Domů     Technika
Čtyřkolky sedí jako přibité
21.stoleti 21.7.2004

Už na podzim vyjedou na silnice první vozy Honda, vybavené unikátním systémem pohonu všech čtyř kol, nazvaným SHAWD (Super Handling All-Wheel-Drive), umožňujícím mimořádnou přesnost natáčení všech kol. Už na podzim vyjedou na silnice první vozy Honda, vybavené unikátním systémem pohonu všech čtyř kol, nazvaným SHAWD (Super Handling All-Wheel-Drive), umožňujícím mimořádnou přesnost natáčení všech kol.

Systém SH-AWD zajišČuje dokonalou stabilitu vozidla a přesně reaguje na pokyny řidiče, přičemž sám vyhodnocuje všechna bezpečnostní hlediska. Jako první na světě kombinuje systém rozdělení kroutícího momentu mezi přední a zadní nápravu s nezávisle regulovaným rozdělením kroutícího momentu mezi pravé a levé kolo tak, aby se optimální hodnoty volně přenášely na všechna čtyři kola v souladu s jízdními podmínkami.
 
SH-AWD si všechno vypočítá sám
Systém sleduje jak jízdní podmínky, tedy stav vozovky, rychlost, náklon a podobně, tak ovládání vozu řidičem. Rychlostí blesku pak vypočítá optimální rozdělení kroutícího momentu na všechna kola. Tato informace je předána do zadního diferenciálu, kde přímé elektromagnetické spojky nepřetržitě regulují a mění rozdělení kroutícího momentu. Ten je využíván nejen k pohonu, ale i k zatáčení, což se projevuje výrazným zlepšením ovladatelnosti vozidla.

Informace dodávají čidla
Všechno je založeno na systému čidel, snímajících natočení kol, jejich rychlost, boční zrychlení, velikost přetáčení/nedotáčení vozu a ostatní informace o vozidle i údaje ze zadního diferenciálu. Přímé elektromagnetické spojky uvnitř zadního diferenciálu, použité rovněž poprvé, využívají elektromagnety pro přesné řízení vícelamelových spojek. Zabudované snímací cívky monitorují vůli mezi elektromagnety a magnetickým tělesem za účelem zajištění přesné a nepřetržitě proměnlivé regulace kroutícího momentu.

Zatáčí jako po másle
U běžných diferenciálů během zatáčení přesahuje stopa vnějších zadních kol obvykle stopu předních kol směrem ven. Vnější zadní kolo se totiž nedotáčí dostatečně rychle, aby udrželo krok s koly předními, což brání účinnému přenosu kroutícího momentu. U nového diferenciálu je zabudováno navíc unikátní akcelerační zařízení, které mění převod tak, aby se otáčky zadního vnějšího kola zvýšily oproti předním kolům. Tím se snižují ztráty přenosem kroutícího momentu a zlepšuje se ovladatelnost vozu v zatáčkách.
PAVEL PŘEUČIL

Akcelerační zařízení
Během rovné jízdy se otáčí dvoupastorkový planetový unašeč (1) synchronizovaně s kardanovou hřídelí (2) a způsobuje, že přední a zadní kola se točí stejnou rychlostí. Když vozidlo vjede do zatáčky, je planetový nosič zablokován se skříní, čímž se synchronizace otáček s kardanovou hřídelí přeruší a rychlost zadních kol se zvýší. Součástí této kompaktní sestavy je dále hydraulický ovladač (3), který spíná a vypíná spojku a volnoběžku.

JAK PROBÍHÁ ZATÁČENÍ
Při zrychlování se kroutící moment přenášený na zadní kola může plynule měnit až na hodnotu 10 % na vnější kolo a 0 % na vnitřní kolo. To vytváří přetáčivý moment, výrazně zlepšující ovládání vozidla. (Přetáčivý/nedotáčivý moment je otáčivý kroutící moment kolem vertikální osy, procházející těžištěm vozidla.) Při uvolněném plynovém pedálu v zatáčce se kroutící moment na vnější zadní kolo volně mění od nedotáčivého k přetáčivému a stabilita je stále plně zajištěna. Tuto situaci zná ze své praxe každý řidič, který se pokusil s běžným diferenciálem projet zatáčku s uvolněným plynem. Vůz měl pak snahu opustit silnici směrem ven. Nový systém by měl umožnit hladké projetí zatáčkou i za této situace.

 

Předchozí článek
reklama
Související články
Informační a komunikační technologie se staly základním stavebním kamenem, který formuje naše každodenní životy i způsob, jakým pracujeme a podnikáme. Od prvních počítačů až po současné cloudové služby a umělou inteligenci prošla oblast ICT zásadní proměnou. Pojďme si posvítit na to, kde všude se ICT technologie využívají.  Co je ICT?  ICT je zkratka pro informační […]
První ložiska, tedy součásti, které snižují tření, lidstvo využívalo už v antice. A vývoj stále pokračuje. Na moderních hydrostatických ložiscích pracují odborníci na tribologii z Fakulty strojního inženýrství VUT v Brně. Přišli na to, jak udělat ložiska energeticky až o pětinu úspornější.   Využití by vylepšená technologie mohla najít ve velkých obráběcích strojích, divadelních točnách […]
Celoevropský společný podnik EuroHPC (EuroHPC JU) vyhlásil výběrové řízení na dodavatele nového kvantového počítače konsorcia LUMI-Q, který bude umístěn v České republice a propojen se superpočítačem KAROLINA. Národní superpočítačové centrum IT4Innovations, které je součástí VŠB – Technické univerzity Ostrava, se tak stane domovem prvního českého kvantového počítače. Kvantový počítač konsorcia LUMI-Q bude založený na supravodivých […]
Společnost OpenAI na sklonku ledna značně pozměnila „pravidla hry“. Ze svých zásad totiž odstranila zákaz týkající se poskytování umělé inteligence armádám. Proč? Kvůli prevenci! Spolupráci s Pentagonem navázalo „dítko“ Elona Muska a Sama Altmana v polovině ledna, a to konkrétně v oblasti kybernetické bezpečnosti. Projekt, do kterého společnost prozatím zapojila je však ryze preventivní – […]
Když Mercedes‑Benz představoval SUV GLC, šlo o zcela nově vyvinutou modelovou řadu, která měla spojovat design, technikou, sportovní jízdní výkony i komfort a agilitu. A to vše s nejvyšší možno hospodárností. A víte co? Povedlo se dokonale. Od začátku bylo jasné, že tenhle model bude existovat výhradně s plně elektrifikovanými pohony jako plug-in hybrid. A to jak se […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz