Domů     Technika
Jednorožec, který dává více než smysl
Jan Zelenka 15.2.2024

Když Mercedes‑Benz představoval SUV GLC, šlo o zcela nově vyvinutou modelovou řadu, která měla spojovat design, technikou, sportovní jízdní výkony i komfort a agilitu. A to vše s nejvyšší možno hospodárností.

A víte co? Povedlo se dokonale..

Od začátku bylo jasné, že tenhle model bude existovat výhradně s plně elektrifikovanými pohony jako plug-in hybrid. A to jak se zážehovými motory, tak i vznětovými čtyřválci. Právě plug-in hybridního diesela, jediného na trhu, jsme otestovali a byli jsme z něj unešení.

GLC 300 de 4MATIC kupé

Spojení nafty a elektřiny už pár značek zkusilo, ale zbyla jediná. Stuttgartská automobilka jako jediná na trhu nabízí pokročilé plug-in hybridní modely ve spojení jak s benzinovými, tak naftovými motory.

Vloni na českém trhu zaregistrovala 609 těchto vozidel umožňujících jízdu čistě na elektřinu i více než 100 km. A nejvyššího podílu (18,3 %) plug-in hybridních motorizací bylo dosaženo právě u modelů u GLC a GLC kupé, které se krátce po své premiéře vyšplhaly na samou špičku prémiových SUV střední třídy.

Plug-in hybrid GLC 300 de 4MATIC využívá až 100 kW výkonu elektromotoru a celkově nabízí nejvyšší výkon až 280 kW (381 k) a nejvyšší točivý moment až 750 N.m. Většinu každodenních tras lze absolvovat s výhradně elektrickým pohonem díky dojezdu v elektrickém režimu až 130 kilometrů podle metodiky WLTP. Vylepšený hybridní jízdní režim počítá s elektrickým pohonem na úsecích, kde je jeho použití nejsmysluplnější.

Například na trasách v městských oblastech jezdí GLC prioritně elektricky. Avšak díky novému terénnímu jízdnímu režimu dokáže jet bez spalovacího motoru na přání řidiče i v náročném terénu.

Mercedes-Benz GLC 300 de 4MATIC kupé, foto: Mercedes-Benz

Rychlejší nabíjení plug-in hybrid? Také výjimečné

Plug-in hybridní modely jsou standardně vybaveny 11kW palubní nabíječkou, která umožňuje nabíjení z domácí elektrické sítě se střídavým proudem nebo z třífázové nástěnné nabíječky. Kromě toho je volitelně k dispozici 60kW nabíječka pro rychlé nabíjení stejnosměrným proudem.

Vysokou hustotu výkonu hybridní poháněcí jednotky vytváří synchronní elektromotor s permanentními magnety a vnitřním rotorem. Maximální točivý moment elektromotoru, 440 N.m, je k dispozici od prvních otáček. Jízda s výhradně elektrickým pohonem je možná až do rychlosti 140 km/h.

Mercedes‑Benz používá u nového modelu GLC elektromechanický brzdový posilovač, který není závislý na podtlaku. Brzdový posilovač podle jízdní situace automaticky řídí flexibilní přechody mezi hydraulickým brzděním a rekuperací.

Tím je vždy docíleno nejvyšší možné rekuperace kinetické energie. Vozidlo díky tomu dosahuje maximálního rekuperačního výkonu až 100 kW častěji než s konvenční, výhradně hydraulickou brzdovou soustavou.

Vysokonapěťová sada akumulátorů je vlastním vývojem společnosti Mercedes‑Benz a má celkovou kapacitu 31,2 kWh. Dokonce i kompletní nabití vybité sady akumulátorů lze s volitelně dodávanou 60kW nabíječkou pro rychlé nabíjení stejnosměrným proudem realizovat během pouhých 30 minut.

Mercedes-Benz GLC 300 de 4MATIC kupé, foto: Mercedes-Benz
Související články
Technika 6.7.2025
V Číně se objevila nová a neobvyklá forma technologie „tap and pay“, která umožňuje zákazníkům platit pouhým naskenováním dlaně místo tradiční platební karty. Tuto biometrickou technologii poprvé uvedl internetový gigant Tencent a v posledních měsících se ji snaží co nejvíce rozšířit. Lidé, kteří novou technologií využívají, mohou zapomenout na peněženky a u pokladen nechat své […]
Objevy Technika 2.7.2025
Školní jaderný reaktor VR-1 na Fakultě jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze, známý jako „Vrabec“, v prosinci oslaví 35 let od svého spuštění. A protože takové výročí si zaslouží něco speciálního, otevře fakulta 8. října 2025 reaktor pro širokou veřejnost! Běžně se do reaktorové haly jen tak někdo nedostane – slouží hlavně studentům a […]
Do roku 2050 vzroste světová populace na 9,8 miliardy, přičemž 70 % z těchto lidí bude žít ve městech a jejich nejbližším okolí. Aby to bylo možné, je potřeba hledat inovativní řešení a dostupné technologie k přetvoření měst na chytrá města budoucnosti, která budou snižovat své dopady na životní prostředí a zároveň šetrně nakládat s […]
Když se řekne „atom“, naprosté většině lidí vytane na mysli malá sluneční soustava, tzv. Rutherfordův model. Možná kvůli tomu, že je všudypřítomný – esteticky rozvířené elektrony se staly symbolem ateistů, Mezinárodní agentury pro atomovou energii i TV seriálu Teorie velkého třesku. A to navzdory tomu, že je vadný – svět na něm vystavený by zkolaboval […]
Technika 28.6.2025
Led není jen voda v pevném skupenství, ale je to zároveň i záznamové médium budoucnosti. Vědci z Koreje, Číny a České republiky přišli s překvapivým způsobem, jak v ledu ukládat informace: skrze vzory vzduchových bublinek vznikajících při mrznutí. Ve studii zveřejněné v časopise Cell Reports Physical Science badatelé představili techniku, která by se bez nadsázky […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz