Domů     Architektura
Vlakem do budoucnosti: Jak bude vypadat doprava v Praze v roce 2050?
Jan Zelenka 30.10.2025
Václavské náměstí Systémová změna, která byla už dlouho potřeba. Tak vám návrat tramvají popíše odborník. Spíše, než aby se pohodlně jezdilo na Václavák samotný, je to opatření proti výlukám a nehodám a zrychlení dopravy skrze centrum. Koleje se začnou pokládat už letos.

Představte si dopravu v Praze za 25 let. Z Ústí do Prahy za 26 minut. Osm vlaků za hodinu z letiště na „Hlavák“. Metro bez řidičů. A tramvajová síť, která má hodně přes dnešních 150 kilometrů kolejí. Zní to jako sci-fi?

Možná. Anebo taky ne.

Praha-Dlouhá míle. Železnice na letiště nabídne řadu nových přestupů na ostatní druhy dopravy. Jedním z nich bude méně známý projekt Praha-Dlouhá míle bude spojovat přestup mezi vlaky, autobusy (trolejbusy) a tramvajemi.

Praha chystá do roku 2050 proměnu dopravy, která nemá v historii metropole obdoby. Nová výstava Praha zítra? Propojené město v Centru architektury a městského plánování (CAMP) představuje vize, které mění nejen způsob cestování, ale i podobu samotného města.

Koleje jako páteř moderní metropole

Železnice se po letech vrací na výsluní. Nejen v Evropě, ale i v Praze se z ní stává klíčový dopravní nástroj. „V roce 2050 bude kolejová doprava trendem, ne náhradním řešením. Bude rychlejší, dostupnější a spolehlivější než dnes,“ říká první náměstek primátora Zdeněk Hřib.

Rychlé a ekologické vlaky místo aut. To je vize, kterou Praha sdílí s mnoha evropskými metropolemi. Jen v regionu Prahy a středních Čech přibude podle odhadů do roku 2050 přes 500 tisíc obyvatel. A všichni budou jezdit.

Do práce, do školy, na výlet. „Pražská MHD je už teď klenotem, ale my ji chceme ještě vylepšit,“ dodává Hřib. „Hodnota zakázky na nové vlaky, kterou soutěžíme se Středočeským krajem, je srovnatelná s nákupem stíhaček F-35.“.

Praha-Bubny.Dříve to tak nevypadalo, ale okolí Vltavské je vynikajícím dopravním uzlem. Nově vznikající stanice Praha-Bubny je už téměř hotová. Nabídne přímý přestup na tramvaj i metro. Kromě samotné stanice se změní vedení tramvaje, vznikne nový vstup do metra a vytížená ulice na nábřeží se skryje do podzemí. Dobré dopravní spojení s městem umožní i výstavbu, která je pro oblast přilehlého brownfieldu naplánovaná.

Metro D, tramvajový okruh a vlaky na letiště

Výstava ukazuje nejen velké plány, ale i konkrétní projekty, které už běží. Třeba výstavba linky metra D, která propojí hustě osídlený jih města s centrem. Její automatizované soupravy se obejdou bez strojvedoucích.

Rozvoj tramvajové sítě, která má už dnes 150 kilometrů a ročně přepraví 368 milionů cestujících, zajistí obsluhu nových městských území, nahradí soustředěné autobusové stopy a pomůže redukovat produkci CO₂.

Nové tratě vznikají na Počernické, mezi Malovankou a Strahovem, na Olšanské nebo mezi Libuší a Novými Dvory. Cílem je propojit periferní části města tramvajemi bez nutnosti přestupů v centru.

Vítaným zlepšením bude i trať na letiště Václava Havla. Modernizované spojení zvládne až 8 vlaků za hodinu a přímo z terminálů napojí cestující na centrum.

Praha-Výstaviště. Vlaky a tramvaje se přes 100 let potkávají u Výstaviště. Nyní tu nově vznikne přestup a trať na letiště bude plnit roli místní dopravy nejen pro obyvatele Holešovic.

Vysokorychlostní vlaky: z Ústí do Prahy za 26 minut

Vysokorychlostní tratě (VRT) propojí Prahu s Evropou ze 3 směrů – z Drážďan, Vratislavi a Vídně. Na těchto tratích pojedou vlaky rychlostí až 320 kilometrů za hodinu. Cesta z Ústí nad Labem na Hlavní nádraží tak potrvá jen 26 minut.

Středem změn bude přestavba železničního uzlu Praha. Plánuje se síť nových tunelů pod centrem, která zrychlí průjezd vlaků i přestupy. „Jde o dopravní revoluci, podobně velkou jako kdysi zavedení metra,“ říká ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Praha-Veleslavín. Vlaky směrem na Kladno a letiště pojedou tunelem už ze Stromovky. Ve Veleslavíně z něj vyjede a pojede po nově dvoukolejné trati.
Foto: Kredit vizualizací: IPR Praha
Zdroje informací: IPR
Související články
Architektura 13.11.2025
Má stejně obyvatel jako Olomouc, přesto už půl století postrádá centrum, kde by se lidé mohli setkávat, bavit, nakupovat, pracovat. Největší české sídliště Jižní Město píše příběh o dluhu lidem, ale i lepší budoucnosti. Opatov měl být původně srdcem Jižáku, dnes slouží jen jako přestupní stanice. Ale brzy to bude čtvrť (z) budoucnosti. Projekt Nový […]
Budeme jednou bydlet v domech z hub? Český projekt SAMOROST převedl zdánlivé sci-fi do reality a ukázal nový směr udržitelného stavebnictví. Podhoubí reishi propojené s odpadním substrátem s obsahem celulózy, přírodní stavební materiál s minimální uhlíkovou stopou, ekologická náhrada polystyrenu – to vše je mykokompozit, budoucnost udržitelného bydlení. Jak vzniká, jaké jsou jeho vlastnosti a potenciál a kde […]
V Historické budově Národního muzea je poprvé v Evropě vystaven jeden z největších pokladů čínského umění – nádherná řezba Hlávky zelí s kobylkou a sarančetem z jadeitu. Tento ikonický předmět, přirovnávaný svou popularitou k Moně Lise, je vrcholným zážitkem výstavy 100 pokladů, 100 příběhů. V ní se společně s ním představují desítky dalších vzácných artefaktů z císařských […]
Architektura 6.8.2025
Klimatické změny mají mnoho negativních dopadů. Podepisují se i na historických památkách. Důkazem jsou třeba proslulé zámky na řece Loiře. Tyto francouzské architektonické klenoty, jež jsou součástí kulturního dědictví země galského kohouta, postihují změny výšky vodní hladiny V této souvislosti lze mluvit třeba o nádherném zámku Chenonceau, který stojí na levostranném přítoku Loiry, jímž je řeka […]
Do roku 2050 vzroste světová populace na 9,8 miliardy, přičemž 70 % z těchto lidí bude žít ve městech a jejich nejbližším okolí. Aby to bylo možné, je potřeba hledat inovativní řešení a dostupné technologie k přetvoření měst na chytrá města budoucnosti, která budou snižovat své dopady na životní prostředí a zároveň šetrně nakládat s […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz