Domů     Technika
Lázně, které prodlužují životnost baterií
Jan Zelenka 23.6.2021

Pokud přemýšlíte o koupi nového automobilu, možná se vám dostal do hledáčku i některý z nabízených hybridů či elektromobilů. Argumentů pro pořízení takového vozu je samozřejmě mnoho – ekologická stopa, odpuštění parkovného ve městech, nízké provozní náklady či redukce počtu mechanických součástek, které se opotřebovávají třením, třeba převodovek.

Automatickým protiargumentem každého milovníka naftového či benzínového motoru je výdrž a životnost baterie..

Samozřejmě – zůstat trčet někde mimo civilizaci s vybitou baterií a dobíjecí stanicí v nedohlednu, není nejlepší plán. Ale právě o plánech to je. Člověk 21. století plánuje den už tak nějak automaticky na minuty – telefonáty, pracovní schůzky a obchodní cesty, ale i odpočinek.

Přetížení workoholici si jako údržbu povinně ordinují wellness a spa pobyty. Lázně však kupodivu prospívají i bateriím.

Úvodní závod série formule E na okruhu Diriyah v Saúdské Arábii 

Uzdravený vodou, tedy kapalinou

Možná se vám zdá paralela mezi lázeňskou rekreací a bateriemi příliš divoká, jenže opak je pravdou. Samotný výraz spa je zkratkou latinského sanus per aqua neboli „uzdravený vodou“, a stejně jako dělají člověku dobře různé vodní procedury, pomáhá bateriím udržet jejich životnost speciální termoregulační kapalina, do které jsou ponořeny.

Po rychlém předjížděcím manévru je potřeba z baterií co nejrychleji odvést nakumulované teplo, v zimě je naopak třeba je co nejrychleji zahřát na provozní teplotu, aby nedošlo k jejich vybíjení a předčasnému stárnutí.

V laboratořích společnosti ExxonMobil vyvinuli ucelenou řadu termoregulačních kapalin Mobil EVTM Therm, které navíc poskytují ochranu před nárazem, otřesy či mechanickým poškozením.

Imerzní chlazení, jak se tomuto principu ponoření do kapalného pláště říká, dokáže v nečekaných kritických momentech nejenom urychleně stlačit kritickou teplotu na bezpečnou mez, ale poskytne posádce vozu čas potřebný k jeho opuštění. Takový extrém vás ale na silnici snad nikdy nepotká.

Pro běžný provoz tyto „lázně“ významně ovlivňují zejména dojezdovou vzdálenost mezi jednotlivými nabitími a prodlužují životnost trakčních baterií.

Ještě než se tato nová technologie stane běžnou na našich silnicích, testuje se v nejnáročnějších podmínkách, například v závodech formule E.

Formule E, spojené síly ExxonMobil a Porsche

Když byla v roce 2011 představena koncepce závodů série formule E, ozývaly se z řad fanoušků klasických formulí posměšné poznámky o „soubojích vysavačů“ a je pravda, že v letech 2014–2019 to tak trochu i vypadalo.

V prvních sezonách elektrifikovaného klání totiž monoposty pro všechny závodníky stavěl jen jeden výrobce, takže trochu chyběl moment překvapení. Na druhou stranu záleželo jen na schopnostech jezdců, jak ovládnou technologii a okruh.

S přibývající konkurencí a technologickými možnostmi automobilek se nyní po závodních okruzích prohání několik týmových monopostů a kromě řidičských  dovedností se posuzuje i technologický a konstrukční um stejně jako u formule 1.

V roce 2019 měl premiéru monopost Porsche 99X Electric. Viceprezident společnosti Fritz Enzinger v jednom z rozhovorů prozradil, že právě v této elektrické formuli testují kapaliny Mobil EV: „Naše spolupráce s ExxonMobil probíhá už přes dvacet let jak na poli osobních automobilů, tak ve sportu, například v závodu 24 hodin Le Mans.

Bylo samozřejmé, že odborníci společnosti ExxonMobil se stanou i tentokrát našimi partnery.“.

Týmový jezdec Andre Lotterer dodává: „Společně s inženýry a techniky z ExxonMobil jsme vyvinuli supervýkonné převodové oleje. U elektromobilů snižují ztrátu trakce a generují mnohonásobně vyšší přísun energie.“.

Dojezdová vzdálenost elektromobilů nám starosti dělat nemusí, pravděpodobně je vyřešena. Teď už jen vyrábět a likvidovat baterie bez poškozování životního prostředí.

Jan Kistanov

Související články
Technika Vesmír 8.5.2025
Sovětská sonda Kosmos 482, která byla vypuštěna 31. března 1972 v rámci programu Venera s cílem prozkoumat planetu Venuši, se po více než 50 letech na oběžné dráze chystá na nekontrolovaný návrat do zemské atmosféry. Očekává se, že k tomu dojde mezi 9. a 11. květnem 2025. Kosmos 482 nebyla obyčejná sonda. Její sestupový modul […]
Technika 1.5.2025
Renault oživil legendu. Nový model R5 E-Tech Elektrický není jen retro poctou slavnému hatchbacku ze 70. let, ale chytrou odpovědí na současné výzvy městské mobility. S čistě elektrickým pohonem, evropskou výrobou a technologiemi jako z jiné galaxie chce být víc než jen dalším elektromobilem. Chce dobýt města – a možná i srdce nostalgiků. Pop-art na […]
Technika 1.5.2025
Co se vám vybaví, když se řekne slovo darkweb neboli temný web? Už název sám o sobě vyvolává v člověku představu, že se zde bude konat něco nekalého. Někteří už asi slyšeli zvěsti o tom, že se zde prodávají drogy, nelegální pornografie, zbraně či orgány. Co je na tom ale pravdy? Asi vás to překvapí, […]
Potrubní či pneumatická pošta není zdaleka překonanou technologií. V moderní podobě ji využívá i Masarykova nemocnice v Ústí nad Labem. Transport zásilek mezi jednotlivými odděleními díky ní dosahuje rychlosti pěti metrů za sekundu a nemá efektivnější alternativu. Kapsle s nosností do jednoho kilogramu přepravují například biologický materiál nebo originální zprávy. Po celé nemocnici je rozmístěno 67 stanic, odkud […]
Medicína Technika 21.4.2025
Vědecký tým z Kalifornské univerzity v Berkeley oznámil  objev, který poněkud rozčeřil vody optiky a neurovědy: badatelé údajně identifikovali zcela novou barvu, která se vymyká běžnému lidskému vnímání. Tento nový barevný vjem pojmenovali „olo“ a podle samotných autorů experimentu jej nelze reprodukovat ani zobrazit na žádné běžné obrazovce či tiskovině. Objev je výsledkem experimentu, při […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz