Domů     Medicína
MIND: Způsob stravování, který omladí mozek až o 7 let. Co povoluje mít na talíři?

Míra demence ve stárnoucí populaci celosvětově roste, a tak není divu, že se lidé snaží najít všemožné způsoby, jak zajistit, aby u nich ke ztrátě duševních schopností, které demenci provází, nedošlo.

Věda ukazuje, že zdravé stravovací návyky by mohly kognitivní funkce mozku i paměť ochránit. Co jíst?.

Studie v lednovém čísle odborného časopisu Nature Medicine naznačuje, že do roku 2060 se počet dospělých ve Spojených státech, u kterých se rozvine demence, pravděpodobně zdvojnásobí na milion lidí. U nás počet postižených přesahuje 150 tisíc a roste.

Nejnovější vědecké výzkumy však naznačují, že strava by mohla pomoci mozku stárnout pomaleji a snižovat počet zánětů, které jsou s přibývajícím věkem častější a přitom zhoršují kognitivní výkonnost jedince.

Dieta MIND, pojmenovaná opravdu příhodně, protože mind znamená v angličtině mysl, byla vyvinuta už v roce 2015 vědci, kteří se zabývají mozkovými funkcemi a kognitivním poklesem. Kombinuje v sobě středomořskou stravu – ta zahrnuje celozrnné výrobky, zeleninu, ovoce, luštěniny a olivový olej – a dietu DASH, navrženou k prevenci a léčbě vysokého krevního tlaku, bohatou na ovoce a zeleninu.

Dieta MIND tedy doporučuje konzumaci potravin s vysokým obsahem živin, jako je listová zelenina a bobule, a vyhýbání se potravinám s vysokým obsahem nasycených tuků.

Klíčem jsou tmavě zelená listová zelenina a bobuloviny

Nic nového pod sluncem, chtělo by se říci, neboť dieta zahrnuje konzumaci tmavě zelené listové zeleniny, jako je špenát, kapusta, mangold či rukola, další zeleniny, jako je třeba chřest, brokolice, růžičková kapusta, mrkev a paprika, dále nejrůznější druhy bobulovin, extra panenský olivový olej a ořechy, jako jsou mandle, vlašské ořechy a pistácie.

Dále také celozrnné obiloviny zahrnující hnědou a divokou rýží, quinou, ječmen, farro, oves a celozrnné pečivo, stejně jako fazole a jiné luštěniny, ryby a drůbež. V omezené míře povoluje i víno. Dobrou zprávou však je, že doopravdy funguje.

Studie ukazují, že dodržování diety MIND je spojeno s lepší funkcí mozku a dokonce i zpomalením kognitivního poklesu souvisejícího s věkem. U těch, kteří tuto dietu dodržovali nejstriktněji, se stárnutí mozku zpomalilo až o 7,5 roku na rozdíl od těch, kteří ji dodržovali méně pečlivě.

Z jiného výzkumu pak vyplývá i příznivý vliv diety na Alzheimerovu chorobu a demenci. Ve studii, který sledovala dospělé středního a staršího věku po dobu průměrně 4,5 roku, měli ti, kteří MIND striktně dodržovali, nižší míru Alzheimerovy choroby.

A dokonce i ti, kteří ji dodržovali jen umírněně, měli nižší riziko rozvoje Alzheimera než ti, kteří dodržovali jen středomořskou dietu či dietu DASH.

Nižší míra demence a Alzheimera i zlepšení projevů ADHD

Závěry výzkumu, prezentované na výročním zasedání Americké společnosti pro výživu, ukazují, že ti, kteří zlepšili dodržování diety MIND v průběhu deseti let, měli o 25 procent nižší riziko demence. Ženy středního věku s obezitou, které po dobu tří měsíců důsledně dodržovaly dietu MIND, vykazovaly větší zlepšení pracovní paměti, paměti verbálního rozpoznávání a pozornosti ve srovnání s ženami, které dodržovaly dietu s omezeným příjmem kalorií.

A studie publikovaná v dubnovém čísle časopisu Child Neuropsychology z roku 2025 dokonce zjistila, že u dětí ve věku od sedmi do třinácti let, jejichž příjem potravy se nejvíce podobal dietě MIND, se výrazně zlepšily projevy ADHD ve srovnání s dětmi, které se stravovaly jinak.

„Mnoho potravin, na které je v dietě MIND kladen důraz – například zelená listová zelenina a bobuloviny – má vysoký obsah rostlinných sloučenin zvaných flavonoidy, které mají silné antioxidační a protizánětlivé účinky,“ poznamenává Natalia Palaciosová, epidemioložka a docentka veřejného zdraví na University of Massachusetts Lowell.

„Oxidační stres a zánět jsou pro mozek velmi špatné – a antioxidanty, zejména flavonoidy, pomáhají zánět snižovat.“ Ryby jsou pak ceněné pro vysoký obsah omega-3 mastných kyselin, které podle Palaciosové „pomáhají chránit neurony před poškozením.“.

Strava, která mírní záněty v těle

„Čím jsme starší, tím více zánětů se v mozku a těle objevuje,“ vysvětluje Rudy Tanzi, neurovědec a ředitel McCanceova centra pro zdraví mozku v Massachusetts General Hospital. „Právě neurozáněty vedou k dysfunkci mozku, poškození nervových buněk a buněčné smrti,“ dodává.

Zánět spouští buněčnou smrt, která vede k dalšímu zánětu, a vytváří tak začarovaný kruh. Dieta MIND však proti zánětu bojuje a mírní i poškození způsobená zánětem. Obsah vlákniny a rostlinných živin v ní pak má příznivé účinky na střevní mikrobiom, což má opět pozitivní vliv na zdraví mozku, díky ose střevo-mozek.

Studie z roku 2023 publikovaná v časopise Alzheimer’s & Dementia zjistila, že lidé, kteří nejpřísněji dodržovali dietu MIND, měli větší objem hipokampu, thalamu a dalších kritických oblastí mozku – které sehrávají klíčovou roli v dobrém fungování paměti, schopnosti učení, motorické kontrole, pozornosti a regulaci emocí – a nižší hyperintenzitu bílé hmoty (která naznačuje poškození tkáně), což lze vidět na magnetické rezonanci.

„Pro zdraví mozku je zkrátka nejdůležitější celková kvalita a konzistence stravy, den za dnem, rok za rokem,“ doplňuje Palaciosová.

Zdroj: National Geographic

Foto: Pixabay
Zdroje informací: National Geographic
Související články
Odborníci na výživu nabádají k tomu, abychom alespoň dvakrát týdně konzumovali mořské ryby, což ovšem může být zatěžující pro peněženku. Dobrou zprávou je, že hvězdou doporučení se nyní staly konzervované sardinky, které si může dovolit opravdu každý „Místo toho, aby poskytovaly izolované mononutrienty, jsou rybí konzervy kompletní potravinou,“ říká nutriční specialista Colin Robertson a zdůrazňuje […]
Novopečené matky často popisují boj s „mozkovou mlhou“, kdy se potýkají s výpadky krátkodobé paměti, roztržitostí, problémy se vyjádřit či neschopností udržet pozornost. Tyto obtíže byly dlouhou dobu připisovány nedostatku spánku a stresu při péči o novorozence. Nyní se však ukazuje, že za tím stojí změny v mozku vyvolané těhotenstvím! Poporodní mozková mlha, v angličtině […]
Medicína 30.7.2026
Geny jsou zvláštní archiv. Pamatují si příběhy našich předků po tisíce generací a občas v nich zůstane i chyba, která se tiše dědí dál. Je nenápadná. Nepůsobí bolest ani únavu. Člověk o ní nemusí vědět celý život. Přesto může jednou rozhodnout o zdraví jeho dítěte. Právě to je případ řady dědičných onemocnění, například cystické fibrózy, […]
Je známou pravdou, že se na výletních lodích snadno šíří gastrointestinální infekce, jako je norovirus či E. coli, případně respirační infekce, jak tomu bylo na počátku pandemie covidu. Ovšem slyšet o prvním ohnisku hantaviru na výletní lodi bylo znepokojivé i pro odborníky. Zdá se, že nebezpečí bylo prozatím zažehnáno. Máme se bát nové pandemie? Hantavirus […]
Jsou lidé, kteří ať se snaží, jak chtějí, na schůzku nikdy nedorazí včas. A to i když vědí, že je nedochvilnost vnímána jako bezohlednost či projev nedostatečné úcty k protistraně. Nejnovější průzkumy ukazují, že za to lidé, kteří chodí chronicky pozdě, možná úplně nemohou. Jaké jsou nejčastější příčiny nedochvilnosti? A dá se s ní bojovat? […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz