Domů     Technika
Češi se ročně dostanou 515krát ke Slunci. Najedou 76 miliard kilometrů, ukázala data
Jan Zelenka 12.12.2024

Češi za rok najedou téměř 76 miliard kilometrů. Ukázala to analýza, kterou pomocí dat z STK zpracoval odborný datový tým společnosti Cebia, která je známá především tím, že pomáhá motoristům bojovat proti podvodům při prodeji ojetin prostřednictvím kontroly jejich historie..

Hypoteticky se tak Češi ročně dostanou 515krát ke Slunci, 197 tisíc krát k Měsíci či téměř 1,9 milion krát kolem Země. Ročně přitom najedou více kilometrů než například průměrný Brit.

Pro mladá auta, která ještě nebyla na STK, jsme použili interní data z profesionálního systému CebiCat GT, který používá i spousta pojišťoven. Celkově jsme došli k číslu 75 799 467 489 km,“ upřesňuje ředitel společnosti Cebia Martin Pajer, s tím, že se jedná o dosud nejpřesnější číslo, které kdy bylo uveřejněno. Polovinu této vzdálenosti přitom najedou auta do 8 let stáří.

O tom, že Češi auta hojně využívají, svědčí i fakt, že ročně najedeme v průměru na osobu více kilometrů než například Britové. Ti sice najedou zhruba 406 miliard, ale na jednoho obyvatele to vychází na 5 884 km, zatímco na Čecha 6 909 km.

A více najedeme i v přepočtu na vozidla. Zatímco auto ve vlastnictví Brita najede ročně zhruba 10 958 km, vozidlo registrované v Česku ujede ročně v průměru o téměř tisíc kilometrů více, přesně 11 828 km.

Polovinu km na silnicích najedou auta do 8 let

„Díky této rozsáhlé analýze jsme také zjistili, jak je to s nájezdem aut podle jejich stáří. Je jasné, že ne všechna auta jsou provozována stejně, a proto nás zajímalo, jaký je průměrný nájezd podle stáří vozidla.

Tedy kolik najedou vozy v jednotlivých letech jejich věku,“ vysvětluje dále Martin Pajer.

A co tedy Cebia ještě objevila? Že nejvíce kilometrů najedou roční a dvouletá auta, pak už jejich průměrný nájezd většinou každým rokem klesá. Největší poklesy jsou pak u vozidel do šesti let stáří, poté pokles o něco zpomaluje.

V praxi to znamená, že první dva roky najedou auta ročně více než 20 000 km. Od třetího roku dochází k poklesu, a to zhruba až do věku šesti let vozidla. Například desetiletá auta ujedou ročně necelých 13 000 km.

„Podle počtu aut v jednotlivých věkových kategorií a počtu průměrně najetých kilometrů vychází, že polovinu kilometrů ujedou v Česku auta do osmi let stáří,“ zdůrazňuje Martin Pajer z Cebia.

Podíl aut na silnicích na základě průměrného nájezdu každý rok stáří.

Desetileté auto najede za celou dobu provozu průměrně necelých 170 000 km

Z analýzy také vyplynulo, že po pěti letech mají vozidla za sebou v průměru téměř 100 000 km, desetileté vozy pak zhruba o 70 000 kilometrů více. Po 20 letech hodnota ujetých kilometrů přesáhne 270 000 km.

„Češi sami najezdí poměrně hodně kilometrů, ale ve chvíli, kdy si kupují ojeté auto, požadují co nejmenší nájezd. Platí to nejen o starších vozech, ale také o mladých ojetinách. Proto je bohužel stáčení tachometrů v Česku častou nekalou praktikou,“ dodává Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia s tím, že zkontrolovat si najeté kilometry by mělo být před koupí ojetého vozu samozřejmostí.

Foto: Cebia Pixabay
Zdroje informací: RAC foundation ve spolupráci s tamním Ministerstvem dopravy, zahrnuje Anglii, Skotsko a Wales (bez Severního Irska). Při přepočtu na obyvatele a vozidla rovněž nepočítáno s obyvateli a vozy Severního Irska.
Související články
Mluvit s chatbotem může být jako snažit se obejmout ledničku – chladné, strojené a bez odezvy. A když jde o něco osobního? Často zjistíme, že robot prostě nestačí. Proč nás ale právě tato komunikace tolik stresuje? Když člověk mluví s člověkem, nejde jen o slova. Hraje se tu s gesty, výrazem tváře, tónem hlasu… někdy […]
Technika 6.7.2025
V Číně se objevila nová a neobvyklá forma technologie „tap and pay“, která umožňuje zákazníkům platit pouhým naskenováním dlaně místo tradiční platební karty. Tuto biometrickou technologii poprvé uvedl internetový gigant Tencent a v posledních měsících se ji snaží co nejvíce rozšířit. Lidé, kteří novou technologií využívají, mohou zapomenout na peněženky a u pokladen nechat své […]
Objevy Technika 2.7.2025
Školní jaderný reaktor VR-1 na Fakultě jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze, známý jako „Vrabec“, v prosinci oslaví 35 let od svého spuštění. A protože takové výročí si zaslouží něco speciálního, otevře fakulta 8. října 2025 reaktor pro širokou veřejnost! Běžně se do reaktorové haly jen tak někdo nedostane – slouží hlavně studentům a […]
Do roku 2050 vzroste světová populace na 9,8 miliardy, přičemž 70 % z těchto lidí bude žít ve městech a jejich nejbližším okolí. Aby to bylo možné, je potřeba hledat inovativní řešení a dostupné technologie k přetvoření měst na chytrá města budoucnosti, která budou snižovat své dopady na životní prostředí a zároveň šetrně nakládat s […]
Když se řekne „atom“, naprosté většině lidí vytane na mysli malá sluneční soustava, tzv. Rutherfordův model. Možná kvůli tomu, že je všudypřítomný – esteticky rozvířené elektrony se staly symbolem ateistů, Mezinárodní agentury pro atomovou energii i TV seriálu Teorie velkého třesku. A to navzdory tomu, že je vadný – svět na něm vystavený by zkolaboval […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz