Domů     Technika
Raketoplán Buran: Konec vesmírné odysey
21.stoleti 19.6.2008

Německé město Wesel (65 000 obyvatel) zažilo v pondělí 7. dubna 2008 jednu z nejbizarnějších událostí své existence.Německé město Wesel (65 000 obyvatel) zažilo v pondělí 7. dubna 2008 jednu z nejbizarnějších událostí své existence.

dopoledne se na břehu Rýna nalodil na mohutný člun známý ruský raketoplán Buran, vlečený silným tahačem. Byla to poslední cesta vesmírného monstra. Vedla do tamějšího Muzea kosmických technologií. Předtím se Buran plavil z Austrálie přes Bahrajn do Rotterdamu. Všude sklízel ovace a nadšení kosmických fanoušků…

Někdejší sovětský program stavby raketoplánu Buran (rusky „sněhová bouře“) začal v roce 1976. První prototyp byl vyroben v roce 1986. Startoval v úterý 15. listopadu 1988 bez posádky. Po dvojím obletu Země přistál na kosmodromu Bajkonur. Málokdo dnes ví, že v případě špatného počasí měl přistát u nás (ve vojenském prostoru Ralsko). Rychlost při dosedu byla 310 km/h; při brždění jsou použity pomocné padáky s plochou 75 m2. Byl to první a zároveň poslední let raketoplánu Buran. Do vesmíru se už nikdy nevznesl.

Co o něm víme?
Délka: 36 m
Výška 16 m
Průměr trupu 5,6 m
Startovací hmotnost: 105 t
Přistávací hmotnost: 82 t
Objem kabiny: 73 m3
Posádka: 2–4
Cestující: 6
Délka letu: od 7 do 30 dnů
Životnost: 100 startů
Počet destiček tepelné ochrany: 38 000 ks

Související články
Laser, který by i jen svým odrazem mohl poškodit zrak, a přesto vznikl jako studentský projekt v rámci výuky. Na Fakultě elektrotechnické ČVUT v Praze se v kurzu Jak vyrobit (téměř) cokoli studenti a studentky učí převádět své nápady ve skutečnost – bez ohledu na to, jestli výsledkem bude užitečný produkt, osobní výzva nebo jednoduše […]
Společnosti MAN a Dettendorfer zavádějí v rámci pilotního projektu bezemisní noční logistiku na mezinárodní dopravní tepně vedoucí přes Brennerský průsmyk. Elektrické nákladní vozy mohou být důležitou součástí nákladní dopravy přes Alpy. Po čtyři týdny v červenci a srpnu testují společnosti MAN Truck & Bus a Spedition Dettendorfer v rámci pilotního projektu noční provoz plně elektrických nákladních vozidel na trase mezi bavorským […]
Sklo je hojně využívaný materiál, nejen v oknech domů, ale například i v solárních panelech, sklenících či automobilech. Problém však představují nánosy prachu. Jejich smývání z oken ve velkých výškách je nebezpečné a drahé, v pouštích zase může prach snížit výkon solárních panelů až na polovinu. Naštěstí do hry vstupuje novinka – sklo, které se […]
Technika 10.8.2025
Kdysi se říkalo, že kdo hledá, najde, a kdo hledá na Googlu, najde rychle. Stačilo zadat pár slov, a ihned se objevila lavina modrých odkazů. Jenže leckdy to bylo jako hledat pověstnou jehlu v kupce sena, jen s tím rozdílem, že tou jehlou většinou byl už dávno nepoužívaný blog z roku 2009 nebo diskusní fórum, […]
Temná hmota tvoří podle odhadů více než 80 % hmoty ve vesmíru, badatelům však stále úspěšně uniká. Vědci z izraelského Weizmannova institutu věd nyní představili nový způsob, jak by se dala polapit, přičemž hodlají využít jaderné hodiny založené na izotopu thoria-229. Tento prvek má totiž jedinečnou vlastnost: jeho jádro lze takříkajíc rozkývat laserem, což umožňuje […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz