Domů     Technika
Jednorožec, který dává více než smysl
Jan Zelenka 15.2.2024

Když Mercedes‑Benz představoval SUV GLC, šlo o zcela nově vyvinutou modelovou řadu, která měla spojovat design, technikou, sportovní jízdní výkony i komfort a agilitu. A to vše s nejvyšší možno hospodárností.

A víte co? Povedlo se dokonale..

Od začátku bylo jasné, že tenhle model bude existovat výhradně s plně elektrifikovanými pohony jako plug-in hybrid. A to jak se zážehovými motory, tak i vznětovými čtyřválci. Právě plug-in hybridního diesela, jediného na trhu, jsme otestovali a byli jsme z něj unešení.

GLC 300 de 4MATIC kupé

Spojení nafty a elektřiny už pár značek zkusilo, ale zbyla jediná. Stuttgartská automobilka jako jediná na trhu nabízí pokročilé plug-in hybridní modely ve spojení jak s benzinovými, tak naftovými motory.

Vloni na českém trhu zaregistrovala 609 těchto vozidel umožňujících jízdu čistě na elektřinu i více než 100 km. A nejvyššího podílu (18,3 %) plug-in hybridních motorizací bylo dosaženo právě u modelů u GLC a GLC kupé, které se krátce po své premiéře vyšplhaly na samou špičku prémiových SUV střední třídy.

Plug-in hybrid GLC 300 de 4MATIC využívá až 100 kW výkonu elektromotoru a celkově nabízí nejvyšší výkon až 280 kW (381 k) a nejvyšší točivý moment až 750 N.m. Většinu každodenních tras lze absolvovat s výhradně elektrickým pohonem díky dojezdu v elektrickém režimu až 130 kilometrů podle metodiky WLTP. Vylepšený hybridní jízdní režim počítá s elektrickým pohonem na úsecích, kde je jeho použití nejsmysluplnější.

Například na trasách v městských oblastech jezdí GLC prioritně elektricky. Avšak díky novému terénnímu jízdnímu režimu dokáže jet bez spalovacího motoru na přání řidiče i v náročném terénu.

Mercedes-Benz GLC 300 de 4MATIC kupé, foto: Mercedes-Benz

Rychlejší nabíjení plug-in hybrid? Také výjimečné

Plug-in hybridní modely jsou standardně vybaveny 11kW palubní nabíječkou, která umožňuje nabíjení z domácí elektrické sítě se střídavým proudem nebo z třífázové nástěnné nabíječky. Kromě toho je volitelně k dispozici 60kW nabíječka pro rychlé nabíjení stejnosměrným proudem.

Vysokou hustotu výkonu hybridní poháněcí jednotky vytváří synchronní elektromotor s permanentními magnety a vnitřním rotorem. Maximální točivý moment elektromotoru, 440 N.m, je k dispozici od prvních otáček. Jízda s výhradně elektrickým pohonem je možná až do rychlosti 140 km/h.

Mercedes‑Benz používá u nového modelu GLC elektromechanický brzdový posilovač, který není závislý na podtlaku. Brzdový posilovač podle jízdní situace automaticky řídí flexibilní přechody mezi hydraulickým brzděním a rekuperací.

Tím je vždy docíleno nejvyšší možné rekuperace kinetické energie. Vozidlo díky tomu dosahuje maximálního rekuperačního výkonu až 100 kW častěji než s konvenční, výhradně hydraulickou brzdovou soustavou.

Vysokonapěťová sada akumulátorů je vlastním vývojem společnosti Mercedes‑Benz a má celkovou kapacitu 31,2 kWh. Dokonce i kompletní nabití vybité sady akumulátorů lze s volitelně dodávanou 60kW nabíječkou pro rychlé nabíjení stejnosměrným proudem realizovat během pouhých 30 minut.

Mercedes-Benz GLC 300 de 4MATIC kupé, foto: Mercedes-Benz
Související články
Objevy Technika 20.3.2025
Tento rychlý a obratný robotický hmyz by mohl v budoucnu pomáhat s mechanickým opylováním. Díky novému designu byl robot velikosti hmyzu schopen létat 100krát déle než předchozí verze. Vědci z Massachusettského technologického institutu (MIT) vyvinuli novou generaci robotického hmyzu, který by v budoucnu mohl významně přispět k mechanickému opylování rostlin. Tento drobný robot, vážící méně […]
Technika Vesmír 17.3.2025
Ve své době patřily k technologické špičce, máloco ale stárne rychleji než technologie. Sonda Voyager 1, která dala nahlédnout za oponu Jupiteru a Saturnu, se už dávno stala nejvzdálenějším člověkem-vyrobeným objektem ve vesmíru. Málokdo ale ví, co s sebou do vesmírných dálav nese… Každého Američana stál zhruba tolik, jako jeden oběd v McDonaldu. Finanční náklady na program […]
Technika 13.3.2025
Společnost Zenobē, přední britský provozovatel velkokapacitních bateriových úložišť, uvedla do provozu největší bateriové úložiště v Evropě. Nachází se v Blackhillocku ve Skotsku. Úložiště, jehož první fáze je nyní uvedena do provozu, disponuje kapacitou 200 MW, přičemž se do roku 2026 počítá s jejím rozšířením na 300 MW/600 MWh. Taková kapacita by byla schopna napájet více […]
Technika 8.3.2025
Dlouhou dobu byla jaderná energie vzhledem ke zkušenostem z Černobylu a Fukušimy vnímána jako problém a nikoli jako řešení. Při stále rostoucím hladu civilizace po energii a v souvislosti s globálním oteplováním se však z Popelky opět stává vycházející hvězda Po mnoho let byla na světových klimatických summitech jaderná energie spíše tabu než součást diskuze. […]
Objevy Technika 7.3.2025
Vědcům z Texaské univerzity v Austinu se podařilo vyvinout novou metodu získávání vody, ke které je potřeba prakticky jen běžný organický odpad. A funguje dokonce i v suchém klimatu, což dává naději mnoha lidem, žijícím v oblastech s nedostatkem pitné vody. Jak se jim to podařilo a bude metoda využitelná ve velkém? V současnosti existuje […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz