Domů     Zajímavosti
Plasty v popředí zájmu na 300 základních školách v Čechách a na Moravě
Jan Zelenka 8.8.2024

Metodická příručka EKOABECEDA, vytvořená v rámci školního programu Recyklohraní a iniciativy Replastuj, se letos stala nepostradatelným průvodcem pro aktivní výuku environmentální výchovy na téměř 300 základních školách v České republice a na Moravě.

Učitelé ji využili jako objektivní zdroj informací, inspiraci pro zajímavé aktivity a hravé úkoly, které otevírají dveře do problematiky plastových obalů a jejich vlivu na životní prostředí.

EKOABECEDA podněcuje k diskusi a učení, ale také motivuje žáky k aktivní účasti na ochraně naší planety..

„EKOABECEDA má – především pedagogům a s jejich přispěním pak žákům mateřských, základních a středních škol – poskytnout informace, které jim pomohou zorientovat se v tématech výroby, používání při dennodenních činnostech, opakovaného použití, třídění, recyklace a případně o jiném využití použitých plastových obalů, především PET lahví a nejrůznějších dalších plastových obalů na potraviny, kosmetiku a čisticí prostředky, jako jsou krabičky a přepravní boxy, sáčky nebo fólie,“ říká Hana Ansorgová, ředitelka Recyklohraní, o.p.s.

Součástí metodické příručky jsou teoretické informace z několika na sobě nezávislých zdrojů a čtyři sady výukových scénářů určené pro čtyři věkové kategorie žáků a studentů. Obsahují praktická cvičení, pracovní listy, tematické hrací karty nebo návody na pokusy.

Cílem EKOABECEDY je nabídnout pedagogům kvalitní materiály, které snadno využijí ve výuce, a žákům srozumitelnou a zapamatovatelnou formou poskytnout informace o tolik diskutovaném tématu plastů.

Od jednoduchých pokusů k zážitkovému učení

Široká nabídka aktivit, které jsou součástí EKOABECEDY, je připravena pro děti různých věkových kategorií. V mateřských školách mohou například využít PET lahve k pohybovým aktivitám, hrát si s kartičkami, vyprávět si příběh o smutné kačence nebo si vybarvit jednoduchou doplňovačku.

Na základkách využili tematické TRIMINO, dělali jednoduché pokusy s PET lahví, psali příběhy o ošklivých odpadcích, vyráběli šperky z PET lahve, vyplňovali pracovní listy nebo si vyzkoušeli jednoduchý kvíz.

Starší školáci a studenti středních škol navíc pracovali se schématem životního cyklu plastových obalů anebo využili karty zaměřené na výhody a nevýhody jednotlivých typů obalů. Žáci a studenti si také mohli vyzkoušet zážitkové učení a zmapovat, jak je to v okolí jejich školy s volně pohozenými odpadky (tzv. litteringem), a nejlépe je rovnou i uklidit.

Do plnění úkolu se zapojilo 295 škol, od kterých přišlo 390 dokumentací ke splněnému zadání, z toho 73 plnilo zadání pro MŠ, dalších 183 pro 1. stupeň ZŠ, 114 pro 2. stupeň ZŠ a 20 škol plnilo zadání pro SŠ. Celkem se zapojilo 8 511 žáků či studentů..

 

Hravě a prakticky rozvíjet kritické myšlení

Kolem třídění plastů a recyklace panuje spousta mýtů a polopravd. Známý citát Jana Amose Komenského zní: „Nevěřte všemu, co se vám k věření předkládá: Zkoumejte vše a přesvědčujte se o všem sami!“. V tomto duchu byla vytvořena i metodika EKOABECEDY, která přináší strukturované základní informace o výrobě, používání, opakovaném použití, třídění a recyklaci plastových obalů.

Především však chce vést žáky k poznávání a pochopení souvislostí a k rozvoji kritického myšlení. Dává jim prostor pro mnoho důležitých otázek, ale zároveň na ně umí srozumitelně odpovědět a dokáže je přimět o nich i více přemýšlet.

EKOABECEDA zohledňuje také aktuální témata, jako jsou např. cirkulární ekonomika, rPET obaly, mýty a fakta týkající se využívání a škodlivosti plastů, ecodesign, upcyklace a downcyklace atd.

Předkládá i nejnovější informace z české legislativy společně se srovnáním s tou evropskou a nejnovější statistiky týkající se recyklace a třídění. V neposlední řadě se zabývá ale také problematičtějšími tématy, jako je greenwashing či stále více diskutované problematice bioplastů.

Na úplný závěr pak přináší několik tipů, jak může každý snížit spotřebu plastových obalů a podpořit jejich opakované použití nebo recyklaci.

EKOABECEDA je průvodce, který nabízí cestu, ale i způsob, jak udržitelně žít

Smyslem EKOABECEDY tak není pouze vysvětlení a ukázání konkrétních příkladů, jak správně třídit a recyklovat, jejím záměrem je také zařadit téma udržitelnosti a přemýšlení v širších souvislostech o problematice plastů do školní výuky.

Plasty tak pro nás i pro nastávající generace nemusí být zkáza, ale především výzva.

„V loňském roce jsme ve spolupráci s iniciativou Recyklohraní připravili ekologický školní projekt Vzkaz v lahvi. Do něj se zapojilo téměř 10 000 žáků z cca 400 školek a základních a středních škol z celé republiky.

Děti hravou formou vytvářely vlastní koncepce co nejlepšího využití plastů tak, aby pro nás byl dobrým sluhou, nikoli špatným pánem. EKOABECEDA na něj navazuje a pomáhá učitelům a jejich přispěním pak i žákům rozplétat problematiku využití plastů od prvního po opakované použití, až po jejich ekologickou likvidaci, tedy třídění a recyklaci,“ shrnuje Jan Daňsa, ředitel české pobočky společnosti ALPLA, která stojí za vznikem edukativní iniciativy Replastuj.

Bližší informace i celá ekoabeceda jsou dostupné na stránce Replastuj.cz a Recyklohraní.cz.

 

Replastuj

Vzdělávací iniciativa Replastuj informuje o plastech a správném ekologickém využití. Nabízí přehled o historickém vývoji a používání plastů od jejich vzniku do současnosti a seznamuje veřejnost s důležitými fakty, daty a analýzami o plastech a jejich významu v různých oblastech. Apeluje na udržitelné nakládání s odpady a jejich recyklaci.

Partnerem projektu je společnost ALPLA, významný světový výrobce plastových obalů.

www.replastuj.cz

Související články
Pokusy o extrakci DNA z mumií starověkého Egypta nebyly dlouho příliš úspěšné, ukázalo se totiž, že mumifikace zřejmě rozpad DNA urychluje. Nyní se však odborníkům podařilo sekvenovat genom obyvatele Staré říše, starý 4 800 let. Pochází tedy z doby, kdy vznikaly pyramidy. Co prozradil? Genom se snažily extrahovat z egyptských mumií četné laboratoře. V roce […]
Více než 400 primitivních koster prehistorických velryb bylo nalezeno v egyptském údolí Wadi Al-Hitan, což v překladu znamená „Údolí velryb“. Jejich zkoumání nabízí unikátní pohled na vývoj těchto tvorů, zejména jejich přerod ze suchozemských na mořské živočichy. Údolí velryb se nachází v egyptské saharské poušti. Místo bylo během pozdního eocénu, tedy v období před 55,8 […]
Mluvit s chatbotem může být jako snažit se obejmout ledničku – chladné, strojené a bez odezvy. A když jde o něco osobního? Často zjistíme, že robot prostě nestačí. Proč nás ale právě tato komunikace tolik stresuje? Když člověk mluví s člověkem, nejde jen o slova. Hraje se tu s gesty, výrazem tváře, tónem hlasu… někdy […]
Víme, že existovaly, ale vlivem nepříznivých podmínek, nadměrného lovu či činnosti člověka došlo k jejich vyhynutí. Díky vzorkům DNA těchto ztracených tvorů se vědci nyní chtějí pokusit je znovu přivést k životu. Budou se po naší planetě znovu prohánět mamuti, tasmánští tygři či blbouni nejapní? V dubnu letošního roku představila americká společnost Colossal Biosciences světu […]
Dlouhá léta bylo slepé střevo považováno za zbytečný evoluční přežitek – orgán, který je nám prakticky k ničemu, ale umí potrápit, když se zanítí. Nové vědecké poznatky však ukazují, že je zřejmě důležitější, než se zdálo. Proč ho potřebujeme? Slepé střevo vzniklo u člověka tím, že tenké střevo neústí do tlustého přímo na jeho počátku, […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz