Domů     Technika
5 evropských měst, která se topí v autech
21.stoleti 18.7.2008

„Vůbec nejsem překvapený, že jsme nejhorší na světě. V Londýně je víc auťáků než lidí. Začínám se divit, že si nás lidé ještě najímají a navíc – musí to platit,“ tvrdí řidič londýnského taxíku Justin Roberts (34). Ví dobře, o čem je řeč. O přecpaných ulicích anglické metropole. V 19. století tady jezdily koňské povozy. Poměrně rychle.„Vůbec nejsem překvapený, že jsme nejhorší na světě. V Londýně je víc auťáků než lidí. Začínám se divit, že si nás lidé ještě najímají a navíc – musí to platit,“ tvrdí řidič londýnského taxíku Justin Roberts (34). Ví dobře, o čem je řeč. O přecpaných ulicích anglické metropole. V 19. století tady jezdily koňské povozy. Poměrně rychle.

Průměrná rychlost automobilů se jim začíná pomalu ale jistě blížit. 21. STOLETÍ projelo pět nejpomalejších evropských měst. Představuje čtenářům jejich problémy i nápady na modernizaci.

1. Nad Temží jezdí jako hlemýždi
Město: Londýn
Země: Velká Británie
Počet obyvatel: 7 750 000
Hustota obyvatel: 4761 /km²
Průměrná rychlost: 18,3 kilometru za hodinu

Jak sestavit žebříček měst s největší hustotou dopravy? Stačí vozem přejet napříč městem z bodu A do bodu B a změřit si průměrnou rychlost. Londýn je z pohledu dopravy jedním z nejrušnějších měst nejen v Evropě, ale i na světě. Přestože tu v roce 1863 otevřeli metro jako první na zeměkouli, provoz byl stále více zmatenější a pomalejší. Pravidla v počátcích automobilismu byla jednoduchá. „Samohyby“ směly jet rychlostí kočárů (15 km/h), mimo obec rychlostí osobního vlaku (45 km/h), v mlze nebo při velké frekvenci vozidel či chodců rychlostí koně v kroku (6 km/h). To mělo přispět k bezpečnosti. První obětí automobilismu byla anglická švadlenka, kterou roku 1890 zabilo auto před londýnským Crystal Palacem. Vévoda z Beufortu tehdy žádal, aby byl zastřelen každý, kdo jezdí autem. Z dat pořízených družicovým navigačním systémem jsme pro sledování současného londýnského dopravního ruchu vybrali několik dubnových dnů roku 2008. Srovnávali jsme je s vlastní průjezdností města. Skutečně, dosáhli jsme průměrnou rychlost, kterou se ve městě jezdilo před sto lety.

Bičem je vysoké mýtné
„Síť londýnské autobusové dopravy je v porovnání se světem nejrozsáhlejší. Denně vyjíždí na svou linku (je jich 700) 8000 autobusů. Přepraví více než šest milionů cestujících týdně,“ říká John Simon z oddělení dopravy londýnské radnice. John Simon, ani jeho kolegové nebyli šokovaní, když se dozvěděli, že jejich město je o 40 % pomalejší než Paříž. „Hlavní město Francie má nepoměrně méně obyvatel (2,2 milionu). Londýn dostal do kolébky velmi starou dopravní infrastrukturu. Není tu ani kousek dálnice přicházející do městského centra,“ doplňuje hlasy radních Malcom Murray-Clarke, manažer mezinárodní technologické společnosti sledující místní dopravu. V dubnu 2008 byla frekvence motorových vozidel v centru Londýna o 21 % nižší než ve stejném měsíci roku 2002. Proč? Začal fungovat strategický plán vybírání razantních poplatků za průjezd městem. Navíc, síla peněz ulehčí zdejšímu ovzduší zatíženému smogem.

21. STOLETÍ INFORMUJE

Záhadný vůz u letiště Heathrow
Na přepravu mezi parkovišti jednotlivých terminálů (nedávno byl vybudován pátý) známého anglického letiště zkouší technici pozoruhodné vozítko CityMobil s hybridním pohonem. Jde o projekt, jehož hlavním koordinátorem je Nizozemská organizace pro vědecký výzkum (TNO). Řidiče lze nahradit robotem. Na vývoji nových druhů vozidel se urychleně pracuje. Důvodů je hned několik. Uchránit britské hlavní město před nadvládou spalovacích motorů, zbavit se systému jedno auto – jeden člověk. Svou roli hraje i blížící se hrozba vyčerpání fosilních paliv.

2. Jak se sviští pod Braniborskou bránou?
Město: Berlín
Země: Německo
Počet obyvatel: 3,4 milionu
Hustota obyvatel: 3809 obyv./km²
Průměrná rychlost: 19 kilometrů za hodinu

Braniborská brána stojí v centru města na rozhraní dvou známých a velkých tříd: na západ od ní začíná Straße des 17. Juni (Ulice 17. června). Na východ od brány pak pokračuje historická třída Unter den Linden (Pod lipami). Denně tudy projedou tisíce aut. „Každý třetí občan Berlína vlastní osobní automobil. Máme jich registrováno 1,2 milionu. Poměrně nízká průměrná rychlost, kterou jste naměřili (19 km/h), je dána zastaralými komunikacemi, jejichž stavitelé ani ve snu nepočítali s tak velkým dopravním ruchem,“ říká Hildegarde Schmidtová z kanceláře starosty města.

Všechny křižovatky mají zelenou
V roce 2005 se v Berlíně spustil start plánu, jenž si kladl za cíl zjednodušit dopravu ve městě. Město Berlín ve spolupráci s firmou DaimlerChlysler Services a Siemens tehdy vytvořilo manažerský projekt na řešení městské dopravy. Bylo do něj investováno 16 milionů euro (v přepočtu téměř půl miliardy korun). Jedním z dobrých nápadů je měřit tzv. real-time dopravy (skutečný čas, který strávíme cestováním). Do této informace se zahrnují i zablokované cesty či běžné zácpy na komunikacích v centru. V současnosti už berlínští dopravci zavádějí systém laserem ovladatelných semaforů. V případě jízdy autobusů vybavených ovladačem, se cesta přes město stává plynulejší a rychlejší než automobilem.

21. STOLETÍ INFORMUJE

Auta s nepřetržitým provozem
„Berlín, ale i celá Evropa, potřebuje auta, která budou mít velmi malou spotřebu pohonných hmot. Neměla by zabrat mnoho místa, neznečišťovat ovzduší a jezdit tiše. Je to složitý úkol, ale určitě se nám ho podaří splnit,“ říká Adriano Alessandrini z římské univerzity La Sapienza. Podle něj stojí běžný automobil 95 % času zaparkovaný bez užitku. Snem každého Evropana je mít jeden dva vozy coby součást domácnosti. Jejich provoz je velmi neekonomický. Například ve srovnání s leteckou dopravou, kdy se přepravci snaží minimalizovat počet hodin, v nichž je stroj mimo provoz. „Jen tak mohou vydělávat peníze,“ říká Alessandrini. Jeho tým připravuje vůz budoucnosti, který nikdy „nespí“. Jak na to? Základní myšlenka je například, že na jednom podvozku se budou střídat podle potřeby různé karoserie. O tom dobře vědí všechny významné automobilky.

3. Ty tam jsou časy polských fiátků
Město: Varšava
Země: Polsko
Počet obyvatel: 1,7 milionu
Hustota obyvatel: 3258 obyv./km²
Průměrná rychlost: 26 kilometrů za hodinu


Samotná Varšava nemá žádné objízdné okruhy. Doprava je tedy směrována přes hustou síť ulic v centru města. Přesto, že se autem doslova proplétáte labyrintem silnic, při průjezdu polskou metropolí dosáhnete poměrně slušné rychlosti 26 km/hod. Dopravní policisté jsou tady poměrně tvrdí. Dovedou neukázněnému chodci „napálit“ bez mrknutí v přepočtu až 5000 korun pokuty. O řidičích aut nemluvě. Po ulicích se dnes pohybují vozy nejrozmanitějších světových výrobců. Dřív, kdy tady jezdilo jenom několik stovek Volh a polských licenčních fiatů, to bylo pro dopraváky jednodušší. Varšavě dost pomáhá, že má jeden z nejmodernějších systémů podzemní dráhy v Evropě (od roku 1995). Místním komunikacím metro skutečně ulevilo od děsivých záplav aut. Velké problémy při průjezdu Varšavou mají cizinci se značením hlavních tahů a směrů. V době používání moderních navigačních systému GPS, však jde i tyto potíže hravě překonat.

Ideální stav: prázdná parkoviště
Na nedávné konferenci o evropském výzkumu dopravní techniky, která se konala v květnu 2008 ve slovinské metropoli Lublani, si účastníci vyslechli docela zajímavé nápady, jak řešit svízele v městské dopravě. Na Poláky, rovněž jako na další země, silně zapůsobily názory již zmíněného italského profesora Alessandriniho. „Chtěli jsme vám náš prototyp ukázat, avšak není tu k dispozici opravdu velmi kvalitně hlídané parkoviště, kde bychom mohli vůz, jehož výroba nás stála dva miliony eur (v přepočtu 60 milionů korun), bez obav zaparkovat,“ vysvětluje italský manažer projektu.

21. STOLETÍ INFORMUJE

Střih od karosářské špičky
Vzhled automobilu s výměnnou sadou karoserií navrhla slavná italská designérská firma Bertone. V podstatě to bude fungovat následujícím způsobem. Během pěti minut se na totožný podvozek připevní vůz na sběr smetí, mikrobus, náklaďák, rozvážkové auto, cisterna atd. Čas výměny by neměl překročit dvě minuty. Toto auto má skutečně výhodu – nebude postávat na ulici. „Ideálním vlastníkem automobilu s příslušenstvím by nejspíš bylo město, které jej bude pronajímat,“ domnívají se technici z Bertone.

4. Taxi na kolejích může uhnout na silnici
Město: Manchester
Země: Anglie
Počet obyvatel: 447 000
Hustota obyvatel: 3779 /km²
Průměrná rychlost: 28 kilometrů za hodinu

Manchester má velmi dobrou úroveň dopravní infrastruktury. Síť komunikací ve městě je jedna z nejhustších ve Velké Británii a oblast Velkého Manchesteru má největší procento dálnic v rámci země. Liverpool and Manchester Railway byla první železniční tratí na světě dopravující cestující. Další významnou dopravní službou v Manchesteru je taxislužba s typickými vozy Black Cabs a na rozdíl od jiných měst je přístupná i cena tohoto způsobu přepravy a město je protkáno hustou sítí stanovišť taxislužby. Manchester má silniční okruh – M60. Prochází okrajovými částmi města a poskytuje tak kvalitní spojení do centra. Hlavní dálnice spojují Manchester s okolím. Většina z nich ústí na právě M60. Dopravu v severozápadní Anglii, zejména v Manchesteru, si lidé vesměs pochvalují. Dosáhli jsme tam celkem příznivé průměrné rychlosti 28 km za hodinu. Tak nějak se jezdí na rychlém závodním kole na dlouhé členité trati. V Manchesteru rok od roku stoupá životní úroveň (o zhruba 25 % každých 10 let). Vedení města prohlašuje, že do roku 2012 zrychlí místní dopravu na 45 km/h a real-time pohybu po městě sníží o polovinu. Nechme se překvapit.

21. STOLETÍ INFORMUJE

Quo vadis, řidiči?
„Při svých studiích narážíme na rozmanité problémy, dokonce i na docela jednoduché právní formulace,“ vysvětluje van Dijke, šéf jedné z evropských výrobních skupin městského vozítka CityMobil. Evropské zákony totiž natrvalo počítají s tím, že za vozidlo je neustále odpovědný jeho řidič. A technici z CityMobil uvažují o robotovi, který bude sedět za volantem. Dnes se provozem souprav metra bez průvodčích a strojvedoucích vážně zabývají ve většině evropských velkoměst. Pokud se projekt robotického řidiče vyřeší, měly by hlavní právní překážky nakonec padnout. CityMobil se chystá vyrábět vozítka, která by jezdila na kolejnicích a dovedla by se přesunout i na běžnou silnici. Tyto neustále kroužící taxíky, jejichž motory lze vyměnit za ekologický pohon, by křižovaly Manchester zleva doprava a nahoru dolů.

5. Skotům lítají sukně nad hlavu
Město: Edinburgh
Země: Skotsko
Počet obyvatel: 471 000
Hustota obyvatel: 1746 obyvatel/km²
Průměrná rychlost: 30 kilometrů za hodinu


Do skotského hlavního města vjede denně 160 000 vozidel. Radní vypočítali, že v roce 2012 dosáhne počet automobilů horentní počet 180 000. Většinou jsou tady dobře organizované křižovatky. Začíná se zavádět zlepšovák ze zámoří – semafory se umísťují těsně za křižovatku a používají se na nich další zákazové symboly (rychlost či zákaz odbočení), které se mění řízením z centrálního dispečinku města. Všechna vozidla mohou přijímat informační radiovou stanici, která jim přehledně radí, kudy se pohybovat, aby byla jejich cesta co nejplynulejší. Od roku 2000 razí v Edinburghu myšlenku – cestovat na kratší cesty na šlapacím bicyklu. Lze potvrdit, že se to ujímá. Pro řidiče automobilů jsou však cyklisté poměrně vážným problémem. Při projížďce z Millerhill (bod A) přes Old Town do Cramond (bod B) jsme dosáhli průměrné rychlosti rovných 30 km/hod. Je to trysk, při němž se předjížděným cyklistům v národním kroji sestávající z kárované sukně zvedá oděv nad hlavu.

21. STOLETÍ INFORMUJE

Spolupráce s Friskem
Edinburghští si zajeli na zkušenou i do zámoří.„Na konci roku 2007 jsme navštívili kalifornské San Francisco v USA, kde se konala přehlídka vozidel řízených pomocí počítačů. Jednou bychom tento způsob dopravy chtěli zavést i u nás. V Edinburghu,“ vysvětluje starosta města George Grubb. Na pokusných závodech se v San Franciscu představily univerzitní týmy z USA, aby předvedly modely automobilů, které dokážou projet 100 kilometrů opuštěným simulovaným městem. Musí přitom dodržovat základní dopravní předpisy. Závod vyhrál vůz přezdívaný Boss. Kromě vítězné ceny ve výši dvou milionů dolarů (v přepočtu je to suma 32 milionů korun), si odvezl důležité kontakty na skotské pobočky velkých automobilek. Studenti z Carnegie Mellon University v Pittsburgu (Kalifornie, USA) budou pracovat na projektu nazvaném SpeedSecure. Podle něj se v Edinburghu vybudují městské komunikace, které budou křižovat vozítka pro lidi i náklad. Vše bude řízeno počítačovým superprogramem. Kdy? „Do roku 2025. Možná i dřív,“ usmívá se radní George Grubb.

Pořadí dalších nejpomalejších měst Evropy:
6. Řím, Itálie: průměrná rychlost: 30,6 kilometru za hodinu.
7. Glasgow, Skotsko: průměrná rychlost: 30,9 kilometru za hodinu.
8. Bristol, Anglie: průměrná rychlost: 31 kilometrů za hodinu.
9. Paříž, Francie: průměrná rychlost: 31,3 kilometru za hodinu.
10. Belfast, Severní Irsko: průměrná rychlost: 32 kilometrů za hodinu.
11. Mnichov, Německo: průměrná rychlost: 32,5 kilometru za hodinu.
Jak se jezdí ve Praze? Z tohoto srovnání nevycházíme zase tak špatně: 37,1 kilometru za hodinu!

V New Yorku zůstanou Yellow Cabs (žluté taxíky)
Newyorské vozy taxislužby čekají velké proměny. Jezdí jich tam přes 13 000 a denně vykonají půl milionu jízd.

Čím se svezete v New Yorku v brzké budoucnosti? Chystají se elektrotaxíky. Přibudou úpravy pro odvoz vozíčkářů.

Návrháři dělali průzkum mezi řidiči vozů taxi. Až 45 000 řidičů taxíků považuje za nejdůležitější zvýšení bezpečnosti řidiče a rozšíření úložných prostor.

Osmnáct hybridních Fordů Escape zařadila newyorská taxislužba do své flotily před dvěma roky. Během zkušebního provozu takto najezdily po ulicích New Yorku 280 000 kilometrů bez závažnějších technických problémů.

Nejzajímavější a pro provozovatele známých kanárkově žlutých taxíků je nejpodstatnější provozní úspora. Hybridní fordy během svého provozu ušetřily na palivu 250 000 dolarů oproti obyčejné verzi vybavené pouze spalovacím motorem.

Související články
Objevy Ostatní Technika 11.11.2024
Martin Ševeček z Fakulty jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze se svým týmem úspěšně otestoval materiály pokrytí jaderného paliva, které mohou poskytnout provozovatelům ekonomický benefit, a v krajním případě i dodatečný čas pro zvládnutí jaderné havárie. Poslední rok podroboval zkouškám různé varianty palivových proutků na MIT, jedné z nejlepších technických škol na planetě. Výsledky několika běžících […]
Byl prvním sériově vyráběným hybridem, který způsobil revoluci v automobilovém průmyslu. Který z Toyoty udělal lídra v oblasti elektrifikace a vlastně i největší automobilku na světě. Dodnes je to první legenda – Prius. Už více než čtvrt století zanechává Prius automobilový otisk jako první sériově vyráběný elektrifikovaný vůz. Každá další generace přinesla lepší hybridy, lepší […]
NOVINKY Objevy Technika 7.11.2024
Google dosáhl významného pokroku ve vývoji kvantových počítačů. S procesorem Sycamore nyní dokáže překonat nejlepší superpočítače na světě při provádění složitých a specifických výpočtů. Tento procesor s 67 kvantovými bity (qubity) vykazuje novou úroveň výpočetní síly díky pokročilým operacím, které vstupují do tzv. fáze slabého šumu. Je to důležitý milník v oblasti kvantových výpočtů, protože […]
Technika Vesmír 28.10.2024
Česko se chystá na největší tuzemský festival kosmických aktivit Czech Space Week, kde nemůže chybět jedna velká společnost z malého pošumavského města. V Klatovech totiž společnost ATC Space vyrábí komponenty pro novou evropskou raketu Ariane 6. Vlajková loď Evropské kosmické agentury už 9. července uskutečnila úspěšný první start, málokdo ale ví, že se raketa neobejde […]
Technika 23.10.2024
Vyvinout silové a sdělovací kabely, které budou použitelné pro rekonstrukci nebo výstavbu nových bloků jaderných elektráren. To je hlavním cílem projektu, na kterém pracují vědci z Centra polymerních systémů (CPS) Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně společně se společností PRAKAB Pražská Kabelovna a Ústavem jaderného výzkumu ŘEŽ.   Nově vyvíjené kabely musí být odolné proti radiaci […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz