Domů     Technika
Jednorožec, který dává více než smysl
Jan Zelenka 15.2.2024

Když Mercedes‑Benz představoval SUV GLC, šlo o zcela nově vyvinutou modelovou řadu, která měla spojovat design, technikou, sportovní jízdní výkony i komfort a agilitu. A to vše s nejvyšší možno hospodárností.

A víte co? Povedlo se dokonale..

Od začátku bylo jasné, že tenhle model bude existovat výhradně s plně elektrifikovanými pohony jako plug-in hybrid. A to jak se zážehovými motory, tak i vznětovými čtyřválci. Právě plug-in hybridního diesela, jediného na trhu, jsme otestovali a byli jsme z něj unešení.

GLC 300 de 4MATIC kupé

Spojení nafty a elektřiny už pár značek zkusilo, ale zbyla jediná. Stuttgartská automobilka jako jediná na trhu nabízí pokročilé plug-in hybridní modely ve spojení jak s benzinovými, tak naftovými motory.

Vloni na českém trhu zaregistrovala 609 těchto vozidel umožňujících jízdu čistě na elektřinu i více než 100 km. A nejvyššího podílu (18,3 %) plug-in hybridních motorizací bylo dosaženo právě u modelů u GLC a GLC kupé, které se krátce po své premiéře vyšplhaly na samou špičku prémiových SUV střední třídy.

Plug-in hybrid GLC 300 de 4MATIC využívá až 100 kW výkonu elektromotoru a celkově nabízí nejvyšší výkon až 280 kW (381 k) a nejvyšší točivý moment až 750 N.m. Většinu každodenních tras lze absolvovat s výhradně elektrickým pohonem díky dojezdu v elektrickém režimu až 130 kilometrů podle metodiky WLTP. Vylepšený hybridní jízdní režim počítá s elektrickým pohonem na úsecích, kde je jeho použití nejsmysluplnější.

Například na trasách v městských oblastech jezdí GLC prioritně elektricky. Avšak díky novému terénnímu jízdnímu režimu dokáže jet bez spalovacího motoru na přání řidiče i v náročném terénu.

Mercedes-Benz GLC 300 de 4MATIC kupé, foto: Mercedes-Benz

Rychlejší nabíjení plug-in hybrid? Také výjimečné

Plug-in hybridní modely jsou standardně vybaveny 11kW palubní nabíječkou, která umožňuje nabíjení z domácí elektrické sítě se střídavým proudem nebo z třífázové nástěnné nabíječky. Kromě toho je volitelně k dispozici 60kW nabíječka pro rychlé nabíjení stejnosměrným proudem.

Vysokou hustotu výkonu hybridní poháněcí jednotky vytváří synchronní elektromotor s permanentními magnety a vnitřním rotorem. Maximální točivý moment elektromotoru, 440 N.m, je k dispozici od prvních otáček. Jízda s výhradně elektrickým pohonem je možná až do rychlosti 140 km/h.

Mercedes‑Benz používá u nového modelu GLC elektromechanický brzdový posilovač, který není závislý na podtlaku. Brzdový posilovač podle jízdní situace automaticky řídí flexibilní přechody mezi hydraulickým brzděním a rekuperací.

Tím je vždy docíleno nejvyšší možné rekuperace kinetické energie. Vozidlo díky tomu dosahuje maximálního rekuperačního výkonu až 100 kW častěji než s konvenční, výhradně hydraulickou brzdovou soustavou.

Vysokonapěťová sada akumulátorů je vlastním vývojem společnosti Mercedes‑Benz a má celkovou kapacitu 31,2 kWh. Dokonce i kompletní nabití vybité sady akumulátorů lze s volitelně dodávanou 60kW nabíječkou pro rychlé nabíjení stejnosměrným proudem realizovat během pouhých 30 minut.

Mercedes-Benz GLC 300 de 4MATIC kupé, foto: Mercedes-Benz

Související články
Americká kosmická agentura NASA využije vodíkové vozidlo Toyota Lunar Cruiser pro svou nadcházejí pilotovanou misi na Měsíc. Šestikolové vozítko pro jízdu po povrchu umožní vědcům ještě detailnější průzkum zemské družice. Zapojení lunárního křižníku je jedním z hlavních bodů dohody o spolupráci, kterou NASA uzavřela s Japonskou agenturou pro výzkum vesmíru JAXA. Projekt stavby lunárního křižníku […]
Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) ukončil vývoj vozítka VIPER. Jeho úkolem mělo být pátrání po vodě či dalších zdrojích na Měsíci. Jako důvod uvedla rostoucí náklady, odkládání startu, ale také možné ohrožení dalších projektů Původně měl VIPER započít svou misi k Měsíci už na sklonku minulého roku. Nakonec však NASA požádala o odložení […]
Na dně moře u japonského pobřeží bylo objeveno gigantické naleziště klíčových prvků pro výrobu baterií do elektromobilů, ložisko niklu a kobaltu. První vrty u ostrova Minami-Torišima budou zahájeny příští rok. Využívání ložiska v průmyslovém měřítku má být zahájeno v roce 2026. Podle nadace The Nippon Foundation, která v posledních měsících zkoumala mořské dno u ostrova […]
Filmový průmysl se neustále vyvíjí a nové technologie mu umožňují vytvářet stále realističtější a poutavější zážitky pro diváky. Jaké nejmodernější technologie se v současné době používají ve filmech k tomu, aby zmátly smysly diváků? Technologií, která posouvá současný filmový průmysl neuvěřitelným způsobem vpřed, jsou tak zvané počítačově generované obrazy neboli computer generated imagery (CGI). Jedná […]
Svět se mění… Elektrifikuje se Severní Amerika, Evropa i Čína. Musejí. Statisíce vědců ze všech koutů planety přicházejí se znepokojivými čísly. Jenže v blízké budoucnosti nebude nutné bojovat jen s růstem CO2 v ovzduší, zároveň se budeme potýkat s nedostatkem lithia, potřebným pro výrobu baterií do elektromobilů. Do roku 2040 podle analýzy Benchmark Minerals Intelligence […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz