Domů     Technika
Hubbleův teleskop „dospěl“ do Kristových let
Zdroj: Wikimedia Commons

24. dubna 1990 lidstvo „otevřelo“ své třetí oko – to vesmírné. Hubbleův teleskop od té chvíle zcela změnil pohled na universum poseté hvězdami a mlhovinami. Ačkoli je už několik let posílán do technologického „důchodu“, rozhodně do něj ještě nepatří….

Zatímco jeho osud stále visí na vlásku, Hubbleův teleskop svůj výzkumný elán rozhodně neztrácí. Důkazem je jeho nejnovější fotografie zachycující galaxii NGC 5486, která se nachází zhruba 110 milionů světelných let od Země, konkrétně v souhvězdí Velké medvědice.

Experti ji považují za tzv. nepravidelnou spirální galaxii, jelikož nemá definovanou strukturu ani tvar. To ale není vše, čím v letošním roce zabodoval, na počátku března totiž zachytil také galaktickou krajinu JO201.

Oko do vesmíru

Samotné myšlenky na sestrojení vesmírného dalekohledu kolovaly mozkovými neurony mnoha světovým astronomům, byl to ale především teoretický fyzik Lyman Spitzer (1914–1997), který této myšlence položil reálné základy.

Ve svém článku s názvem „Astronomické výhody hvězdárny mimo Zemi“ z roku 1946 totiž nastínil hlavní výhody umístění dalekohledu na orbitě.

22 let práce

Ještě v tomtéž roce se americkým expertům podařilo díky přístrojů umístěným na trupu rakety zachytit první snímky Slunce, konkrétně v ultrafialovém spektru z výšky 88 km. A tím měly jejich úspěchy pod záštitou NASA teprve započít.

Samotný vývoj zrcadlového vesmírného dalekohledu byl odstartován roku 1968, tehdy byl však znám pod jednoduchým názvem Velký vesmírný dalekohled či Velký orbitální dalekohled. Výroba, výzkum i následné vypuštění vstříc vesmíru si při zpětném pohledu vyžádaly 22 let usilovné práce.

Tragická stopka

Na začátku roku 1986 vypadal říjnový start Hubbla na palubě jednoho u raketoplánů už celkem reálně, jenže 28. ledna 1986 došlo ke katastrofě. Po 73 vteřinách od startu raketoplánu Challenger došlo k explozi, kterou žádný ze sedmi členů posádky nepřežil.

V ten moment byl americký vesmírný program pozastaven a jakékoli plány probíhaly znovu jen v myslích jednotlivých výzkumníků. Dalekohled byl uzavřen do čisté a prázdné místnosti, kde byl v pravidelných měsíčních intervalech ošetřován dusíkem.

Jenom samotná údržba stála měsíčně asi 6 milionů dolarů, což projekt dále prodražovalo. Na druhé straně inženýři využili získaný čas na vykonání rozsáhlejších testů a na různá vylepšení.

Drahá zábava

Pilotované lety byly následně obnoveny o dva a půl roku později, 29. září 1988, expedicí STS-26 raketoplánu Discovery. Hubble tak vyletěl do vesmíru až 24. dubna 1990. A úspěšně. Aktuálně se dalekohled nachází ve výšce 535 km, přičemž vůči Zemi se tento 11tunový „drobek“ pohybuje rychlostí 28 000 km/h.

Celkové výdaje Spojených států na provoz a údržbu se pohybují zhruba mezi 4,5–6 miliardami dolarů. Na financování projektu se ale podílí i některé evropské instituce, přičemž jejich příspěvek se blíží k částce 6 milionů euro.

Shoří na prach?

V posledních letech se však více než jeho fotografické úspěchy čím dál častěji skloňuje další osud. O poslední servisní misi se postaral raketoplán Atlantis v rámci mise STS-125, kdy došlo k výměně starých baterií, všech gyroskopů, ale také instalaci širokoúhlé planetární kamery a spektrografu Cosmic Origins.

To bylo v roce 2009. Od té doby je Hubble ponechám svému osudu, s dalšími lety se už nepočítá. Do konce tohoto desetiletí odejdou nejen stabilizační setrvačníky, ale také fotovoltaické články, kvůli čemuž dalekohled následně přestane plnit svůj účel a skončí coby prach v hustých vrstvách atmosféry.

Související články
Česko se chystá na největší tuzemský festival kosmických aktivit Czech Space Week, kde nemůže chybět jedna velká společnost z malého pošumavského města. V Klatovech totiž společnost ATC Space vyrábí komponenty pro novou evropskou raketu Ariane 6. Vlajková loď Evropské kosmické agentury už 9. července uskutečnila úspěšný první start, málokdo ale ví, že se raketa neobejde […]
Vyvinout silové a sdělovací kabely, které budou použitelné pro rekonstrukci nebo výstavbu nových bloků jaderných elektráren. To je hlavním cílem projektu, na kterém pracují vědci z Centra polymerních systémů (CPS) Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně společně se společností PRAKAB Pražská Kabelovna a Ústavem jaderného výzkumu ŘEŽ.   Nově vyvíjené kabely musí být odolné proti radiaci […]
Čínští vědci vybavili svého robota STAR1 párem tenisek, díky kterým se mu podařilo dosáhnou rychlosti 3,6 m/s, a stát se tak nejrychlejším humanoidním robotem na světě. V závodě v poušti Gobi to nandal i některým svým lidským soupeřům. STAR1 je humanoidní robot vysoký 171 centimetrů a vážící 65 kilogramů, kterého postavila čínská společnost Robot Era. […]
Největší český výrobce letadel, společnost AERO Vodochody AEROSPACE, pojmenovala svůj nejmodernější cvičný letoun L-39 Skyfox. Název odkazuje na dlouholetou tradici úspěšných československých letounů, jako byly L-29 Delfín nebo L-39 Albatros, a zároveň vystihuje jedinečné vlastnosti nového cvičného stroje. Aero letoun L-39 Skyfox produkuje v sériové výrobě a letos navíc slaví 105. výročí od založení. Za tu […]
Značka Kia vyvinula jako první na světě automobilové příslušenství vyrobené za použití plastů vytěžených organizací The Ocean Cleanup z Velké tichomořské odpadkové skvrny (GPGP). poskytovatele řešení trvale udržitelné mobility. Jedním z nejdůležitějších výstupů dosavadní spolupráce je rohož do zavazadelníku z plastů vytěžených z oceánu, kterou Kia v limitované edici uvede ve zcela novém modelu Kia EV3. Exkluzivní […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz