Domů     Medicína
Polyfenoly, přírodní sloučeniny prospívající lidskému zdraví

O tom, že jsou polyfenoly, obsažené v rostlinách, prospěšné lidskému zdraví, se ví mezi odborníky již delší dobu, pozvolna tato informace proniká i mezi laiky. Ukazuje se, že nejen zlepšují zdraví srdce a metabolismus, ale snižují i rizika rozvoje neurodegenerativních onemocnění, jako je Alzheimerova choroba. Kde polyfenoly hledat?.

Polyfenoly jsou chemické sloučeniny charakterizované přítomností více než jedné fenolové jednotky v molekule. Nejvíce a nejlépe prostudovanými polyfenoly jsou flavonoidy, mezi které patří tisíce sloučenin, například flavonoly, flavony, katechiny, flavanony, antokyanidiny a isoflavonoidy.

Rostlinám pomáhají polyfenoly vypořádat se s přírodními hrozbami, jako je hmyz či UV záření. Ukazuje se, že pokud je jíme, mohou ochránit i nás.

Dopřejte si řepu, ostružiny či černé olivy

Ve vysokých koncentracích se nacházejí v ovoci a zelenině tmavých barev, například v červené řepě, ostružinách, černých olivách, tmavě červených rajčatech i v tmavé listové zelenině. Kromě ochrany dodávají polyfenoly rostlinám i silné pigmenty a výraznou chuť.

Pokud ochutnávka extra panenského olivového oleje vyvolá až záchvat kašle, je velmi pravděpodobné, že obsahuje vysokou koncentraci polyfenolů. Jejich výbornými zdroji jsou i káva, čaj a hořká čokoláda.

Vedle polyfenolů existuje celá řada dalších fytonutrientů, tedy přirozeně se vyskytujících chemikálií v rostlinách, které je chrání. Například v červeném víně se nachází resveratrol, ve vlašských ořeších kyselina ellagová či katechiny v čaji.

Některé plodiny pak obsahují více druhů fytonutrientů, třeba rajčata obsahují polyfenoly (flavonoidy a flavanony), a zároveň i karotenoidy (lykopen, fytoen a beta karoten). „Flavanoly v kakau snižují riziko mrtvice a srdečního infarktu,“ vysvětluje Federica Amatiová, hlavní výzkumná pracovnice na School of Public Health, Imperial College London.

Zelený čaj, ibišek i kakao

„Katechin v zeleném čaji pozitivně ovlivňuje metabolismus, obvod pasu a index tělesné hmotnosti. Polyfenoly obsažené v ibišku zase snižují krevní tlak,“ dodává. Podle Daniela Del Rio, profesora lidské výživy na univerzitě v Parmě v Itálii, pomáhá vyšší příjem polyfenolů ve stravě snížit u lidí rizika řady chronických onemocnění.

Dle jedné studie měli tito lidé o 46 % nižší riziko rozvoje srdečních onemocnění než ti, jejichž strava tak bohatá na polyfenoly nebyla.

Dle vědeckých důkazů zvyšuje konzumace polyfenolů průtok krve do mozku a snižuje zánět v těle, což mu dává potenciál pro boj s neurodegenerativními onemocněními. Podle Daniela Del Rio a jeho spolupracovníků z University of Glasgow mění naše střevní mikroby polyfenoly na „menší, lépe vstřebatelné metabolity“, které pomáhají chránit naše tělo.

Mechanismy, kterými působí na řadu procesů v našem těle, budou předmětem jejich dalšího zkoumání.

Foto: Pixabay
Zdroje informací: The Guardian https://www.theguardian.com/science/2025/jan/04/polyphenols-the-natural-chemicals-that-could-give-you-a-small-waist-healthy-heart-and-low-blood-pressure
Štítky:
Související články
Hned tři studie současně poskytly důkaz o tom, že injekce na hubnutí s obsahem GLP-1 by se mohly stát součástí sady nástrojů pro boj s rakovinou, protože snižují riziko jejího výskytu a šíření. Léky obsahující GLP-1 napodobují přirozený hormon v těle zvaný glukagonu podobný peptid-1, který pomáhá regulovat hladinu cukru v krvi a chuť k […]
Vzhledem k tomu, že se kmen eboly Bundibugyo šíří v africkém Kongu a Ugandě, vědci a výzkumníci se snaží najít rychlá řešení k zastavení epidemie. Jaké jsou možnosti? Proti kmenu eboly Bundibugyo, který se aktuálně šíří v Demokratické republice Kongo (DRK) a Ugandě, neexistuje žádná vakcína ani účinná léčba, ale tento týden tři vývojáři vakcín […]
Medicína 3.6.2026
Poruchy pánevního dna přinášejí příslušnicím něžného pohlaví velmi nepříjemné problémy. Ty mohou souviset třeba s komplikacemi při porodu. Potíže takového charakteru přitom řeší nemalé procento žen. Odborníci radí svaly pánevního dna posilovat. Problém je, že řada žen necvičí tak, jak by měla. S tím by jim ale mohlo pomoci nové zařízení, které vyvinuli experti ze […]
V současné době existuje jen málo léčebných postupů pro rakovinu slinivky břišní a většina z nich nepomáhá téměř vůbec. Vědci po celá desetiletí neúnavně pracovali na nalezení chytrých řešení pro zpomalení nejsmrtelnější formy rakoviny, která je často odhalena příliš pozdě. A nyní se konečně zdá, že uspěli! Rakovina slinivky je zákeřná tím, že se dlouho […]
Medicína 30.5.2026
Počet případů rakoviny u lidí mladších 50 let roste po celém světě způsobem, který lékaře znepokojuje už několik let. Zatímco dříve byly některé nádory považovány především za onemocnění seniorů, dnes se stále častěji objevují i u třicátníků a čtyřicátníků. Vědci hledají vysvětlení v genetice, stravě, obezitě, znečištění prostředí i moderním životním stylu. Nové výzkumy nyní […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz