Domů     Historie
100 let od národního výškového rekordu „létající limuzíny“ Aero A-10
Jan Zelenka 1.12.2023

Právě dnes je to na den 100 let, co padl československý výškový rekord 5 284 metrů s užitečným zatížením 500 kg. Vytvořil ho tovární pilot Aero Josef Novák na stroji A-10.2.

Aero A-10 bylo prvním sériově vyráběným dopravním letadlem v Československu, kam se vešli čtyři cestující. Posádku tvořili pilot a na některých letech i mechanik. Šéfkonstruktérem byl Rudolf Blaser. Celkem bylo vyrobeno jen pět kusů a mezi Prahou a Bratislavou nalétaly skoro 20 000 kilometrů.

Létající limuzína, jak se těmto strojům přezdívalo, byla 10,14 metru dlouhá a měla rozpětí křídel 14,17 metru. Letoun Aero A-10 měl maximální rychlost 160 km/h a dokázal doletět asi 520 kilometrů. První vzlet se uskutečnil v lednu 1922, v letech 1923 až 1924 čtyři stroje nalétaly na trati z Prahy do Bratislavy 19 878 kilometrů.

Kromě národního výškového rekordu se stroj s označením A-10.5 pilotovaný vojenským pilotem Aloisem Vreclem zúčastnil v červnu 1923 mezinárodní letecké výstavy ve švédském Göteborgu. Úspěchem bylo také druhé místo v závodě o cenu prezidenta republiky v červenci 1923.

Poslední let stroje Aero A-10.3 u Československých státních aerolinií se odehrál 10. června 1924. Poté byl uskladněn na letišti v Kbelích a později vystavován v Poštovním muzeu. V roce 1973 se dostal do sbírek Vojenského historického ústavu (VHÚ).

Slavnostní předání letounu po renovaci proběhlo 15. září 1977 a od té doby je ve stálé expozici Leteckého muzea Kbely, největšího leteckého muzea v Česku.

reklama
Související články
Svědomitost, inteligence a technologická posedlost. Přesně tyto tři vlastnosti položily základ funkčnímu stroji, který pro svou efektivitu a nízkou hmotnost pohřbil parní stroje v učebnicích dějepisu Touha po pomyslné dokonalosti, ale nakonec stála jeho vynálezce život.Myšlenka na zařízení, které by bylo schopné spalovat různá, běžně dostupná, paliva se Rudolfu Dieselovi (1858–1913) usadila v hlavě již […]
S ADHD neboli poruchou pozornosti s hyperaktivitou je spojována roztržitost a impulzivita. Ačkoliv dnešní společnost vnímá tyto rysy negativně, je možné, že v minulosti představovaly pro naše předchůdce výhodu, která jim pomáhala přežít. Zlepšovala jejich taktiku při hledání potravy. To jsou závěry, ke kterým dospěli odborníci v čele s Davidem Barackem, neurovědcem z Pensylvánské univerzity, […]
Dali světu důmyslné stavby nebo číselnou soustavu. Náboženské přesvědčení však jindy skromné vzdělance měnilo v nelítostné vrahy, kteří se neštítili řádně vykoupat v karmínu. Stejně jako ostatní staré mezoamerické kultury, i Aztékové ztotožňovali své nejvyšší božstvo se Sluncem. A důvod byl prostý. Legendy o stvoření světa převzaté od původních Toltéků totiž ukrývaly příběh boha Slunce […]
Jako velmi těžké havárie bývají označovány pouze dvě jaderné katastrofy, a to exploze 4. bloku jaderné elektrárny Černobyl roku 1986 a havárie tří bloků jaderné elektrárny Fukušima I roku 2011. Ke třetí nejhorší, tak zvané kyštymské katastrofě, přitom došlo už v roce 1957. Co se tehdy stalo? Mezinárodní stupnice jaderných události označuje jaderné havárie v […]
Ve starověké metropoli Girsu, dnešním městě Tello v jihovýchodním Iráku, objevili archeologové pozůstatky dvou chrámů, postavených na sobě. Na ruinách sumerského chrámu vyrostl druhý, spojený s mocným makedonským králem Alexandrem Velikým i bájným antickým hrdinou a silákem Herkulem. Sumerské město Girsu bylo pravděpodobně osídleno už v době 5300 až 4800 let př. n. l., kdy […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz