder neboli závislost na videohrách je Světovou zdravotnickou organizací uznávaná jako duševní choroba. Je jí myšleno hraní her na počítači, notebooku, tabletu, konzoli či mobilu v takové míře, že hráči přináší negativní důsledky v oblasti duševního a tělesného zdraví i mezilidských vztahů. Tato závislost ohrožuje až čtvrtinu českých dětí! Z vládní Zprávy o digitálních […]
Omezení rychlosti na 30 km/h vede podle nového výzkumu k sedmatřicetiprocentnímu poklesu úmrtí při dopravních nehodách. Kromě toho se při takovém snížení rychlosti snižuje jak hluk, tak i emise a spotřeba paliva. Studie, jejíž autory jsou řečtí vědci George Yannis a Eva Michelaraki, se zaměřila na kvantifikaci v oblasti bezpečnosti, životního prostředí, energie, dopravy, obyvatelnosti […]
Fyzika kolem nás, v nás, ale i daleko od nás, je fascinující. Určuje pravidla všem ostatním vědám. Fyzika není jen dílem ve velké skládačce, nýbrž je podkladem, na kterém leží vše. Tato rubrika představuje příběh jedné z částic. Tentokrát elektronu… Elektrony jsou malé částice s velmi malou hmotností, ale jejich vliv je obrovský. Váží pouze […]
Před více než 100 lety dal Jaroslav Heyrovský světu revoluční analytickou metodu – polarografii. Před téměř 70 lety vyrobili Češi plastickou trhavinu Semtex a ve stejné době Otto Wichterle dokončoval první hydrogelovou kontaktní čočku pro korekci optických vad zraku. V nedávnější době profesor Holý vyvinul nové skupiny léčiv, antivirotik, proti HIV/AIDS, virovou hepatitidu typu B či […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz