Domů     Technika
TEHDY A TEĎ: Od řemínků k elektronice
21.stoleti 17.2.2006

Každoročně, jakmile se objeví první sněhový poprašek, vyráží mnoho nedočkavců do přírody a obuje lyže. Ať už se jdou jen proběhnout nebo se spustí po sjezdovce, vždy musí nějak upevnit lyže k botám. Jak takové lyžařské vázání vypadalo dříve? A jak dnes?Každoročně, jakmile se objeví první sněhový poprašek, vyráží mnoho nedočkavců do přírody a obuje lyže. Ať už se jdou jen proběhnout nebo se spustí po sjezdovce, vždy musí nějak upevnit lyže k botám. Jak takové lyžařské vázání vypadalo dříve? A jak dnes?

Historie lyžování je velmi dlouhá. První lyže vznikly pravděpodobně v mezolitu na zasněžených pláních severní Asie. Důkazem jsou archeologické nálezy a jeskynní rytiny z Evropy i Asie. Jejich předky byly sněžnice, které se postupně zužovaly a prodlužovaly. Lyže sloužily především k usnadnění lovu a k boji. Až do 19. století se význam lyží prakticky nezměnil. Za zmínku stojí rok 1564, kdy švédští vojáci vybavení lyžemi dobyli norské město Trondheim.
V 2. polovině 19. století si obyvatelé norské oblasti Telemarken na dalekém severu našli novou kratochvíli, lyžařské závody. Velmi rychle se pak odtud lyžování rozšířilo do Evropy. V roce 1877 vznikl v Oslo první lyžařský klub. Je ovšem zajímavé, že úplně první národní lyžařský svaz byl ustanoven daleko od Skandinávie. První a nejstarší institucí tohoto typu byl totiž Svaz lyžařů Království českého, který byl založen 21. listopadu 1903 v Jablonci nad Jizerou.
Od té doby se lyžování stalo nejpopulárnějším zimním sportem a vniklo i mnoho jeho variant. Od běhu, skoků, sjezdového lyžování, biatlonu až třeba po dnes velmi módní snowbording, jízdu na boulích či akrobatické lyžování. Každý z těchto sportů pochopitelně představuje i jiný způsob pohybu na lyžích, což vyžaduje i odlišné způsoby upevnění lyží k noze sportovce. Lyžařské vázání je proto velmi důležitou součástí výbavy každého lyžaře. Dávno pryč je doba, kdy se lyže k noze připevňovaly jen řemínky. Značný pokrok pak představovalo vázání Kandahár a dnes už je možné sehnat dokonce i vázání na elektronické bázi. Podívejme se, jak se v průběhu let „obyčejné“ lyžařské vázání proměnilo.

Související články
ThinkOrbital, vesmírný startup spoluzaložený Vojtěchem Holubem, za pár dní vypustí experimentální satelit s revoluční vesmírnou stavební technologií. Cílem mise je otestovat sváření, řezání a rentgenovou inspekci pomocí elektronového paprsku. Satelit o váze 45 kilogramů dopraví na oběžnou dráhu Země raketa Falcon 9 společnosti SpaceX z Kalifornie. Letos v květnu ThinkOrbital provedl historicky první autonomní svařování […]
Češi za rok najedou téměř 76 miliard kilometrů. Ukázala to analýza, kterou pomocí dat z STK zpracoval odborný datový tým společnosti Cebia, která je známá především tím, že pomáhá motoristům bojovat proti podvodům při prodeji ojetin prostřednictvím kontroly jejich historie. Hypoteticky se tak Češi ročně dostanou 515krát ke Slunci, 197 tisíc krát k Měsíci či […]
NOVINKY Objevy Technika 12.12.2024
Robotika opět pokročila na další úroveň. Vědci z Fakulty elektrotechnické ČVUT vyvinuli systém, díky kterému se humanoidní roboti mohou pohybovat mezi lidmi přirozeně a bezpečně. Třeba i hrát stolní hry. Tento přelomový algoritmus, nazvaný Harmonious, umožňuje humanoidům nejen reagovat na své okolí, ale také být empatickými společníky, kteří v reálném čase přizpůsobují své pohyby aktuálním […]
Společnost Honda představila robota vybaveného umělou inteligencí, který zlepšuje náladu dětí během dlouhodobé léčby a přináší revoluci do nemocniční péče. Ve Fakultní nemocnici Virgen del Rocío v Seville se odehrává revoluce v péči o malé pacienty. Společnost Honda zde ve spolupráci s místními odborníky představila robota „Haru“, navrženého speciálně pro děti podstupující dlouhodobou léčbu. Haru […]
Škoda Auto ve svém hlavním závodě v Mladé Boleslavi vyrobila jubilejní miliontý bateriový systém. V současnosti se pracuje na dvou montážních linkách s celkovou kapacitou 1 500 kusů denně. Kapacita se pohybuje mezi 55 a 91 kWh (využitelná 52 až 86 kWh) a vedle vozů Škoda Enyaq a Elroq se tyto komplety montují také do […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz