Čtyřkolky sedí jako přibité

Už na podzim vyjedou na silnice první vozy Honda, vybavené unikátním systémem pohonu všech čtyř kol, nazvaným SHAWD (Super Handling All-Wheel-Drive), umožňujícím mimořádnou přesnost natáčení všech kol. Už na podzim vyjedou na silnice první vozy Honda, vybavené unikátním systémem pohonu všech čtyř kol, nazvaným SHAWD (Super Handling All-Wheel-Drive), umožňujícím mimořádnou přesnost natáčení všech kol.

Systém SH-AWD zajišČuje dokonalou stabilitu vozidla a přesně reaguje na pokyny řidiče, přičemž sám vyhodnocuje všechna bezpečnostní hlediska. Jako první na světě kombinuje systém rozdělení kroutícího momentu mezi přední a zadní nápravu s nezávisle regulovaným rozdělením kroutícího momentu mezi pravé a levé kolo tak, aby se optimální hodnoty volně přenášely na všechna čtyři kola v souladu s jízdními podmínkami.

SH-AWD si všechno vypočítá sámSystém sleduje jak jízdní podmínky, tedy stav vozovky, rychlost, náklon a podobně, tak ovládání vozu řidičem. Rychlostí blesku pak vypočítá optimální rozdělení kroutícího momentu na všechna kola.

Tato informace je předána do zadního diferenciálu, kde přímé elektromagnetické spojky nepřetržitě regulují a mění rozdělení kroutícího momentu. Ten je využíván nejen k pohonu, ale i k zatáčení, což se projevuje výrazným zlepšením ovladatelnosti vozidla.

Informace dodávají čidlaVšechno je založeno na systému čidel, snímajících natočení kol, jejich rychlost, boční zrychlení, velikost přetáčení/nedotáčení vozu a ostatní informace o vozidle i údaje ze zadního diferenciálu.

Přímé elektromagnetické spojky uvnitř zadního diferenciálu, použité rovněž poprvé, využívají elektromagnety pro přesné řízení vícelamelových spojek. Zabudované snímací cívky monitorují vůli mezi elektromagnety a magnetickým tělesem za účelem zajištění přesné a nepřetržitě proměnlivé regulace kroutícího momentu.

Zatáčí jako po másleU běžných diferenciálů během zatáčení přesahuje stopa vnějších zadních kol obvykle stopu předních kol směrem ven. Vnější zadní kolo se totiž nedotáčí dostatečně rychle, aby udrželo krok s koly předními, což brání účinnému přenosu kroutícího momentu.

U nového diferenciálu je zabudováno navíc unikátní akcelerační zařízení, které mění převod tak, aby se otáčky zadního vnějšího kola zvýšily oproti předním kolům. Tím se snižují ztráty přenosem kroutícího momentu a zlepšuje se ovladatelnost vozu v zatáčkách.

PAVEL PŘEUČIL

Akcelerační zařízeníBěhem rovné jízdy se otáčí dvoupastorkový planetový unašeč (1) synchronizovaně s kardanovou hřídelí (2) a způsobuje, že přední a zadní kola se točí stejnou rychlostí. Když vozidlo vjede do zatáčky, je planetový nosič zablokován se skříní, čímž se synchronizace otáček s kardanovou hřídelí přeruší a rychlost zadních kol se zvýší.

Součástí této kompaktní sestavy je dále hydraulický ovladač (3), který spíná a vypíná spojku a volnoběžku.

JAK PROBÍHÁ ZATÁČENÍPři zrychlování se kroutící moment přenášený na zadní kola může plynule měnit až na hodnotu 10 % na vnější kolo a 0 % na vnitřní kolo. To vytváří přetáčivý moment, výrazně zlepšující ovládání vozidla.

(Přetáčivý/nedotáčivý moment je otáčivý kroutící moment kolem vertikální osy, procházející těžištěm vozidla.) Při uvolněném plynovém pedálu v zatáčce se kroutící moment na vnější zadní kolo volně mění od nedotáčivého k přetáčivému a stabilita je stále plně zajištěna.

Tuto situaci zná ze své praxe každý řidič, který se pokusil s běžným diferenciálem projet zatáčku s uvolněným plynem. Vůz měl pak snahu opustit silnici směrem ven. Nový systém by měl umožnit hladké projetí zatáčkou i za této situace.

Autor: Pavel Přeučil
Rubriky:  Auto-moto
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce
reklama

Související články

Filmový unikát z ISS je dotočen: Ruský...

Ruský snímek Výzva režiséra Klima Šipenka je konečně dotočen. Unikátní projekt, jehož...

Muž, či žena?

Archeologický tým objevil ve Statenicích u Prahy hrob s lidskými pozůstatky z...

Zbořme mýtus MP3, můžete mít víc

Máme pocit, že mezi většinovým vzorkem populace se stále udržuje mýtus,...

Kanaďanka se probudila vedle...

„Nikdy v životě jsem se tak nebála,“ řekla Ruth Hamiltonová poté, co se v její...

Když si kráva odskočí: Vyměšováním...

Cesta od telete k mléku a steaku je velmi dlouhá a nákladná – a zatěžující...

42 snímků planetek přispěje k...

Pomocí dalekohledu ESO/VLT v Chile astronomové pořídili snímky 42 planetek...

Revoluční zjištění francouzských...

Navzdory našim mnohaletým snahám o rozkrývání záhad vesmíru je toho stále velká...

Osteoporóza přichází nenápadně

Denzitometrie neboli měření hustoty minerálů v kostech je jedním z...

Využití virtuální reality pro...

Unikátní systém, kombinující využití virtuální reality a výcvikové haly o...

Podivuhodný svět Jupiterových...

Sluneční soustava v malém. Tak občas astronomové přezdívají systému měsíců,...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Nelehký život v protektorátu: Němci počítají českým sedlákům slepice

Nelehký život v protektorátu: Němci...

„Přestože protektorát byl obdobím dosti krvavým a nelehkým, v Čechách a na Moravě...
Costa Concordia: Velký malý Titanic

Costa Concordia: Velký malý Titanic

Costa Concordia, největší italská výletní loď, je na plavbě kolem pobřeží...
Výzkumy Velké čínské zdi: Obranný prvek ležel 10 km daleko

Výzkumy Velké čínské zdi: Obranný...

Při vykopávkách v újezdu Ťing-pien v čínském Jü-linu čínští vědci před...
Úřad mečníka na přemyslovském dvoře se stává pro cizince ctí

Úřad mečníka na přemyslovském dvoře...

Přemyslovský panovník funkci mečníka využívá v 11. století během církevních svátků, při...
Konstantynow: Co stálo za pádem nejvyššího rozhlasového vysílače na světě?

Konstantynow: Co stálo za pádem...

U malého městečka Gąbin vzdáleném více než 100 kilometrů od Varšavy, se...
Šíření pohlavní nemoci: Kdy syfilis dorazila do Evropy?

Šíření pohlavní nemoci: Kdy...

Cesty syfilis po světě jsou stále předmětem výzkumu vědců, kteří průběžně přidávají...
Lidový svátek: Chtěl císař Josef II. sebrat lidem posvícení?

Lidový svátek: Chtěl císař Josef...

„Vezměte koště a alespoň zameťte, holoto líná,“ napomíná hospodyně...
Analýzy DNA našich předků: Potomci Velkomoravanů žijí mezi námi, slovanské kořeny má jenom třetina Čechů

Analýzy DNA našich předků: Potomci...

Průzkumy DNA, které pátrají po potomcích velkomoravských velmožů i...
Jedno jméno nestačí! Proč máme příjmení?

Jedno jméno nestačí! Proč máme...

Křestních jmen je málo. Abychom se v tom ohromném počtu lidí na Zemi...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.