Domů     Technika
Knihovna ve virtuální realitě je skutečná
Jan Zelenka 18.4.2024

Virtuální realita už není jen hračkou geeků, odnoží herního zábavního průmyslu nebo vědců. Její potenciál je větší, s přesahem do každodenního života. Městská knihovna v Praze prostřednictvím VR nejen zpřístupnila zajímavou, bezmála stoletou historii budovy knihovny na Mariánském náměstí, ale umožňuje i pohlédnout na knihovnu a její služby novýma očima.

Městská knihovna v Praze zahájila projekt před dvěma lety. Cílem bylo zmapovat možnosti zapojení virtuální reality do služeb knihovny a také převést její největší pobočku – historickou budovu Ústřední knihovny – do virtuálního prostředí.

Visiolibrum

Povedlo se. Aplikace Visiolibrum nabízí cestu do historie budovy Ústřední knihovny, první účelové budovy pro knihovnu v Československu a zároveň jedné z nejmodernějších knihovnických budov v celé Evropě konce 20. let 20. století.

Aplikace Visiolibrum je složena z pěti kapitol a netradičním způsobem zpřístupňuje vybrané části Ústřední budovy Městské knihovny v Praze, a návštěvníky přenese do období První Republiky, Protektorátu anebo období normalizace.

Model je průchozí a umožňuje prohlížet si jednotlivé části knihovny a plnit tematické úkoly.

Každá kapitola nabízí několik dobových a interaktivních prvků, atmosférické plakáty a také tematickou minihru. Cílem krátkého virtuálního zážitku je představit nejen historicky a architektonicky cennou budovu, ale především nabídnout vyzkoušet si možnosti virtuálního prostředí a vyzvat uživatele k vlastnímu experimentování. Ať už u sebe doma anebo přímo v prostorách knihovny.

Projekt knihovny ve VR je podpořený fondy EHP 2014–2021. kredit: Městská knihovna v Praze

Galerie ve VR

Galerie je součástí fyzické budovy Ústřední knihovny, a tak nesmí chybět i v té virtuální. Prostor Galerie je zamýšlen jako výstavní prostor nejen pro začínající umělce, ale pro všechny, co budou mít zájem svoji práci prezentovat ve VR prostředí.

V Galerii je možné realizovat vlastní výstavy 2D objektů ve virtuálním prostředí a v samotné aplikaci jsou do začátku nahrány tři úvodní výstavy. Dvě z nich vznikly během vzdělávacích kurzů pořádaných knihovnou pro širokou veřejnost.

VR HUB je druhou, sesterskou aplikací, jedná se o zjednodušené prostředí plochy, které je přizpůsobené pro bezpečné a izolované spouštění aplikací, ve kterém je možné pracovat s 3D objekty a v rámci lokální sítě organizovat různé workshopy nebo prezentace (poslední funkcionalita je zatím ve vývoji).

Aplikace Visiolibrum i VR HUB budou ke stažení zdarma a v rámci licencí je možné je používat nejen pro osobní účely, ale i pro práci s veřejností pro účely vzdělávání. Školy, knihovny, volnočasové organizace a další tak mohou mít k dispozici nástroj, který je možné obav užívat pro první seznamování s technologií a jako startovní bod do dalšího zkoumání.

Knihovna nikdy nebyla a dnes už zcela jistě není jen o papírových knihách, možná budete překvapení na co a na koho v ní můžete narazit. kredit: Městská knihovna v Praze

Jedeme dál…

Smyslem celého projektu a navazujících aktivit je netradičním způsobem zpřístupnit historickou památku všem zájemcům a zájemkyním a seznámit veřejnost s užitečnou technologií. Pokud nemáte doma vlastní brýle pro virtuální realitu, zeptejte se ve své knihovně.

Knihovna nikdy nebyla a dnes už zcela jistě není jen o papírových knihách, možná budete překvapení na co a na koho v ní můžete narazit.

Pokud nemáte doma vlastní brýle pro virtuální realitu, zeptejte se ve své knihovně. Fotky: Martina Adlerová

Související články
Vezmete altermagnet, dáte ho pod rentgen, měníte polarizační filtr a pozorujete, jak materiál pohlcuje světlo. Zní to skoro jako pokus z běžné hodiny fyziky, jde však o průlomový experiment, jehož výsledkem je pozoruhodný objev fyziků z Masarykovy univerzity, Akademie věd ČR (AV ČR), Metropolitní univerzity v Ósace a University of Nottingham. Před půl rokem mezinárodní […]
Na počátku dvacátého století představovaly vlaky nejrychlejší dopravní prostředek na delší vzdálenosti. Dnes je v našich očích nahradila letadla. V celé řadě zemí však stále platí, že pokud člověk chce zažít jízdu rychlostí, za kterou by ho na silnici policie okamžitě poslala do vězení, stačí usednout do vysokorychlostního vlaku. Ten se i podle svého jízdního […]
Žijeme v době plastové jako generace „plastic people“, v barevném, naleštěném a nerozbitném. Z kdysi zázračného produktu se stává veřejný nepřítel číslo jedna. Máme se ho ale bát? „Plasty nejsou zlo. Například v medicínských aplikacích, automobilovém nebo letecké průmyslu jsou nenahraditelné. Špatnou reklamu plastům dělají jednorázové výrobky a především to, jak s nimi nakládáme…“ říká ve 27. […]
Někteří lidé používají chatboty s umělou inteligencí k vytváření avatarů svých zesnulých blízkých. Pro někoho je to zdroj útěchy, ale jiné z toho tak trochu jímá hrůza… Doktorka Stephenie Lucas Oneyová nedávno oslavila pětasedmdesáté narozeniny. Její otec, bývalý policista a soudce, je už na věčnosti, ale ona s ním stále hovoří. Nikoli však jen v […]
Vinaři používají dvě metody k detekci toho, zda bylo jejich bílé víno kontaminováno nežádoucími mikroby, a to čichovou zkoušku a testování vzorků vína v Petriho misce. Nyní by se k nim mohla přidat ještě třetí, hi-tech metoda, a to testování vína pomocí elektronického jazyka. Elektronický jazyk se tomu lidskému vůbec nepodobá co do vzhledu, ale […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz