Domů     Technika
Čtyřkolky sedí jako přibité
21.stoleti
od 21.stoleti 21.7.2004

Už na podzim vyjedou na silnice první vozy Honda, vybavené unikátním systémem pohonu všech čtyř kol, nazvaným SHAWD (Super Handling All-Wheel-Drive), umožňujícím mimořádnou přesnost natáčení všech kol. Už na podzim vyjedou na silnice první vozy Honda, vybavené unikátním systémem pohonu všech čtyř kol, nazvaným SHAWD (Super Handling All-Wheel-Drive), umožňujícím mimořádnou přesnost natáčení všech kol.

Systém SH-AWD zajišČuje dokonalou stabilitu vozidla a přesně reaguje na pokyny řidiče, přičemž sám vyhodnocuje všechna bezpečnostní hlediska. Jako první na světě kombinuje systém rozdělení kroutícího momentu mezi přední a zadní nápravu s nezávisle regulovaným rozdělením kroutícího momentu mezi pravé a levé kolo tak, aby se optimální hodnoty volně přenášely na všechna čtyři kola v souladu s jízdními podmínkami.
 
SH-AWD si všechno vypočítá sám
Systém sleduje jak jízdní podmínky, tedy stav vozovky, rychlost, náklon a podobně, tak ovládání vozu řidičem. Rychlostí blesku pak vypočítá optimální rozdělení kroutícího momentu na všechna kola. Tato informace je předána do zadního diferenciálu, kde přímé elektromagnetické spojky nepřetržitě regulují a mění rozdělení kroutícího momentu. Ten je využíván nejen k pohonu, ale i k zatáčení, což se projevuje výrazným zlepšením ovladatelnosti vozidla.

Informace dodávají čidla
Všechno je založeno na systému čidel, snímajících natočení kol, jejich rychlost, boční zrychlení, velikost přetáčení/nedotáčení vozu a ostatní informace o vozidle i údaje ze zadního diferenciálu. Přímé elektromagnetické spojky uvnitř zadního diferenciálu, použité rovněž poprvé, využívají elektromagnety pro přesné řízení vícelamelových spojek. Zabudované snímací cívky monitorují vůli mezi elektromagnety a magnetickým tělesem za účelem zajištění přesné a nepřetržitě proměnlivé regulace kroutícího momentu.

Zatáčí jako po másle
U běžných diferenciálů během zatáčení přesahuje stopa vnějších zadních kol obvykle stopu předních kol směrem ven. Vnější zadní kolo se totiž nedotáčí dostatečně rychle, aby udrželo krok s koly předními, což brání účinnému přenosu kroutícího momentu. U nového diferenciálu je zabudováno navíc unikátní akcelerační zařízení, které mění převod tak, aby se otáčky zadního vnějšího kola zvýšily oproti předním kolům. Tím se snižují ztráty přenosem kroutícího momentu a zlepšuje se ovladatelnost vozu v zatáčkách.
PAVEL PŘEUČIL

Akcelerační zařízení
Během rovné jízdy se otáčí dvoupastorkový planetový unašeč (1) synchronizovaně s kardanovou hřídelí (2) a způsobuje, že přední a zadní kola se točí stejnou rychlostí. Když vozidlo vjede do zatáčky, je planetový nosič zablokován se skříní, čímž se synchronizace otáček s kardanovou hřídelí přeruší a rychlost zadních kol se zvýší. Součástí této kompaktní sestavy je dále hydraulický ovladač (3), který spíná a vypíná spojku a volnoběžku.

JAK PROBÍHÁ ZATÁČENÍ
Při zrychlování se kroutící moment přenášený na zadní kola může plynule měnit až na hodnotu 10 % na vnější kolo a 0 % na vnitřní kolo. To vytváří přetáčivý moment, výrazně zlepšující ovládání vozidla. (Přetáčivý/nedotáčivý moment je otáčivý kroutící moment kolem vertikální osy, procházející těžištěm vozidla.) Při uvolněném plynovém pedálu v zatáčce se kroutící moment na vnější zadní kolo volně mění od nedotáčivého k přetáčivému a stabilita je stále plně zajištěna. Tuto situaci zná ze své praxe každý řidič, který se pokusil s běžným diferenciálem projet zatáčku s uvolněným plynem. Vůz měl pak snahu opustit silnici směrem ven. Nový systém by měl umožnit hladké projetí zatáčkou i za této situace.

 

Předchozí článek
reklama
Související články
Společnost Honda podepsala smlouvu o výzkumu a vývoji s japonskou kosmickou agenturou Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA) týkající se „systému oběhu obnovitelné energie“, který má dodávat elektřinu pro zachování funkčnosti životního prostoru a různých systémů lunárních vozítek. Na základě této smlouvy agentura JAXA pověří společnost Honda, aby nejprve provedla koncepční studie a poté do konce […]
Německo se opět přiblížilo k dlouhodobé ekologičtější náhradě za ruský zemní plyn a uhlí. Německá energetická společnost RWE s norskou státní energetickou firmou Equinor oznámily, že v příštích několika letech v Německu vybudují vodíkové elektrárny a velkokapacitní produktovod pro dodávku paliva, uvedla to CNN. Dohoda je součástí německé snahy do roku 2030 postupně vyřadit všechny […]
Nedávná studie Harvardovy univerzity a dalších vědeckých pracovišť došla k závěru, že spalování fosilních paliv zkracuje každý rok život osmi milionům Britů. Další vědecké práce hovoří o jiných číslech, ale v jednom se shodují: špivaný vzduch je nekompromisním zabijákem. „Spalování fosilních paliv, jako je uhlí, benzin nebo nafta, může za smrt každého pátého člověka na […]
Když vozy Toyota doslouží, šetrně se zrecyklují a suroviny se dále využijí. Jsou k tomu už dopředu navržené, vyrobené a smontované. Například kabelový svazek vytáhnete ven jako byste oddělovali kostru z grilované ryby. Toyota od roku 2003 využívá konstrukci, která optimalizuje rozebírání a třídění k usnadnění recyklace surovin, například mědi a vzácných kovů, z vyřazených vozidel. […]
Budoucnost se zdá být lepší než dobrá všemu a všem navzdory. Francouzská automobilka Citroën pustila na trh nové SUV C5 Aircross plug-in hybrid. Jak dobrý je druhý nejlepší model dvojitého šípu? Citroën už více jak 100 let zpřístupňuje automobily co nejširšímu počtu lidí, kašle na fanfarónství, na pózy a masky. Dvojitý šíp vždycky chtěl být […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz