Právě dnes je to na den 100 let, co padl československý výškový rekord 5 284 metrů s užitečným zatížením 500 kg. Vytvořil ho tovární pilot Aero Josef Novák na stroji A-10.2.
Aero A-10 bylo prvním sériově vyráběným dopravním letadlem v Československu, kam se vešli čtyři cestující. Posádku tvořili pilot a na některých letech i mechanik. Šéfkonstruktérem byl Rudolf Blaser. Celkem bylo vyrobeno jen pět kusů a mezi Prahou a Bratislavou nalétaly skoro 20 000 kilometrů.
Létající limuzína, jak se těmto strojům přezdívalo, byla 10,14 metru dlouhá a měla rozpětí křídel 14,17 metru. Letoun Aero A-10 měl maximální rychlost 160 km/h a dokázal doletět asi 520 kilometrů. První vzlet se uskutečnil v lednu 1922, v letech 1923 až 1924 čtyři stroje nalétaly na trati z Prahy do Bratislavy 19 878 kilometrů.
Kromě národního výškového rekordu se stroj s označením A-10.5 pilotovaný vojenským pilotem Aloisem Vreclem zúčastnil v červnu 1923 mezinárodní letecké výstavy ve švédském Göteborgu. Úspěchem bylo také druhé místo v závodě o cenu prezidenta republiky v červenci 1923.
Poslední let stroje Aero A-10.3 u Československých státních aerolinií se odehrál 10. června 1924. Poté byl uskladněn na letišti v Kbelích a později vystavován v Poštovním muzeu. V roce 1973 se dostal do sbírek Vojenského historického ústavu (VHÚ).
Slavnostní předání letounu po renovaci proběhlo 15. září 1977 a od té doby je ve stálé expozici Leteckého muzea Kbely, největšího leteckého muzea v Česku.