Škodí mobilní telefony lidskému zdraví?

Do protikladu jsme postavili názory zastánců obou názorových proudů.Jak působí mobilní telefony na lidskou tkáň? Jsou obavy z elektromagnetického záření opodstatněné? Jak se na tuto problematiku dívají lékaři a co dokazují dosavadní výzkumy Světové zdravotnické organizace (WHO) a dalších lékařských institucí? Do protikladu jsme postavili názory zastánců obou názorových proudů.

Zároveň s masovým rozmachem mobilní telefonie se náhle objevil i nový fenomén. Jak odborná, tak i populární média velmi často nastolují otázku, zda elektromagnetické záření produkované mobilními telefony neohrožuje lidské zdraví.

Mobilní telefony JSOU bezpečné!Vyplývá to z výzkumu, který na základě požadavku britské vlády zpracovala skupina nezávislých odborníků a vědců. Výzkum, který přišel daňové poplatníky na více než 7 miliónů liber a jehož výsledkem je tzv.

„Stewartova zpráva“ prokázal, že:

· Vysokofrekvenční záření, které vydává mobilní telefon, není tak silné, aby se v jeho důsledku zvýšila teplota tělesné tkáně natolik, že by mohlo dojít k poškození mozkových buňek.· Magnetické pole vyzařované mobilním telefonem je nepatrné a je velmi nepravděpodobné, že by mohlo ovlivnit funkci mozkových buněk.

· Souvislost mezi častými a dlouhými telefony z mobilního telefonu a únavou, bolestmi hlavy a ztrátou koncentrace, se v laboratorních podmínkách nepodařilo prokázat.· Tuto skutečnost se zatím nepodařilo potvrdit, ani vyvrátit – příčiny tohoto jevu dosud nebyly vědecky vysvětleny.

· Záření, které vydává vysokonapěťové elektrické vedení je odlišné od vyzařovaní mobilního telefonu a je navíc mnohonásobně silnější.

Mobilní telefony NEJSOU bezpečné!Tvrdí to tým vědců z neurologického oddělení Lund University ve Švédsku, kde se dlouhodobě zabývají působením vysokofrekvenčního záření na živé organismy. Výsledky jejich výzkumu je možné shrnout takto:

· Vysokofrekvenční záření, které vydává mobilní telefon, způsobuje zvýšení teploty tělesné tkáně, což může způsobit nenávratné poškození mozkových buňek.· Magnetické pole vytvořené mobilním telefonem má negativní vliv na funkci mozkových buňek.

· Lidé, kteří hodně a dlouho telefonují s mobilním telefonem si stěžují na únavu, bolesti hlavy a ztrátu koncentrace.· Uživatelé mobilních telefonů jsou více než dvojnásobně ohroženi vznikem nádoru v oblasti mozku.

· Mezinárodní agentura pro výzkum rakoviny nalezla souvislost mezi nádorovými onemocněními u dětí a vysokonapěťovým elektrickým vedením, které je stejně jako mobilní telefon zdrojem vysokofrekvenčního záření.

V čem panuje shoda?· Mobilní telefon by měl být využíván jen v případě, kdy je to doopravdy nutné a nelze využít klasického telefonního spojení.· Pokud kupujete mobilní telefon, měl by mít integrovanou anténu.

· Neprodlužujte zbytečně hovory, voláte-li z mobilního telefonu.· Omezte používání mobilního telefonu v případě, je-li v lokalitě kde se nacházíte slabý signál. Telefon v takovém případě automaticky zvyšuje výkon vysílací části tak, aby mohl bezproblémově komunikovat se základnovou stanicí a vysokofrekvenční vyzařování je vyšší.

· Pokud zrovna netelefonujete, mějte telefon co nejdále od těla.· Pokud to jde, užívejte při telefonování handsfree sadu.· Nekupujte ochranné pomůcky a příslušenství, které nebyly testovány důvěryhodnou institucí.

Důvodné obavy či neopodstatněná hysterie?Neškodnost mobilních telefonů pro lidské zdraví zpochybňují např. čtyři francouzští vědci v publikaci nazvané „Váš GSM, vaše zdraví – lžou vám!“. Konstatují, že používání mobilních telefonů může vést k nespavosti, depresím i srdečním potížím, a doporučují náruživým telefonistům, aby telefonování omezili.

Podle nich by mobily mohly hrát roli ve vývoji určitých nádorů, leukémie, neurodegenerativních nemocí, jako je např. Alzheimerova choroba, a v určitých případech i epilepsie. Vzhledem k těmto potenciálním rizikům doporučují, aby doba telefonování nepřekračovala tři minuty a aby mezi jednotlivými hovory byla aspoň čtvrthodinová přestávka.

Mladí lidé do šestnácti let, těhotné ženy a ti, kteří mají implantován srdeční stimulátor by měli z mobilů telefonovat co nejméně.

Co vlastně elektromagnetické záření způsobuje?Zatím jediný vliv, který byl u záření na frekvencích užívaných mobilními telefony zjištěn a který může představovat jistá zdravotní rizika, je ohřívání těla nebo jeho částí.

Jiný vliv nebyl nikdy prokázán a ani není znám teoretický mechanismus, kterým by takové záření na živý organismus působilo jinak, než právě uvolněným teplem. V této souvislosti byla značná pozornost věnována zejména vlivu impulsní modulace signálu, protože mobilní telefony vysílají krátké impulsy nesoucí kódovaný záznam hlasu.

Tyto impulsy mají délku 0,577 milisekund a opakují se po 4,615 milisekundách, tedy s frekvencí 217 Hz. V době mezi těmito impulsy je vysílač mobilního telefonu vypnutý a ve zbývajících sedmi osminách času mohou být na stejné nosné frekvenci přenášeny z antény základnové stanice hovory dalších sedmi telefonujících.

Buňky v ohroženíTeorie o možném netepelném působení spočívá v představě, že impulsy vysokofrekvenčního elektromagnetického pole pronikajícího do těla, by mohly v tkáni vyvolávat elektrické proudy s nízkou frekvencí, které by působily především na nervové buňky.

To se však zatím vědcům nepodařilo prokázat. Pokud by impulsně modulované vysokofrekvenční záření mobilního telefonu skutečně nízkofrekvenční proudy vyvolávalo, bylo by nutné kromě absorbovaného výkonu ještě hodnotit, zda není překračována nejvyšší přípustná hodnota pro intenzitu indukovaných nízkofrekvenčních elektrických proudů.

Důležitý parametr: SARPrakticky žádný z výrobců mobilních telefonů si dnes již nedovolí mezi provozními parametry neuvést hodnotu označovanou zkratkou SAR (Specific Absorption Rate). Tato hodnota vyjadřuje množství záření pohlcované specifickou hmotou, kterou je v případě mobilních telefonů mozková tkáň a představuje maximální hodnotu energie, kterou mozková tkáň pohlcuje, vztaženo na jednotku hmotnosti.

V Evropě jsou maximální hodnoty stanoveny standardem „ICNIRP Guidelines“ z roku 1998, který povoluje v oblasti hlavy a trupu maximálně 2,0 W/kg. Pro končetiny je maximální hodnota SAR vyšší, zde může dosahovat až 4 W/kg.

Tyto hodnoty se vztahují na frekvenční pásma v oblasti od 10 MHz až do 10 GHz, kam spadají i frekvence systému GSM. V jiných frekvenčních pásmech mohou být povolené limity jiné, protože přípustné hodnoty SAR jsou stanovovány s ohledem na vliv elektromagnetického záření na lidský organismus.

Povinné testyPřed uvedením do prodeje musí každý nový model mobilního telefonu projít testy. Vzhledem k nemožnosti měřit elektromagnetické záření uvnitř lidské hlavy, probíhají testovací měření jejím modelu.

Vlastní měření probíhá tak, že k jedné straně modelu hlavy je přiložen testovaný mobilní telefon v poloze, která je obvyklá při telefonování. Mobil v průběhu tohoto měření vysílá s maximální možnou intenzitou, přičemž automatická sonda, která se během měření pohybuje uvnitř i vně modelu, měří intenzitu elektromagnetického pole.

Z naměřených hodnot je vypočítána hodnota SAR a tyto hodnoty jsou přeneseny do grafického zobrazení modelu hlavy, na kterém jsou barevně odlišeny oblasti podle naměřené hodnoty SAR. U vícepásmových telefonů je prováděno samostatné měření pro každé pásmo zvlášť.

Intenzitu vyzařování ovlivňuje anténaVědci zjistili, že zásadní vliv na intenzitu elektromagnetického záření má anténa mobilního telefonu. Naprosto jiné hodnoty totiž vykazují telefony s integrovanou anténou a telefony vybavené externí anténou.

Pokud anténa mobilního telefonu nezáří všesměrově, ale vyzařuje směrem od hlavy telefonujícího, je samozřejmě hodnota SAR výrazně nižší. Největší část výkonu se tak použije na komunikaci. Integrovaná anténa je ale konstrukčně náročnější a tak je i dražší.

Její výhodou je ovšem také menší spotřeba energie a proto delší výdrž baterií telefonu. Z měření telefonů, které jsou vybaveny klasickou anténou vyplývá, že hlava pohltí přibližně 50 % výkonu a dalších zhruba 12 % pohltí ruka.

Z toho je patrné, že jen asi 38 % výkonu telefonu je využito na vlastní komunikaci se základovou stanicí. Vysokofrekvenční výkon vyzařovaný anténkou mobilního telefonu je velmi malý. Po dobu trvání impulsu nepřekračuje 2 W, a to ani při plném využití výkonu přístroje.

Dalších sedm osmin doby mezi impulsy přístroj nevysílá a střední vyzařovaný výkon mobilního telefonu je 0,25 W. Hlavou člověka, který právě telefonuje, je z tohoto výkonu pohlcována méně než jedna polovina, přibližně jen 0,1 W.

Lze elektromagnetické vyzařování omezit?Na trhu existuje několik výrobků, které nabízejí odstínění záření od hlavy volajícího. Pravděpodobně tím nejjednodušším a přitom velmi efektivním řešením je zvětšení vzdálenosti mezi telefonem a hlavou, a to pomocí tzv.

lehké handsfree sady, označované též jako bondovka. Proti tomu, aby se mikrovlnná elektromagnetická energie šířila směrem k hlavě prostřednictvím kabelu handsfree sady, se mohou na kabel umístit speciální feritové izolátory, které energii částečně odstíní.

Výrobci těchto izolátorů uvádějí, že se při jejich použití po kabelu šíří pouze jen 5 % nežádoucího elektromagnetického vlnění. Na používání bezdrátových handsfree sad pracujících v systému Bluetooth jsou rozporuplné názory, ale faktem je, že vysílací výkon je u těchto zařízení v porovnání s mobilními telefony zanedbatelný.

Další variantou, jak odstínit hlavu od možného nebezpečného záření jsou také různá stínící pouzdra. Obvykle se jedná o obdobu klasického pouzdra na mobil, ale s tím rozdílem, že součástí tohoto pouzdra je speciální stínící vložka.

Pokud telefon odstíníte příliš důkladně, dosáhnete tím zhoršení kvality přijímaného signálu a mobil se bude snažit slabý signál kompenzovat zvýšením vysílacího výkonu.

Škodí tedy či neškodí?Lékaři i vědci se shodují na tom, že slabé vysokofrekvenční záření může mít za určitých okolností na lidský organismus nepříznivý vliv, a to především pokud je jeho působení dlouhodobé.

Tyto účinky jsou však v porovnání s ostatními riziky, kterým se lidé vystavují ve svém každodenním životě, velmi malé.

Projekt INTERPHONEProjekt na který jsou vyčleněny čtyři miliony eur, je rozsáhlý epidemiologický výzkum pokrývající 13 zemí, zahájený v roce 2000 Lyonským centrem CIRC (Centre international de recherche sur le cancer); zkoumá vztah mezi používáním mobilních telefonů a výskytem mozkových a dalších tumorů (výsledky se očekávají koncem tohoto roku)

Program COST281COST (European Co-operation in the Field of Scientific and Technical Research), který v Evropě koordinuje národní výzkumy v této oblasti, vydal již o současných znalostech nebezpečí spojených s vlivy elektromagnetických polí první zprávu.

Prozatímní závěr je, že neexistuje žádný důkaz nežádoucích dopadů na lidské zdraví. Nicméně stanovily se další oblasti pro podrobnější zkoumání.Na novém programu, na nějž je zatím vyčleněno 95 milionů eur, se účastní přes 50 expertů z 18 zemí nejen z Evropské unie, ale i Bulharska, Chorvatska, Polska a Maďarska; spolupráce je vedena i s Japonskem, Koreou, USA a řadou mezinárodních organizací.

Závěry by měly být známy v roce 2006.

Autor: Marek Zouzalík