Tajemný úsměv Mona Lisy nedá odborníkům spát už mnoho let. Snažili se proto zjistit, kdo stál předlohou slavného díla italského renesančního umělce. Zatímco na tuto otázku již zřejmě odpověď nalezli, další tajemství světoznámého díla dosud odhaleno nebylo.
Jaká krajina je na obraze zachycena? Americká geoložka Ann Pizzorussoová tvrdí, že zná odpověď..
Snah o spojení krajiny zachycené na obraze s tou reálnou proběhlo hned několik, nejčastěji zmiňovanými městy bylo Arezza a Bobbio. Ovšem Ann Pizzorussoová opírá své argumenty o znalosti geologie. Podle ní výjev špičatých skal, části řeky a hladiny jezera odpovídá severoitalské provincii Lecco.
Jezerem je pak Garlate, kterým protéká řeka Adda. Obloukový most, zachycený da Vincim, potom odpovídá mostu Azzoneho Viscontiho, který ve 14. století zajišťoval lepší spojení s Milánem.
Vodítkem byly vápencové skály
„Když jsem přijela do Lecca, uvědomila jsem si, že zde namaloval Monu Lisu,“ vysvětluje Pizzorussoová. Nápovědou jí nebyl zdejší most, jakých existují v Itálii stovky, ale šedobílá skaliska, jejichž barva naznačuje, že jsou z vápence, stejně jako skály v Leccu.
Tato oblast byla totiž před 250 miliony lety zatopena oceánem. Postupně se zdejší korály přeměnily ve vápencové horské hřebeny a tající ledovce vyhloubily jezera. „Most je zaměnitelný, musíte ho spojit s místem, na kterém Leonardo pobýval, a s geologií,“ dodává Pizzorussoová.
K tomuto závěru dospěla už před dvaceti lety, přišel ji však tak samozřejmý, že si neuvědomovala jeho význam, dokud se na ni s dotazem ohledně míst, vyobrazených na nejznámějších obrazech Leonarda da Vince, neobrátil kolega, historik umění Jacques Franck.
Ten to komentuje: „Ani na vteřinu nepochybuju o tom, že má ve své teorii pravdu vzhledem k jejím dokonalým znalostem geologie Itálie a přesněji míst, kde Leonardo cestoval.“ Pizzorussoová se totiž vydala po stopách da Vinciho na základě jeho zápisků.
Da Vinci věrně zachycoval krajinu
Geoložka vysvětluje: „Z jeho zápisků víme, že strávil hodně času průzkumem v oblasti Lecca a území dále na sever.“ Ostatně, není první osobou, která obraz Mony Lisy spojila právě s oblastí Lecca. Riccardo Magnani, odborník na Leonarda da Vinciho, na to poukázal v místních novinách už v roce 2016. „Hypotéza o spojení města Lecco s velkým umělcem je známa již několik let.
Méně známé jsou historické a kulturní motivy, které vedly Leonarda k tomu, aby ve svých dílech uváděl krajiny Lecca,“ píše v článku Magnani.
Podle Pizzorussoové nevypovídá zachycená krajina tolik o díle samotném jako spíše o jeho autorovi. Má za to, že se da Vinci projevil jako pečlivý student geologie. „Jakákoliv skála, kterou namaloval, je přesná,“ oceňuje jeho tvorbu geoložka.
Britský historik Martin Kemp se domnívá, že v da Vinciho obrazech nelze identifikovat konkrétní místa, protože načerpanou inspiraci si umělec přetvářel k obrazu svému. Pizzorussoová s ním ale nesouhlasí, když říká:
„Kunsthistorici říkají, že Leonardo vždycky používal svou představivost, ale tento obraz můžete dát kterémukoli geologovi na světě a řekne to, co říkám o Leccu. Dokonce i ne-geolog teď může vidět podobnosti.“.