Domů     Technika
Čtyřkolky sedí jako přibité
21.stoleti 21.7.2004

Už na podzim vyjedou na silnice první vozy Honda, vybavené unikátním systémem pohonu všech čtyř kol, nazvaným SHAWD (Super Handling All-Wheel-Drive), umožňujícím mimořádnou přesnost natáčení všech kol. Už na podzim vyjedou na silnice první vozy Honda, vybavené unikátním systémem pohonu všech čtyř kol, nazvaným SHAWD (Super Handling All-Wheel-Drive), umožňujícím mimořádnou přesnost natáčení všech kol.

Systém SH-AWD zajišČuje dokonalou stabilitu vozidla a přesně reaguje na pokyny řidiče, přičemž sám vyhodnocuje všechna bezpečnostní hlediska. Jako první na světě kombinuje systém rozdělení kroutícího momentu mezi přední a zadní nápravu s nezávisle regulovaným rozdělením kroutícího momentu mezi pravé a levé kolo tak, aby se optimální hodnoty volně přenášely na všechna čtyři kola v souladu s jízdními podmínkami.
 
SH-AWD si všechno vypočítá sám
Systém sleduje jak jízdní podmínky, tedy stav vozovky, rychlost, náklon a podobně, tak ovládání vozu řidičem. Rychlostí blesku pak vypočítá optimální rozdělení kroutícího momentu na všechna kola. Tato informace je předána do zadního diferenciálu, kde přímé elektromagnetické spojky nepřetržitě regulují a mění rozdělení kroutícího momentu. Ten je využíván nejen k pohonu, ale i k zatáčení, což se projevuje výrazným zlepšením ovladatelnosti vozidla.

Informace dodávají čidla
Všechno je založeno na systému čidel, snímajících natočení kol, jejich rychlost, boční zrychlení, velikost přetáčení/nedotáčení vozu a ostatní informace o vozidle i údaje ze zadního diferenciálu. Přímé elektromagnetické spojky uvnitř zadního diferenciálu, použité rovněž poprvé, využívají elektromagnety pro přesné řízení vícelamelových spojek. Zabudované snímací cívky monitorují vůli mezi elektromagnety a magnetickým tělesem za účelem zajištění přesné a nepřetržitě proměnlivé regulace kroutícího momentu.

Zatáčí jako po másle
U běžných diferenciálů během zatáčení přesahuje stopa vnějších zadních kol obvykle stopu předních kol směrem ven. Vnější zadní kolo se totiž nedotáčí dostatečně rychle, aby udrželo krok s koly předními, což brání účinnému přenosu kroutícího momentu. U nového diferenciálu je zabudováno navíc unikátní akcelerační zařízení, které mění převod tak, aby se otáčky zadního vnějšího kola zvýšily oproti předním kolům. Tím se snižují ztráty přenosem kroutícího momentu a zlepšuje se ovladatelnost vozu v zatáčkách.
PAVEL PŘEUČIL

Akcelerační zařízení
Během rovné jízdy se otáčí dvoupastorkový planetový unašeč (1) synchronizovaně s kardanovou hřídelí (2) a způsobuje, že přední a zadní kola se točí stejnou rychlostí. Když vozidlo vjede do zatáčky, je planetový nosič zablokován se skříní, čímž se synchronizace otáček s kardanovou hřídelí přeruší a rychlost zadních kol se zvýší. Součástí této kompaktní sestavy je dále hydraulický ovladač (3), který spíná a vypíná spojku a volnoběžku.

JAK PROBÍHÁ ZATÁČENÍ
Při zrychlování se kroutící moment přenášený na zadní kola může plynule měnit až na hodnotu 10 % na vnější kolo a 0 % na vnitřní kolo. To vytváří přetáčivý moment, výrazně zlepšující ovládání vozidla. (Přetáčivý/nedotáčivý moment je otáčivý kroutící moment kolem vertikální osy, procházející těžištěm vozidla.) Při uvolněném plynovém pedálu v zatáčce se kroutící moment na vnější zadní kolo volně mění od nedotáčivého k přetáčivému a stabilita je stále plně zajištěna. Tuto situaci zná ze své praxe každý řidič, který se pokusil s běžným diferenciálem projet zatáčku s uvolněným plynem. Vůz měl pak snahu opustit silnici směrem ven. Nový systém by měl umožnit hladké projetí zatáčkou i za této situace.

 

Předchozí článek
Související články
Umělá inteligence je tu, ať se to někomu líbí nebo ne. Nabízí přehršel možností, ale také ukrývá nemálo čertových kopýtek. A tak je tomu i v oblasti vzdělávání. Sal Khan, výkonný ředitel Khan Academy, na které skrze online přednášky studují miliony lidé po celém světě, měl loni na konferenci TED Talk, jejímž mottem je heslo […]
Virtuální realita už není jen hračkou geeků, odnoží herního zábavního průmyslu nebo vědců. Její potenciál je větší, s přesahem do každodenního života. Městská knihovna v Praze prostřednictvím VR nejen zpřístupnila zajímavou, bezmála stoletou historii budovy knihovny na Mariánském náměstí, ale umožňuje i pohlédnout na knihovnu a její služby novýma očima. Městská knihovna v Praze zahájila projekt před […]
Pro své rozměry, vybavení a technologie se stala chloubou amerického námořnictva. Jedná se totiž o největší a nejnovější letadlovou loď, která po více než 10 letech od spuštění na vodu konečně začala sloužit Spojeným státům i alianci NATO. Stavba nejmodernějšího plavidla, se kterým si USA pojistily pozici největší námořní velmoci planety, započala roku 2009. Slanost […]
Peugeot 208, ikonický drobek a nejprodávanější vůz v Evropě v roce 2022, dostává nový kabátek. Modernizací se stává ještě neodolatelnějším, zejména pak jeho elektrická verze E-208, která překonává dojezd 400 km. Celá modelová řada 208 pak profituje z nového designu, špičkových technologií a emocí z nových motorů. Peugeot 208, nástupce dlouhé řady devíti generací městských […]
Americká agentura NASA hodlá v letošním roce odstartovat pátrání po stopách života v rámci Sluneční soustavy. K měsíci Europa proto bude vyslána sonda, která kromě vědeckých přístrojů ponese také speciální poselství o člověku a planetě Zemi. Budoucím poslíčkem byla „jmenována“ Europa Clipper, jež bude vybavena spoustou špičkových přístrojů sloužících k měření ledu zakrývajícího oceán či […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz