Metodická příručka EKOABECEDA, vytvořená v rámci školního programu Recyklohraní a iniciativy Replastuj, se letos stala nepostradatelným průvodcem pro aktivní výuku environmentální výchovy na téměř 300 základních školách v České republice a na Moravě.
Učitelé ji využili jako objektivní zdroj informací, inspiraci pro zajímavé aktivity a hravé úkoly, které otevírají dveře do problematiky plastových obalů a jejich vlivu na životní prostředí.
EKOABECEDA podněcuje k diskusi a učení, ale také motivuje žáky k aktivní účasti na ochraně naší planety..
„EKOABECEDA má – především pedagogům a s jejich přispěním pak žákům mateřských, základních a středních škol – poskytnout informace, které jim pomohou zorientovat se v tématech výroby, používání při dennodenních činnostech, opakovaného použití, třídění, recyklace a případně o jiném využití použitých plastových obalů, především PET lahví a nejrůznějších dalších plastových obalů na potraviny, kosmetiku a čisticí prostředky, jako jsou krabičky a přepravní boxy, sáčky nebo fólie,“ říká Hana Ansorgová, ředitelka Recyklohraní, o.p.s.
Součástí metodické příručky jsou teoretické informace z několika na sobě nezávislých zdrojů a čtyři sady výukových scénářů určené pro čtyři věkové kategorie žáků a studentů. Obsahují praktická cvičení, pracovní listy, tematické hrací karty nebo návody na pokusy.
Cílem EKOABECEDY je nabídnout pedagogům kvalitní materiály, které snadno využijí ve výuce, a žákům srozumitelnou a zapamatovatelnou formou poskytnout informace o tolik diskutovaném tématu plastů.
Od jednoduchých pokusů k zážitkovému učení
Široká nabídka aktivit, které jsou součástí EKOABECEDY, je připravena pro děti různých věkových kategorií. V mateřských školách mohou například využít PET lahve k pohybovým aktivitám, hrát si s kartičkami, vyprávět si příběh o smutné kačence nebo si vybarvit jednoduchou doplňovačku.
Na základkách využili tematické TRIMINO, dělali jednoduché pokusy s PET lahví, psali příběhy o ošklivých odpadcích, vyráběli šperky z PET lahve, vyplňovali pracovní listy nebo si vyzkoušeli jednoduchý kvíz.
Starší školáci a studenti středních škol navíc pracovali se schématem životního cyklu plastových obalů anebo využili karty zaměřené na výhody a nevýhody jednotlivých typů obalů. Žáci a studenti si také mohli vyzkoušet zážitkové učení a zmapovat, jak je to v okolí jejich školy s volně pohozenými odpadky (tzv. litteringem), a nejlépe je rovnou i uklidit.
Do plnění úkolu se zapojilo 295 škol, od kterých přišlo 390 dokumentací ke splněnému zadání, z toho 73 plnilo zadání pro MŠ, dalších 183 pro 1. stupeň ZŠ, 114 pro 2. stupeň ZŠ a 20 škol plnilo zadání pro SŠ. Celkem se zapojilo 8 511 žáků či studentů..
Hravě a prakticky rozvíjet kritické myšlení
Kolem třídění plastů a recyklace panuje spousta mýtů a polopravd. Známý citát Jana Amose Komenského zní: „Nevěřte všemu, co se vám k věření předkládá: Zkoumejte vše a přesvědčujte se o všem sami!“. V tomto duchu byla vytvořena i metodika EKOABECEDY, která přináší strukturované základní informace o výrobě, používání, opakovaném použití, třídění a recyklaci plastových obalů.
Především však chce vést žáky k poznávání a pochopení souvislostí a k rozvoji kritického myšlení. Dává jim prostor pro mnoho důležitých otázek, ale zároveň na ně umí srozumitelně odpovědět a dokáže je přimět o nich i více přemýšlet.
EKOABECEDA zohledňuje také aktuální témata, jako jsou např. cirkulární ekonomika, rPET obaly, mýty a fakta týkající se využívání a škodlivosti plastů, ecodesign, upcyklace a downcyklace atd.
Předkládá i nejnovější informace z české legislativy společně se srovnáním s tou evropskou a nejnovější statistiky týkající se recyklace a třídění. V neposlední řadě se zabývá ale také problematičtějšími tématy, jako je greenwashing či stále více diskutované problematice bioplastů.
Na úplný závěr pak přináší několik tipů, jak může každý snížit spotřebu plastových obalů a podpořit jejich opakované použití nebo recyklaci.
EKOABECEDA je průvodce, který nabízí cestu, ale i způsob, jak udržitelně žít
Smyslem EKOABECEDY tak není pouze vysvětlení a ukázání konkrétních příkladů, jak správně třídit a recyklovat, jejím záměrem je také zařadit téma udržitelnosti a přemýšlení v širších souvislostech o problematice plastů do školní výuky.
Plasty tak pro nás i pro nastávající generace nemusí být zkáza, ale především výzva.
„V loňském roce jsme ve spolupráci s iniciativou Recyklohraní připravili ekologický školní projekt Vzkaz v lahvi. Do něj se zapojilo téměř 10 000 žáků z cca 400 školek a základních a středních škol z celé republiky.
Děti hravou formou vytvářely vlastní koncepce co nejlepšího využití plastů tak, aby pro nás byl dobrým sluhou, nikoli špatným pánem. EKOABECEDA na něj navazuje a pomáhá učitelům a jejich přispěním pak i žákům rozplétat problematiku využití plastů od prvního po opakované použití, až po jejich ekologickou likvidaci, tedy třídění a recyklaci,“ shrnuje Jan Daňsa, ředitel české pobočky společnosti ALPLA, která stojí za vznikem edukativní iniciativy Replastuj.
Bližší informace i celá ekoabeceda jsou dostupné na stránce Replastuj.cz a Recyklohraní.cz.
Replastuj
Vzdělávací iniciativa Replastuj informuje o plastech a správném ekologickém využití. Nabízí přehled o historickém vývoji a používání plastů od jejich vzniku do současnosti a seznamuje veřejnost s důležitými fakty, daty a analýzami o plastech a jejich významu v různých oblastech. Apeluje na udržitelné nakládání s odpady a jejich recyklaci.
Partnerem projektu je společnost ALPLA, významný světový výrobce plastových obalů.
www.replastuj.cz