Pro své rozměry, vybavení a technologie se stala chloubou amerického námořnictva. Jedná se totiž o největší a nejnovější letadlovou loď, která po více než 10 letech od spuštění na vodu konečně začala sloužit Spojeným státům i alianci NATO..
Stavba nejmodernějšího plavidla, se kterým si USA pojistily pozici největší námořní velmoci planety, započala roku 2009.
Slanost moře posléze gigant nesoucí jméno bývalého amerického prezidenta Geralda R. Forda (1913–2006) poprvé okusil o čtyři roky později. A to za přítomnosti nejmladší dcery bývalé hlavy státu, Susan Fordové Balesové (*1957).
Pořádný kolos
Pozici námořní jedničky mu zaručila nejen délka, která činí 337 metrů, ale především výbava v podobě elektromagnetických katapultů EMALS (Electromagnetic Aircraft Launch System) a záchytných systémů AAG (Advanced Arresting Gear).
Oba systémy by měly zajistit výrazně větší provozní aktivitu na palubě, posílat a zachycovat letadla nejrůznějších hmotnostních kategorií, a snižovat provozní zatížení letadel při startu a přistání.
Vždy připravena
Zároveň se USS Gerald R. Ford může pochlubit 25 palubami, přičemž ta o rozloze 2 hektary disponuje hned dvěma vzletovými dráhami s celkem čtyřmi akceleračními elektromagnetickými katapulty.
Každých 45 vteřin tak může odstartovat jeden z 90 bojových nebo transportních letounů, dronů či helikoptér včetně nejlepších stíhaček Lockheed Martin F-35 Lightning II. Ve chvílích bojové pohotovosti by mohlo jít až o 220 vzletů za den.
Na horší časy
Největší prostory se však ukrývají v podpalubí, do kterého vedou tři vysokokapacitní výtahy na dočerpání paliva. Zásoby letecké pohonné hmoty jsou přitom tak velké, že vystačí klidně i na nepřetržitou třítýdenní misi.
Na lodi se rovněž nachází dvě úpravny mořské vody dimenzované na permanentní zásobování až 10 tisíc osob. Samozřejmostí je také náležitá ochrana. V tomto případě je 337 metrů dlouhý kolos chráněn neviditelnou technologií Stealth.
Vymazlený arzenál
Za povšimnutí rovněž stojí palubní křídlo CVW 8, které je postavené kolem čtyř letek víceúčelových stíhaček F/A-18E/F Super Hornet. Úderné stroje doplňuje letka s letouny pro vedení elektronického boje EA-18G Growler a letka s námořními letouny včasného varování a řízení letového provozu E-2D Advanced Hawkeye.
Logistické služby obstarává letka s dopravními letouny C-2A Greyhound. Z paluby také působí námořní vrtulníky MH-60R Seahawk a MH-60S Knighthawk.
Více se dočtete v čísle 5/2024, které vychází 15. dubna!