Domů     Technika
Hubbleův teleskop „dospěl“ do Kristových let
Zdroj: Wikimedia Commons

24. dubna 1990 lidstvo „otevřelo“ své třetí oko – to vesmírné. Hubbleův teleskop od té chvíle zcela změnil pohled na universum poseté hvězdami a mlhovinami. Ačkoli je už několik let posílán do technologického „důchodu“, rozhodně do něj ještě nepatří….

Zatímco jeho osud stále visí na vlásku, Hubbleův teleskop svůj výzkumný elán rozhodně neztrácí. Důkazem je jeho nejnovější fotografie zachycující galaxii NGC 5486, která se nachází zhruba 110 milionů světelných let od Země, konkrétně v souhvězdí Velké medvědice.

Experti ji považují za tzv. nepravidelnou spirální galaxii, jelikož nemá definovanou strukturu ani tvar. To ale není vše, čím v letošním roce zabodoval, na počátku března totiž zachytil také galaktickou krajinu JO201.

Oko do vesmíru

Samotné myšlenky na sestrojení vesmírného dalekohledu kolovaly mozkovými neurony mnoha světovým astronomům, byl to ale především teoretický fyzik Lyman Spitzer (1914–1997), který této myšlence položil reálné základy.

Ve svém článku s názvem „Astronomické výhody hvězdárny mimo Zemi“ z roku 1946 totiž nastínil hlavní výhody umístění dalekohledu na orbitě.

22 let práce

Ještě v tomtéž roce se americkým expertům podařilo díky přístrojů umístěným na trupu rakety zachytit první snímky Slunce, konkrétně v ultrafialovém spektru z výšky 88 km. A tím měly jejich úspěchy pod záštitou NASA teprve započít.

Samotný vývoj zrcadlového vesmírného dalekohledu byl odstartován roku 1968, tehdy byl však znám pod jednoduchým názvem Velký vesmírný dalekohled či Velký orbitální dalekohled. Výroba, výzkum i následné vypuštění vstříc vesmíru si při zpětném pohledu vyžádaly 22 let usilovné práce.

Tragická stopka

Na začátku roku 1986 vypadal říjnový start Hubbla na palubě jednoho u raketoplánů už celkem reálně, jenže 28. ledna 1986 došlo ke katastrofě. Po 73 vteřinách od startu raketoplánu Challenger došlo k explozi, kterou žádný ze sedmi členů posádky nepřežil.

V ten moment byl americký vesmírný program pozastaven a jakékoli plány probíhaly znovu jen v myslích jednotlivých výzkumníků. Dalekohled byl uzavřen do čisté a prázdné místnosti, kde byl v pravidelných měsíčních intervalech ošetřován dusíkem.

Jenom samotná údržba stála měsíčně asi 6 milionů dolarů, což projekt dále prodražovalo. Na druhé straně inženýři využili získaný čas na vykonání rozsáhlejších testů a na různá vylepšení.

Drahá zábava

Pilotované lety byly následně obnoveny o dva a půl roku později, 29. září 1988, expedicí STS-26 raketoplánu Discovery. Hubble tak vyletěl do vesmíru až 24. dubna 1990. A úspěšně. Aktuálně se dalekohled nachází ve výšce 535 km, přičemž vůči Zemi se tento 11tunový „drobek“ pohybuje rychlostí 28 000 km/h.

Celkové výdaje Spojených států na provoz a údržbu se pohybují zhruba mezi 4,5–6 miliardami dolarů. Na financování projektu se ale podílí i některé evropské instituce, přičemž jejich příspěvek se blíží k částce 6 milionů euro.

Shoří na prach?

V posledních letech se však více než jeho fotografické úspěchy čím dál častěji skloňuje další osud. O poslední servisní misi se postaral raketoplán Atlantis v rámci mise STS-125, kdy došlo k výměně starých baterií, všech gyroskopů, ale také instalaci širokoúhlé planetární kamery a spektrografu Cosmic Origins.

To bylo v roce 2009. Od té doby je Hubble ponechám svému osudu, s dalšími lety se už nepočítá. Do konce tohoto desetiletí odejdou nejen stabilizační setrvačníky, ale také fotovoltaické články, kvůli čemuž dalekohled následně přestane plnit svůj účel a skončí coby prach v hustých vrstvách atmosféry.

Související články
Technika Vesmír 31.3.2025
Skupina šestadvaceti nejtalentovanějších mladých vesmírných nadšenců z celé České republiky se po intenzivním půlročním výběrovém řízení konečně vydala na svou „vesmírnou” cestu. V neděli 30. března se měsíce příprav na misi Zero-G, která je jednou z aktivit národního programu Česká cesta do vesmíru, proměnily ve skutečný zážitek. Unikátní parabolický let, první svého druhu s českou […]
Historie Technika 27.3.2025
Před sto lety v březnu 1925 šéfpilot společnosti Aero Josef Novák dosáhl výškového rekordu 8 651 metrů na stíhacím letounu Aero A-18. Tento výkon o dva měsíce později ještě překonal, když se stejným strojem a upraveným motorem vystoupal do rekordní výšky 9 140 metrů. Úspěch potvrdil nejen výjimečné vlastnosti první sériově vyráběné československé stíhačky, ale také významnou […]
Automobilka Toyota Motor Europe (TME) vybuduje nový typ provozu pro systematické zpracování vozidel na konci jejich životnosti. Oddělení pod názvem Toyota Circular Factory má v rámci recyklačního procesu uvést maximum materiálu z rozebíraných aut zpět do výroby. První takový provoz bude umístěný v rámci závodu společnosti Toyota Motor Manufacturing UK (TMUK) v Burnastonu, kde se […]
Objevy Technika 20.3.2025
Tento rychlý a obratný robotický hmyz by mohl v budoucnu pomáhat s mechanickým opylováním. Díky novému designu byl robot velikosti hmyzu schopen létat 100krát déle než předchozí verze. Vědci z Massachusettského technologického institutu (MIT) vyvinuli novou generaci robotického hmyzu, který by v budoucnu mohl významně přispět k mechanickému opylování rostlin. Tento drobný robot, vážící méně […]
Technika Vesmír 17.3.2025
Ve své době patřily k technologické špičce, máloco ale stárne rychleji než technologie. Sonda Voyager 1, která dala nahlédnout za oponu Jupiteru a Saturnu, se už dávno stala nejvzdálenějším člověkem-vyrobeným objektem ve vesmíru. Málokdo ale ví, co s sebou do vesmírných dálav nese… Každého Američana stál zhruba tolik, jako jeden oběd v McDonaldu. Finanční náklady na program […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz