Domů     Technika
Puffin: napůl letadlo, napůl vrtulník
21.stoleti 22.6.2010

Že se v hlavách leteckých konstruktérů se stále rodí nápady hodné fantazií Julese Verna dokazuje i letadélko Puffin z dílny mladého technika NASA Marka Moora. I když se jedná o projekt realizovaný doposud jen v počítačové simulaci, získal si mezi laickou i odbornou veřejností již obrovský počet fanoušků. Že se v hlavách leteckých konstruktérů se stále rodí nápady hodné fantazií Julese Verna dokazuje i letadélko Puffin z dílny mladého technika  NASA Marka Moora. I když se jedná o projekt realizovaný doposud jen v počítačové simulaci, získal si mezi laickou i odbornou veřejností již obrovský počet fanoušků.

Anglické slovo „puffin“ má zajímavý český překlad. Značí totiž u nás nežijícího a tudíž nepříliš známého severského ptáka papuchalka z příbuzenstva alek. Mezi Brity i Američany však tento pták dosahuje popularity takřka srovnatelné například s tučňáky, za což může za to především jeho překrásné elegantní zbarvení. Inženýr Mark Moore se rozhodl použít toto pojmenování pro letadélko, které je podobně jako papuchalk skutečně rozkošné. Jedná se o jednomístný dopravní prostředek, který v sobě kombinuje vlastnosti letadla a vrtulníku. Startovní pozice stroje se podobá spíše pozici vrtulníku. Letadlo stojí jakoby „na zadních“ a startuje kolmo vzhůru tažené silou několika vrtulí. Jakmile však nabere rychlost a výšku, začne se chovat jako „slušné“ letadlo a nakloní se do vodorovné polohy.  Pasažér ve stroji v podstatě leží – přední průhledná část, tradiční „kokpit“, je místem pro hlavu pilota. Z tohoto popisu je zřejmé, že stroj není nijak veliký. Na délku měří 3,7 m, rozpětí křídel je 4,4 m. Malým rozměrům odpovídá i velmi nízká hmotnost. Prázdné letadlo váží pouhých 136 kg, k tomu je třeba připočíst ještě zhruba 90 kg pro pilota a 45 kg pro baterii, která pohání motory vrtulí. Plně naložený dokáže vyvinout maximální rychlost 241 km/h, baterie vydrží na 80 km doletu.

Související články
Objevy Ostatní Technika 11.11.2024
Martin Ševeček z Fakulty jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze se svým týmem úspěšně otestoval materiály pokrytí jaderného paliva, které mohou poskytnout provozovatelům ekonomický benefit, a v krajním případě i dodatečný čas pro zvládnutí jaderné havárie. Poslední rok podroboval zkouškám různé varianty palivových proutků na MIT, jedné z nejlepších technických škol na planetě. Výsledky několika běžících […]
Byl prvním sériově vyráběným hybridem, který způsobil revoluci v automobilovém průmyslu. Který z Toyoty udělal lídra v oblasti elektrifikace a vlastně i největší automobilku na světě. Dodnes je to první legenda – Prius. Už více než čtvrt století zanechává Prius automobilový otisk jako první sériově vyráběný elektrifikovaný vůz. Každá další generace přinesla lepší hybridy, lepší […]
NOVINKY Objevy Technika 7.11.2024
Google dosáhl významného pokroku ve vývoji kvantových počítačů. S procesorem Sycamore nyní dokáže překonat nejlepší superpočítače na světě při provádění složitých a specifických výpočtů. Tento procesor s 67 kvantovými bity (qubity) vykazuje novou úroveň výpočetní síly díky pokročilým operacím, které vstupují do tzv. fáze slabého šumu. Je to důležitý milník v oblasti kvantových výpočtů, protože […]
Technika Vesmír 28.10.2024
Česko se chystá na největší tuzemský festival kosmických aktivit Czech Space Week, kde nemůže chybět jedna velká společnost z malého pošumavského města. V Klatovech totiž společnost ATC Space vyrábí komponenty pro novou evropskou raketu Ariane 6. Vlajková loď Evropské kosmické agentury už 9. července uskutečnila úspěšný první start, málokdo ale ví, že se raketa neobejde […]
Technika 23.10.2024
Vyvinout silové a sdělovací kabely, které budou použitelné pro rekonstrukci nebo výstavbu nových bloků jaderných elektráren. To je hlavním cílem projektu, na kterém pracují vědci z Centra polymerních systémů (CPS) Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně společně se společností PRAKAB Pražská Kabelovna a Ústavem jaderného výzkumu ŘEŽ.   Nově vyvíjené kabely musí být odolné proti radiaci […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz