Domů     Technika
Toyota předvedla kapalný vodík v závodní GR Corolle
Jan Zelenka 28.11.2024

Toyota předvedla koncepční model, který počítá s využitím vodíku, který se odpařuje z nádrže během jízdy. Dosud se odpařený vodík vypouštěl do atmosféry, aniž by se využil. Koncept firma předvedla během závěrečného závodu ENEOS Super Taikyu Series 2024, kterého se účastní s vozem GR Corolla H2 Concept, což je GR Corolla na kapalný vodík.

V nádrži vodíkového auta se skladuje vodík v kapalném stavu. Ten má větší hustotu a vejde se ho tam více než v případě plynu. Část kapalného paliva se ale vlivem přirozeného tepla z okolí v nádrži odpařuje. To je problém všech systémů na kapalný vodík.

Zlepší se energetická účinnost systému

Na Super Taikyu Final Fuji vystavila Toyota nový koncepční model, který odpařený plyn využívá. Ačkoli je tato technologie zatím ve fázi konceptu, očekává se, že pokud bude realizována, zlepší energetickou účinnost celého systému kapalného vodíku tím, že bude zpětně získávat a využívat odpařený plyn jako energii.

Toyota v současnosti hledá partnera, který by jí pomohl tuto technologii realizovat.

Testovaná technologie spočívá v tom, že se plyn uvolněný z kapalného vodíku v nádrži odpaří do nádoby, ve které se samočinně zvýší tlak bez použití vnější energie. Odpařený plyn lze tlakem přeměnit zpět na použitelné vodíkové palivo pro motor, ale dostatečné zvýšení tlaku obvykle vyžaduje energii, například elektřinu.

Malý zásobník palivových článků, který vyrábí elektřinu pomocí odpařeného plynu.

Tlak odpařovaného plynu k výrobě nového paliva

Samočinný tlakovač, který Toyota předvedla, využívá tlak odpařeného plynu ke zvýšení tlaku dvoj až čtyřnásobně k výrobě znovu použitelného paliva bez použití další energie.

Během procesu zvyšování tlaku pro opětovné využití odpařeného vodíku se stále uvolňuje určité množství přebytečného odpařeného plynu. Ten se pak přivádí do malého balíčku palivových článků (FC stack) a prochází chemickou reakcí za účelem výroby elektřiny.

Grafika využití odpařeného plynu

Vyrobenou elektřinu využije k pohonu motoru čerpadla

Vyrobenou elektřinu lze použít například k pohonu motoru čerpadla kapalného vodíku. Pokud se projekt realizuje, bude možné z odpařeného plynu doplnit elektřinu odpovídající množství vyrobenému alternátorem, což povede ke zlepšení energetické účinnosti.

Odpařený plyn, který se nevyužije při výrobě elektřiny, se pak stejně jako dříve přemění na vodní páru pomocí katalyzátoru a bezpečně se uvolní mimo vozidlo.

Foto: Toyota
Zdroje informací: Toyota
Související články
Objevy Technika 2.7.2025
Školní jaderný reaktor VR-1 na Fakultě jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze, známý jako „Vrabec“, v prosinci oslaví 35 let od svého spuštění. A protože takové výročí si zaslouží něco speciálního, otevře fakulta 8. října 2025 reaktor pro širokou veřejnost! Běžně se do reaktorové haly jen tak někdo nedostane – slouží hlavně studentům a […]
Do roku 2050 vzroste světová populace na 9,8 miliardy, přičemž 70 % z těchto lidí bude žít ve městech a jejich nejbližším okolí. Aby to bylo možné, je potřeba hledat inovativní řešení a dostupné technologie k přetvoření měst na chytrá města budoucnosti, která budou snižovat své dopady na životní prostředí a zároveň šetrně nakládat s […]
Když se řekne „atom“, naprosté většině lidí vytane na mysli malá sluneční soustava, tzv. Rutherfordův model. Možná kvůli tomu, že je všudypřítomný – esteticky rozvířené elektrony se staly symbolem ateistů, Mezinárodní agentury pro atomovou energii i TV seriálu Teorie velkého třesku. A to navzdory tomu, že je vadný – svět na něm vystavený by zkolaboval […]
Technika 28.6.2025
Led není jen voda v pevném skupenství, ale je to zároveň i záznamové médium budoucnosti. Vědci z Koreje, Číny a České republiky přišli s překvapivým způsobem, jak v ledu ukládat informace: skrze vzory vzduchových bublinek vznikajících při mrznutí. Ve studii zveřejněné v časopise Cell Reports Physical Science badatelé představili techniku, která by se bez nadsázky […]
Technika Vesmír 23.6.2025
Na mezinárodní přehlídce Paris Air Show předvádí česká firma Radalytica inovativní robotický systém RadalyX, který dokáže zrentgenovat celé letadlo přímo v hangáru. Využívá nejmodernější částicové detektory a dokáže zobrazovat složitou vnitřní strukturu výrobků. Díky přenosnosti a vysoké mobilitě robotických ramen už tak nemusí majitel vozit stroj do laboratoře ani jej rozebírat či rozřezat. Typickým příkladem […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz