Představte si dopravu v Praze za 25 let. Z Ústí do Prahy za 26 minut. Osm vlaků za hodinu z letiště na „Hlavák“. Metro bez řidičů. A tramvajová síť, která má hodně přes dnešních 150 kilometrů kolejí. Zní to jako sci-fi?
Možná. Anebo taky ne.

Praha chystá do roku 2050 proměnu dopravy, která nemá v historii metropole obdoby. Nová výstava Praha zítra? Propojené město v Centru architektury a městského plánování (CAMP) představuje vize, které mění nejen způsob cestování, ale i podobu samotného města.
Koleje jako páteř moderní metropole
Železnice se po letech vrací na výsluní. Nejen v Evropě, ale i v Praze se z ní stává klíčový dopravní nástroj. „V roce 2050 bude kolejová doprava trendem, ne náhradním řešením. Bude rychlejší, dostupnější a spolehlivější než dnes,“ říká první náměstek primátora Zdeněk Hřib.
Rychlé a ekologické vlaky místo aut. To je vize, kterou Praha sdílí s mnoha evropskými metropolemi. Jen v regionu Prahy a středních Čech přibude podle odhadů do roku 2050 přes 500 tisíc obyvatel. A všichni budou jezdit.
Do práce, do školy, na výlet. „Pražská MHD je už teď klenotem, ale my ji chceme ještě vylepšit,“ dodává Hřib. „Hodnota zakázky na nové vlaky, kterou soutěžíme se Středočeským krajem, je srovnatelná s nákupem stíhaček F-35.“.

Metro D, tramvajový okruh a vlaky na letiště
Výstava ukazuje nejen velké plány, ale i konkrétní projekty, které už běží. Třeba výstavba linky metra D, která propojí hustě osídlený jih města s centrem. Její automatizované soupravy se obejdou bez strojvedoucích.
Rozvoj tramvajové sítě, která má už dnes 150 kilometrů a ročně přepraví 368 milionů cestujících, zajistí obsluhu nových městských území, nahradí soustředěné autobusové stopy a pomůže redukovat produkci CO₂.
Nové tratě vznikají na Počernické, mezi Malovankou a Strahovem, na Olšanské nebo mezi Libuší a Novými Dvory. Cílem je propojit periferní části města tramvajemi bez nutnosti přestupů v centru.
Vítaným zlepšením bude i trať na letiště Václava Havla. Modernizované spojení zvládne až 8 vlaků za hodinu a přímo z terminálů napojí cestující na centrum.

Vysokorychlostní vlaky: z Ústí do Prahy za 26 minut
Vysokorychlostní tratě (VRT) propojí Prahu s Evropou ze 3 směrů – z Drážďan, Vratislavi a Vídně. Na těchto tratích pojedou vlaky rychlostí až 320 kilometrů za hodinu. Cesta z Ústí nad Labem na Hlavní nádraží tak potrvá jen 26 minut.
Středem změn bude přestavba železničního uzlu Praha. Plánuje se síť nových tunelů pod centrem, která zrychlí průjezd vlaků i přestupy. „Jde o dopravní revoluci, podobně velkou jako kdysi zavedení metra,“ říká ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
