Domů     Technika
Stellantis představuje platformu budoucnosti
Jan Zelenka 13.7.2023

Automobilová skupina Stellantis představila STLA Medium, globální platformu pro elektromobily disponující výjimečnými charakteristikami, kterými ve své kategorii jednoznačně vyniká. Jedná se například o nejlepší dojezd 700 km, energetickou účinnost, výkon vozu či nabíjecí výkon.

Platforma STLA Medium nabízí dlouhý dojezd a velkou flexibilitu. Byla zkoncipována tak, aby ji mohla využít široká škála vozidel s různými konfiguracemi pohonných jednotek v segmentech C a D, které představují klíčovou nabídku automobilů.

V roce 2022 šlo o 35 milionů prodaných vozů, tedy téměř polovinu ze 78,5 milionu vozidel prodaných v roce 2022 po celém světě. Značky skupiny Stellantis nabízejí v současné době v těchto segmentech 26 modelů na různých platformách.

Pro 2 miliony aut ročně

Na platformě STLA Medium by se mohlo vyrábět až dva miliony vozů ročně, a to v několika výrobních závodech po celém světě, přičemž v Evropě se spustí výroba už v letošním roce.

To, co dnes vidíme, je výsledkem téměř dvou let nekompromisních inovací, jejichž cílem je zajistit bezpečnou, čistou a cenově dostupnou mobilitu. Jde o výsledek naší investice do elektrifikace a softwaru, která v roce 2025 dosáhne 30 miliard eur,“ prohlásil Carlos Tavares, generální ředitel skupiny Stellantis.

„Platforma STLA Medium demonstruje sílu globální technické komunity skupiny Stellantis, jejíž snahou je nabízet produkty zaměřené na zákazníka, psát budoucnost mobility, a do roku 2038 tak dosáhnout uhlíkové neutrality.“ .

STLA Medium je první ze čtyř globálních elektrických platforem, které skupina oznámila na akci EV Day 2021 a které budou tvořit základ jejich budoucích produktů. Tyto čtyři platformy jsou klíčem k dosažení cílů strategického plánu Dare Forward 2030 Stellantis, zejména cíle dosáhnout toho, aby 100 % prodejů osobních automobilů v Evropě a 50 % prodejů osobních automobilů a pick-upů v USA tvořila do roku 2030 bateriová elektrická vozidla (BEV).

Cílem plánu Dare Forward 2030 je snížit do roku 2030 emise CO2 na polovinu oproti roku 2021 a do roku 2038 dosáhnout uhlíkové neutrality s jednociferným procentem kompenzace zbývajících emisí.

STLA Medium je připravena překonat očekávání zákazníků

Platforma STLA Medium, určená pro elektromobily, je podle WLTP schopná nabídnout s paketem Performance dojezd více než 700 km, tady nejlepší ve své kategorii, zatímco standardní paket poskytne 500 km.

S užitečnou kapacitou baterie až 98 kilowatthodin (kWh) je STLA Medium nejlepší ve své kategorii z hlediska využití energie.

STLA Medium se opírá o 400voltovou elektrickou architekturu. Nabídne bezkonkurenční energetickou účinnost a dobu dobíjení, stejně jako kompletní ekosystém dobíjení a služeb. V závislosti na způsobu použití může být spotřeba méně než 14 kWh na 100 km, což je nejlepší účinnost ve své kategorii.

Majitelé si budou moci dobít baterii z 20 % na 80 % za 27 minut, což představuje rychlost 2,4 kWh za minutu.

Vozidla postavená na platformě STLA Medium se budou prodávat po celém světě a budou k dispozici s pohonem předních kol nebo s pohonem všech kol díky přidání druhého modulu elektrického pohonu vzadu. Výkon BEV se bude pohybovat v rozmezí 160 až 285 kW.

Z hlediska typu karoserie půjde o hatchbacky, crossovery a SUV. Flexibilita platformy STLA Medium dává konstruktérům skupiny Stellantis volnost při vytváření vozidel s následujícími vlastnostmi:

• rozvor 2 700 až 2 900 milimetrů;

• celková délka 4,3 až 4,9 metrů;

• světlá výška přesahující 220 mm zajišťující potřeby terénních vozů z hlediska zdolávání překážek a výkonnosti;

• kola o průměru až 750 mm, což je klíčový atribut pro konstrukci platformy.

Inženýři a výrobní odborníci skupiny Stellantis se zaměřili na co nejefektivnější umístění modulárního jednovrstvého akumulátoru s vysokou hustotou energie. Tím se maximalizoval prostor uvnitř vozidla, díky nízkému těžišti se zlepšily jízdní vlastnosti a ovladatelnost.

Součásti platformy, jako je systém vytápění/chlazení kabiny, řízení, brzdový asistent a pohon, jsou navrženy tak, aby minimalizovaly spotřebu energie. Toto úsilí spolu s použitím lehkých a tuhých materiálů umožnilo optimalizovat dojezd vozu a zajistit příkladnou ovladatelnost a jízdní stabilitu.

STLA Medium nabídne nejlepší náklady na baterie ve své kategorii, což rovněž umožní zvýšit výrobní objemy. Rozměry bloku baterií jsou konstantní, tj. stejné pro všechny varianty ukládání energie, s jednotným designem zásobníku a chlazení.

Platformy pro budoucnost

Rodina platforem STLA (Small/Medium/Large/Frame) je navržena s ohledem na budoucnost, je modulární a ze své podstaty flexibilní, pokud jde o rozvor, šířku, převis, výšku sedadla a konstrukci odpružení.

Schopnosti a výkonnost vozů založených na platformách STLA budou v průběhu času upravovány a vylepšovány díky použití architektury STLA Brain a platforem STLA SmartCockpit a STLA AutoDrive. Tyto platformy umožňují také „over-the-air“ upgrade softwaru a vylepšení hardwaru.

Flexibilita daná konstrukcí platformy zahrnuje jakýkoliv pohon – přední, zadní, všech kol i využívající různé druhy motorů – pokrytý řadou tří škálovatelných elektrických pohonných modulů. Platformy byly navrženy s rezervou pro vývoj budoucího chemického složení baterií, zejména baterií bez niklu nebo kobaltu a polovodičových baterií.

To vše umožňuje značkám Stellantis přizpůsobit vozidla tak, aby bylo dosaženo ideální rovnováhy mezi náklady a výkonem.

Související články
Vezmete altermagnet, dáte ho pod rentgen, měníte polarizační filtr a pozorujete, jak materiál pohlcuje světlo. Zní to skoro jako pokus z běžné hodiny fyziky, jde však o průlomový experiment, jehož výsledkem je pozoruhodný objev fyziků z Masarykovy univerzity, Akademie věd ČR (AV ČR), Metropolitní univerzity v Ósace a University of Nottingham. Před půl rokem mezinárodní […]
Na počátku dvacátého století představovaly vlaky nejrychlejší dopravní prostředek na delší vzdálenosti. Dnes je v našich očích nahradila letadla. V celé řadě zemí však stále platí, že pokud člověk chce zažít jízdu rychlostí, za kterou by ho na silnici policie okamžitě poslala do vězení, stačí usednout do vysokorychlostního vlaku. Ten se i podle svého jízdního […]
Žijeme v době plastové jako generace „plastic people“, v barevném, naleštěném a nerozbitném. Z kdysi zázračného produktu se stává veřejný nepřítel číslo jedna. Máme se ho ale bát? „Plasty nejsou zlo. Například v medicínských aplikacích, automobilovém nebo letecké průmyslu jsou nenahraditelné. Špatnou reklamu plastům dělají jednorázové výrobky a především to, jak s nimi nakládáme…“ říká ve 27. […]
Někteří lidé používají chatboty s umělou inteligencí k vytváření avatarů svých zesnulých blízkých. Pro někoho je to zdroj útěchy, ale jiné z toho tak trochu jímá hrůza… Doktorka Stephenie Lucas Oneyová nedávno oslavila pětasedmdesáté narozeniny. Její otec, bývalý policista a soudce, je už na věčnosti, ale ona s ním stále hovoří. Nikoli však jen v […]
Vinaři používají dvě metody k detekci toho, zda bylo jejich bílé víno kontaminováno nežádoucími mikroby, a to čichovou zkoušku a testování vzorků vína v Petriho misce. Nyní by se k nim mohla přidat ještě třetí, hi-tech metoda, a to testování vína pomocí elektronického jazyka. Elektronický jazyk se tomu lidskému vůbec nepodobá co do vzhledu, ale […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz