Domů     Historie
100 let od národního výškového rekordu „létající limuzíny“ Aero A-10
Jan Zelenka 1.12.2023

Právě dnes je to na den 100 let, co padl československý výškový rekord 5 284 metrů s užitečným zatížením 500 kg. Vytvořil ho tovární pilot Aero Josef Novák na stroji A-10.2.

Aero A-10 bylo prvním sériově vyráběným dopravním letadlem v Československu, kam se vešli čtyři cestující. Posádku tvořili pilot a na některých letech i mechanik. Šéfkonstruktérem byl Rudolf Blaser. Celkem bylo vyrobeno jen pět kusů a mezi Prahou a Bratislavou nalétaly skoro 20 000 kilometrů.

Létající limuzína, jak se těmto strojům přezdívalo, byla 10,14 metru dlouhá a měla rozpětí křídel 14,17 metru. Letoun Aero A-10 měl maximální rychlost 160 km/h a dokázal doletět asi 520 kilometrů. První vzlet se uskutečnil v lednu 1922, v letech 1923 až 1924 čtyři stroje nalétaly na trati z Prahy do Bratislavy 19 878 kilometrů.

Kromě národního výškového rekordu se stroj s označením A-10.5 pilotovaný vojenským pilotem Aloisem Vreclem zúčastnil v červnu 1923 mezinárodní letecké výstavy ve švédském Göteborgu. Úspěchem bylo také druhé místo v závodě o cenu prezidenta republiky v červenci 1923.

Poslední let stroje Aero A-10.3 u Československých státních aerolinií se odehrál 10. června 1924. Poté byl uskladněn na letišti v Kbelích a později vystavován v Poštovním muzeu. V roce 1973 se dostal do sbírek Vojenského historického ústavu (VHÚ).

Slavnostní předání letounu po renovaci proběhlo 15. září 1977 a od té doby je ve stálé expozici Leteckého muzea Kbely, největšího leteckého muzea v Česku.

Související články
Ve středověku byla lepra neboli malomocenství obávanou nemocí, do Evropy byla zavlečena v době křižáckých válek. Dlouho na ni neexistoval lék, nemocní proto byli shromažďování v leprosáriích, aby se zabránilo šíření nemoci. Nejnovější výzkum ukazuje, že lepru, která byla považována za výhradně lidskou nemoc, ve středověku zřejmě pomáhaly šířit veverky! Lepra je infekční onemocnění, které […]
Pražské Metro slaví 50 let a jako oslavu přinášíme vzpomínky pamětníků a dokumentů z firemních archivů – přehlídku zapomenutých příběhů. Zaměstnanci Metrostavu vybudovali traťové tunely na všech třech trasách pražského metra a celkem 49 stanic, z toho 33 hloubených a 16 ražených. V roce 2018 bylo pražské metro zařazeno mezi 100 nejlepších děl v anketě […]
Těžké dělostřelectvo a kulomety způsobují zranění dosud nevídaná. Šrapnely odtrhávají kusy tváře. Jedovaté plyny poškozují tkáně. I „obyčejný“ požár nadělá pořádnou paseku… Zdá se, že osudem znetvořených vojáků je dožít v ústraní a zahalení. Pak ale přichází lékař, který jim navrátí naději. Objev anestezie, sepse a dezinfekce v 19. století spustily skutečný rozvoj v oblasti plastické chirurgie. Tohle […]
Svatý Vojtěch, který pocházel ze slavného rodu Slavníkovců, jež bojovali s Přemyslovci o český trůn, byl druhým pražským biskupem a prvním českého původu. Unikl vyvraždění Slavníkovců, aby byl zabit na misii v Prusku. Nyní se mezinárodnímu týmu podařilo zrekonstruovat jeho tvář. Vojtěch, který je v zahraničí známý pod svým biřmovacím jménem Adalbert, se narodil kolem […]
Avaři, kočovníci mongolského původu, byli zřejmě příčinou vzniku Sámovy říše na našem území. O jejich životě se toho však mnoho neví. Genetické zkoumání ostatků z jejich pohřebišť na území dnešního Maďarska, za kterým stála česká vědkyně Zuzana Hofmanová, tak nyní odhaluje taje avarské společnosti. Zuzana Hofmanová, která působí v Ústavu archeologie a muzeologie Filozofické fakulty […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz