Domů     Zajímavosti
Krok za Krokem: Tajemství hedvábné niti
21.stoleti 19.2.2007

Lesklé hedvábné látky chladí ve vedrech a hřejí v zimě. Stejně jako je samo toto motýlí vlákno jedinečné, zvláštní jsou i jeho osudy. Člověka doprovází už více než 5000 let.Lesklé hedvábné látky chladí ve vedrech a hřejí v zimě. Stejně jako je samo toto motýlí vlákno jedinečné, zvláštní jsou i jeho osudy. Člověka doprovází už více než 5000 let.

Hedvábná látka vznikla ve starověké Číně, snad někdy kolem roku 6000 př. n. l., ale rozhodně již ve 3. tisíciletí př. n. l., ze kdy pocházejí první zmínky o chovu bource morušového.
Podle jedné z legend si hedvábné příze všimla císařovna Si Ling-Ši, když jí kokon motýla bource morušového spadl do teplého čaje a odvinula z něj pevné vlákno. Zpočátku bylo hedvábí určeno jen pro císaře, který pokusy o vývoz technologie  nemilosrdně trestal smrtí. 
Tajemství výroby hedvábí si Čína udržela až do roku 552, kdy dva misionáři (Ibas a Mikuláš), podle pověsti, propašovali vajíčka bource morušového v bambusové holi na dvůr byzantského císaře Justiniána I.
V té době se sice na řeckém ostrově Kós vyráběla podobná látka z místních bourců, živících se dubovým listím, ale její kvalita se nedala srovnat s hedvábím čínským, pocházejícím od bourců morušových, živících se výhradně listím z čínské bílé moruše.
Pravé hedvábí tvoří tvoří výměšek žláz housenky motýla bource morušového (Bombyx mori). Samotné vlákno se získává rozvinutím kukly. Vlákna z jedné kukly dosahují délky 3 až 4km, jsou velmi pevná a pružná. Bez přetržení je lze natáhnout o sedminu až pětinu původní délky.
Za hedvábný lesk vděčí vlákno svému průřezu, který je trojhranný. Díky tomu se světlo odražené od látky láme trochu jinak, než je obvyklé u kulatých vláken.
Čínští bourci jsou hýčkáni a doslova rozmazlováni. Nemají rádi chlad, vlhko a špínu. Dokonce se v Číně tvrdí, že jim vadí hluk, pach smažených jídel, slzy, křik a těhotné ženy. Dodnes v jedné provincii mají ženy pečující o bource zakázáno kouřit, jíst česnek a používat make-up.
Vajíčka se na jaře nechají vylíhnout v teple hned poté, co na morušovníku vyrazí první lístky. Housenky se líhnou asi 8 dnů a téměř měsíc jsou krmeny morušovými listy, přičemž se jejich hmotnost zvýší zhruba desetitisíckrát. Poté začnou spřádat zámotky. Housenka přitom vypouští ze dvou otvorů pod ústním ústrojím směs polotuhé konzistence, která na vzduchu rychle tuhne. Vzniklé fibroinové vlákno tak tvoří dvojice tenkých vlákének spojených klihem (sericinem), obsahujícím minerály, barvivo, vosk. Zámotek je hotov během tří dnů a housenka přitom vykoná asi 300 000 krouživých pohybů hlavou.
 

Rok 2640 př.n.l.
Císař Chuang-Ti žádá svou ženu Si Ling-Ši, aby zjistila, kdo škodí jeho moruším. Si Ling-Ši objeví bílé housenky, které se kuklí do lesklých zámotků. Jeden jí upadne do teplého čaje, a císařovna zjistí, že ze zámotku lze odvinout poměrně pevné vlákno.

období 2600 př.n.l. – 552 n.l
Monopolním výrobcem hedvábí Čína, tajemství je střeženo císařským výnosem pod krutým trestem smrti.

období 2600 př.n.l. – 552 n.l
Tajemná příze je tak kvalitní a žádaná, že se se brzy stává obchodním artiklem, které se vyvažuje zlatem.

Okolo roku 650 n.l.
Hotové hedvábné tkaniny vozily karavany z Číny do Evropy po tzv. hedvábných stezkách. Jedna vedla přes Kaspické moře do Chersonu, druhá přes Hamadan (Írán) – Bagdád (Írák) – Damašek (Sýrie) k pobřeží Středozemního moře, do Byzance a Evropy.

duben 1998, Van Phuc, Vietnam
Housenky Bource morušového jsou již téměř měsíc jsou krmeny morušovými listy. Během této doby se jejich hmotnost zvýšila zhruba desetitisíckrát.

duben – květen 1998, Van Phuc, Vietnam
Bourci si nejprve vytvoří jemné hnízdo a poté si pomalým pohybem hlavy po dráze ve tvaru osmičky začnou budovat vodotěsný zámotek, kterým se zcela opředou. Dokončený zámotek dokáže housenka zhotovit během tří dnů. Vykoná přitom asi 300 000 krouživých pohybů hlavou.

květen 1998, Van Phuc, Vietnam
Vlákna z jedné kukly dosahují délky 3 až 4km, jsou velmi pevná a pružná – bez přetržení je lze natáhnout o sedminu až pětinu původní délky.

květen 1998, Cao Dai, Vietnam
Přírodní hedvábí si udržuje nezastupitelné místo na oděvním trhu, a to hlavně pro své užitné vlastnosti – saje pot, v létě příjemně chladí a naopak v zimě hřeje.

Související články
Tomáš Jungwirth z Fyzikálního ústavu Akademie věd obdržel nejvyšší české vědecké ocenění – Národní cenu Česká hlava. Cena vyjadřuje uznání za celoživotní úspěšné a excelentní působení ve výzkumné, vývojové a inovační oblasti, zejména za výzkum spintroniky. Jungwirthův výzkum spintronických pamětí je zásadní pro vývoj procesorových čipů budoucnosti. Tradiční magnetické materiály, které dnes nacházíme i v […]
Vědci z Biologického centra Akademie věd ČR našli během letoška čtyřicet nových sladkovodních virů, které napadají vodní mikroorganismy. První, který se jim podařilo izolovat a podrobně popsat, dostal jméno podle jihočeské metropole – Budvirus. Jedná se o takzvaný obří virus, který napadá jednobuněčné vodní řasy skrytěnky. Výzkumníci potvrdili, že tento virus má významnou roli v ekosystému, protože […]
Ostatní Zajímavosti 15.11.2024
Před objevem elektřiny trávili lidé noci ve tmě a potřebné činnosti vykonávali maximálně za svitu měsíce, ohně a později petrolejových lamp. Dnes je asi 80 % světové populace vystaveno večer vysoké úrovni umělé světelné záře. Podle vědců může mít toto nadměrné světelné znečištění negativní vliv na lidské zdraví, od špatného spánku po rakovinu prsu, mrtvici […]
Příroda Zajímavosti 14.11.2024
Díváte se na 10krát zvětšený zvláštní organismus, který se pohybuje na hranici mezi houbami, zvířaty a prvoky. Jde o rod Lamproderma a patří mezi pravé slizovky, obzvláště známé svými lesklými, kovově zbarvenými spory. Slizovky jsou záhadnými organismy, které překvapují nejen vědce, ale i amatérské biology. Patří do skupiny pravých slizovek, známé jako Myxomycetes, a rod […]
Byl prvním sériově vyráběným hybridem, který způsobil revoluci v automobilovém průmyslu. Který z Toyoty udělal lídra v oblasti elektrifikace a vlastně i největší automobilku na světě. Dodnes je to první legenda – Prius. Už více než čtvrt století zanechává Prius automobilový otisk jako první sériově vyráběný elektrifikovaný vůz. Každá další generace přinesla lepší hybridy, lepší […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz