Domů     Technika
Nejrychlejší elektrická lokomotiva světa
21.stoleti 21.10.2006

Nejrychlejší sériově vyráběnou elektrickéou lokomotivou je nyní Taurus ES64U4. Rychlostí 360 km/h překonala 51 let starý rekord 331 km/h.Nejrychlejší sériově vyráběnou elektrickéou lokomotivou je nyní Taurus ES64U4. Rychlostí 360 km/h překonala 51 let starý rekord  331 km/h.

Spanilá rekordní jízda lokomotivy Siemens proběhla na železničním úseku Kinding – Allersberg v Německu letos v září. Pokus o rekord se obešel bez zvláštních konstrukčních úprav „soutěžního stroje“, jen bylo nutné odmontovat stěrače, které by se mohly při tak vysoké rychlosti utrhnout. Ani na trati k žádným úpravám nedošlo, lokomotiva vlastně jen využila mezeru v jízdním řádu.
Hnací vozidlo ES64U4 disponuje mohutným trvalým výkonem 6 000 kW ( jako cca 70 osobních aut) a pyšní se hmotností 87 tun. Proto ke zrychlení na maximum potřebuje úsek trati dlouhý 20 – 25 km.
Pokus o překonání světového rekordu přinesl společnosti Siemens množství dat o chování jednotlivých komponentů stroje ve vysokých rychlostech. Například měřící kabely byly během pokusu vystaveny značným aerodynamickým silám. Proto přihlížející udivovalo jejich provizorní uchycení pouhou izolepou. I to ale bylo součástí testování.  
Lokomotiva Taurus ES64U4 je nyní připravena pro rakouské dráhy, kde však  svůj temperament plně nevyužije. Bude tu jezdit maximální rychlostí „pouhých“ 230 kilometrů v hodině.

Absolutní rekord
I když byl přepsán další rychlostní rekord, jedná se pouze o hodnotu pro elektrické lokomotivy. Držitelem světového rekordu pro konvenční železniční vozidlo je od roku 1990 francouzská jednotka TGV Atlantique 325 s rychlostí 515,3 km/h.

Parametry elektrického rekordmana
•  Trvalý výkon (max.) –  6 000 – 6 400 kW 
• Maximální rychlost –  200–230 km/h
• Provozní hmotnost    87 tun ± 2,5 %
• Rozchod       1 435 mm
• Délka přes nárazníky    19 580 mm
• Maximální šířka      3 019 mm
• Rozvor podvozku    3 000 mm
• Průměr kol (nová/opotřebovaná)   1 150 mm /1 070 mm

Předchozí rekord pro běžné elektrické hnací vozidla (331 km/h) vytvořila lokomotiva CC-7107 francouzských drah S. N. C. F 28. března 1955 a držela jej až do soboty 2. 9. 2006.

Další článek
Související články
Český národní pavilon na světové výstavě EXPO 2025 byl oficiálně otevřen veřejnosti a hned od začátku zaujal nejen svou architekturou, ale i pestrým programem. Významným bodem je účast středoškolského týmu LASAR, který představí inovativní řešení problematiky kosmického odpadu. Pavilon navržený studiem Apropos Architects je architektonickým skvostem, jehož dřevěná a skleněná konstrukce ve tvaru spirály symbolizuje […]
Technika 10.4.2025
V Brně vzniklo České polovodičové centrum, které propojí výzkum s průmyslem a pomůže nastartovat polovodičový ekosystém. Má ambici posílit nejen českou, ale i evropskou technologickou suverenitu. Nově otevřené České polovodičové centrum (Czech Semiconductor Centre – CSC) má za cíl propojit výzkumné instituce, univerzity a technologické firmy. Pomůže především malým podnikům a startupům s vývojem čipů, […]
Technika 10.4.2025
Společnost Toyota Engineering Society začala loni pracovat na sférickém mobilním zařízení, které bude schopné přepravovat lidi v průhledné kulaté kapsli. Po čtyřech měsících vývoje představila funkční prototyp. Připomíná mobilní kapsli, kterou se pohybovali návštěvníci parku dinosaurů ve filmu Jurský svět. Vozidlo funguje na stejném principu jako kolo pro křečky. Na vnitřní straně koule jsou položeny […]
Tým z laboratoře CAPADS na Fakultě jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze provedl průlomové měření v oblasti intenzitní optické interferometrie, která je zásadní pro přesné měření směrů a vzdáleností ve vesmíru. Zlepšení v přesnosti by mohlo dosáhnout až několika řádů a výrazně přispět k hlubšímu pochopení kosmických struktur a jevů. Výzkum týmu se zaměřil na tzv. Hanbury […]
Může technologie zrušit smrt, jak ji známe? Možná ano. Uchování mozku by podle jednoho mladého australského vědce mohlo být možnou cestou k tomu, aby lidstvo překonalo své největší biologicky dané omezení. V roce 1918 bylo Elizabeth Hughes Gossettové jedenáct let. Místo, aby si hrála s jinými dětmi, pomalu umírala. Lékaři jí totiž diagnostikovali diabetes 1. […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz