Domů     Technika
Stellantis představuje platformu budoucnosti
Jan Zelenka 13.7.2023

Automobilová skupina Stellantis představila STLA Medium, globální platformu pro elektromobily disponující výjimečnými charakteristikami, kterými ve své kategorii jednoznačně vyniká. Jedná se například o nejlepší dojezd 700 km, energetickou účinnost, výkon vozu či nabíjecí výkon.

Platforma STLA Medium nabízí dlouhý dojezd a velkou flexibilitu. Byla zkoncipována tak, aby ji mohla využít široká škála vozidel s různými konfiguracemi pohonných jednotek v segmentech C a D, které představují klíčovou nabídku automobilů.

V roce 2022 šlo o 35 milionů prodaných vozů, tedy téměř polovinu ze 78,5 milionu vozidel prodaných v roce 2022 po celém světě. Značky skupiny Stellantis nabízejí v současné době v těchto segmentech 26 modelů na různých platformách.

Pro 2 miliony aut ročně

Na platformě STLA Medium by se mohlo vyrábět až dva miliony vozů ročně, a to v několika výrobních závodech po celém světě, přičemž v Evropě se spustí výroba už v letošním roce.

To, co dnes vidíme, je výsledkem téměř dvou let nekompromisních inovací, jejichž cílem je zajistit bezpečnou, čistou a cenově dostupnou mobilitu. Jde o výsledek naší investice do elektrifikace a softwaru, která v roce 2025 dosáhne 30 miliard eur,“ prohlásil Carlos Tavares, generální ředitel skupiny Stellantis.

„Platforma STLA Medium demonstruje sílu globální technické komunity skupiny Stellantis, jejíž snahou je nabízet produkty zaměřené na zákazníka, psát budoucnost mobility, a do roku 2038 tak dosáhnout uhlíkové neutrality.“ .

STLA Medium je první ze čtyř globálních elektrických platforem, které skupina oznámila na akci EV Day 2021 a které budou tvořit základ jejich budoucích produktů. Tyto čtyři platformy jsou klíčem k dosažení cílů strategického plánu Dare Forward 2030 Stellantis, zejména cíle dosáhnout toho, aby 100 % prodejů osobních automobilů v Evropě a 50 % prodejů osobních automobilů a pick-upů v USA tvořila do roku 2030 bateriová elektrická vozidla (BEV).

Cílem plánu Dare Forward 2030 je snížit do roku 2030 emise CO2 na polovinu oproti roku 2021 a do roku 2038 dosáhnout uhlíkové neutrality s jednociferným procentem kompenzace zbývajících emisí.

STLA Medium je připravena překonat očekávání zákazníků

Platforma STLA Medium, určená pro elektromobily, je podle WLTP schopná nabídnout s paketem Performance dojezd více než 700 km, tady nejlepší ve své kategorii, zatímco standardní paket poskytne 500 km.

S užitečnou kapacitou baterie až 98 kilowatthodin (kWh) je STLA Medium nejlepší ve své kategorii z hlediska využití energie.

STLA Medium se opírá o 400voltovou elektrickou architekturu. Nabídne bezkonkurenční energetickou účinnost a dobu dobíjení, stejně jako kompletní ekosystém dobíjení a služeb. V závislosti na způsobu použití může být spotřeba méně než 14 kWh na 100 km, což je nejlepší účinnost ve své kategorii.

Majitelé si budou moci dobít baterii z 20 % na 80 % za 27 minut, což představuje rychlost 2,4 kWh za minutu.

Vozidla postavená na platformě STLA Medium se budou prodávat po celém světě a budou k dispozici s pohonem předních kol nebo s pohonem všech kol díky přidání druhého modulu elektrického pohonu vzadu. Výkon BEV se bude pohybovat v rozmezí 160 až 285 kW.

Z hlediska typu karoserie půjde o hatchbacky, crossovery a SUV. Flexibilita platformy STLA Medium dává konstruktérům skupiny Stellantis volnost při vytváření vozidel s následujícími vlastnostmi:

• rozvor 2 700 až 2 900 milimetrů;

• celková délka 4,3 až 4,9 metrů;

• světlá výška přesahující 220 mm zajišťující potřeby terénních vozů z hlediska zdolávání překážek a výkonnosti;

• kola o průměru až 750 mm, což je klíčový atribut pro konstrukci platformy.

Inženýři a výrobní odborníci skupiny Stellantis se zaměřili na co nejefektivnější umístění modulárního jednovrstvého akumulátoru s vysokou hustotou energie. Tím se maximalizoval prostor uvnitř vozidla, díky nízkému těžišti se zlepšily jízdní vlastnosti a ovladatelnost.

Součásti platformy, jako je systém vytápění/chlazení kabiny, řízení, brzdový asistent a pohon, jsou navrženy tak, aby minimalizovaly spotřebu energie. Toto úsilí spolu s použitím lehkých a tuhých materiálů umožnilo optimalizovat dojezd vozu a zajistit příkladnou ovladatelnost a jízdní stabilitu.

STLA Medium nabídne nejlepší náklady na baterie ve své kategorii, což rovněž umožní zvýšit výrobní objemy. Rozměry bloku baterií jsou konstantní, tj. stejné pro všechny varianty ukládání energie, s jednotným designem zásobníku a chlazení.

Platformy pro budoucnost

Rodina platforem STLA (Small/Medium/Large/Frame) je navržena s ohledem na budoucnost, je modulární a ze své podstaty flexibilní, pokud jde o rozvor, šířku, převis, výšku sedadla a konstrukci odpružení.

Schopnosti a výkonnost vozů založených na platformách STLA budou v průběhu času upravovány a vylepšovány díky použití architektury STLA Brain a platforem STLA SmartCockpit a STLA AutoDrive. Tyto platformy umožňují také „over-the-air“ upgrade softwaru a vylepšení hardwaru.

Flexibilita daná konstrukcí platformy zahrnuje jakýkoliv pohon – přední, zadní, všech kol i využívající různé druhy motorů – pokrytý řadou tří škálovatelných elektrických pohonných modulů. Platformy byly navrženy s rezervou pro vývoj budoucího chemického složení baterií, zejména baterií bez niklu nebo kobaltu a polovodičových baterií.

To vše umožňuje značkám Stellantis přizpůsobit vozidla tak, aby bylo dosaženo ideální rovnováhy mezi náklady a výkonem.

reklama
Související články
Na 3D tiskárnách se jednou budou tisknout celé obytné domy nebo lidské orgány. Zájemci o tuto klíčovou technologii by měli zbystřit, VŠB-TUO totiž jako jediná vysoká škola v Česku nabízí uchazečům studium zaměřené na aditivní technologie. Do nového programu Fakulty strojní se mohou hlásit už letos, a to od 13. září do 13. října. Fakulta […]
Byť je virtuální svět od toho reálného v mnohém odlišný, leccos však oba mají společného. Třeba to, že se v nich nepohybují jen slušní lidé, ale i zločinci, kteří pro zisk neváhají udělat cokoli. Třeba nešťastné internetové uživatele vydírat. Nedávný případ, ve kterém hlavní roli hráli počítačový vyděrač vybavený ruským virem Ryuk a nemocnice v […]
Agrovoltaice se blýská na lepší časy. Nově totiž bude ukotvená v zákoně a zemědělci nebudou muset volit, jestli půdu využijí na pěstování plodin, nebo na výrobu elektřiny. Počítá s tím novela zákona o ochraně zemědělského půdního fondu. Česko po vzoru západních států podpoří rozšíření obnovitelných zdrojů energie. Přispěje tak nejen k vlastní energetické nezávislosti, ale […]
Touhu zkrotit blesky zažehl v lidstvu s příchodem 20. století Nikola Tesla. Na jeho odkaz nyní navázali také čeští experti, kterým se podařilo odhalit nejdelší „kousek“ ve střední Evropě. Úspěch mezinárodního významu si na svůj „vrub“ připsali odborníci z Fakulty elektrotechnické ČVUT a Akademie věd ČR. Společnými silami zachycený blesk dosáhl podle prvotních odhadů délky […]
Ve výrobních podnicích Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) využívají unikátní lakovací kabinu s nulovými emisemi využívající technologii rekuperace tepla a tepelných čerpadel. Tímto způsobem továrna snížila roční emise CO2 o 1 000 tun. Toyota je lídr ve výrobě automobilů s nízkými a nulovými emisemi, zároveň ale usiluje o co nejrychlejší dekarbonizaci výroby. Koncern odhaduje, že […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz