Domů     Technika
V Ostravě mají největší flotilu elektrobusů. A unikátní dobíjecí infrastrukturu
Jan Zelenka
od Jan Zelenka 6.4.2023
foto: Siemens

Společnost Siemens (konkrétně její divize Smart Infrastructure) zajistila dobíjecí řešení pro Dopravní podnik Ostrava. Čtyři dobíjecí body, každý o jmenovitém výkonu 300 kW, 28 mobilních dobíjecích stanic a vysoko napěťová infrastruktura tvoří technologické zázemí pro dobíjení největší flotily elektrobusů v České republice.

Siemens ve spolupráci s Dopravním podnikem Ostrava aktuálně spustil tři dobíjecí body pro elektrobusy v ulici Valchařská v centru Ostravy. V této lokalitě jsou v provozu celkem tři dobíjecí stanice SICHARGE UC 300 GEN2 s pantografy.

Nejmodernější dobíjecí stanice disponují jmenovitým výkonem 300 kW, špičkovým výkonem 400 kW, maximálním stejnosměrným výstupním proudem 500 A až do napětí 600 V a jejich spolehlivý a optimalizovaný chod řídí jednotky Simatic S7. Všechny dobíjecí body jsou vybaveny průmyslovým kamerovým systémem a budou provozovány samoobslužně.

Už od jara roku 2022 je v provozu na terminálu Hranečník dobíjecí stanice SICHARGE UC 300 GEN2 s pantografem.

Energie Ostravy

Technologie zajišťují také měření a přenos dat do energetického systému Dopravního podniku Ostrava. Softwarová a hardwarová výbava dobíjecích stanic umožňuje vzdálené ovládání a automatické řízení procesu dobíjení, navíc je možné měnit i velikost dobíjecího výkonu.

Připojení na elektrickou síť zajišťují dva vysokonapěťové suché transformátory v lokalitě Valchařská, jeden suchý transformátor pak 800 kVA v lokalitě Hranečník.

Hromadná doprava má zásadní vliv na kvalitu života prostředí ve městech. Zavádění elektrobusů v Ostravě prospívá životnímu prostředí a zlepšuje komfort ostravských cestujících,“ říká Tomáš Hüner, ředitel Siemens Smart Infrastructure.

„Prokázali jsme, že dobíjení elektrobusů, na které postačí pouze několik málo minut, lze realizovat přímo v centru města, s minimálními zásahy do stávající infrastruktury,“ dodává Hüner.

V Ostravě na tomto projektu pracovali několik let. Mají celkem 26 elektrobusů s průběžným nabíjením, které dokážou napájet pomocí strategicky rozmístěných nabíječek ve Svinově, na Hranečníku a nově i v centru města.

Díky tomu bude každý 10. vypravovaný autobus DPO elektrobus. „Tyrkysové elektrobusy s průběžným nabíjením se stávají součástí tepu centra města. Navazujeme tím na strategii ‚bez dieselu‘. DPO je zkrátka zase zelenější,“ doplňuje generální ředitel a předseda představenstva DPO Daniel Morys.

foto: Siemens

Co je to SICHARGE UC?

Jde o modulární systém dobíjecích stanic, který je určen pro všechny typy elektrických užitkových vozidel. Nabízí dobíjecí výkon až do 800 kW, a je navržen tak, aby vyhovoval i budoucím požadavkům na dobíjení a infrastrukturu.

Systém, který lze rozšířit o nejnovější standardy, optimalizuje spotřebu elektrické energie a nabízí různé možnosti konektivity. Spolehlivý a robustní design technologie umožňuje vnitřní i venkovní použití.

Z jedné dobíjecí stanice je možné sekvenčně napájet až 5 dobíjecích výdejníků – kromě dobíjecích kabelů (plug-in systém) lze využít pantografy nebo dobíjecí konzole (OppCharge). Flexibilní kombinace dobíjení prostřednictvím například kabelového připojení a pantografu optimalizuje náklady a prostor pro instalaci.

foto: Siemens

Elektrobusy pro Ostravu

Dopravní podnik Ostrava v loňském roce rozšířil svou flotilu elektrobusů o 24 vozů, které dodala společnost Solaris Bus & Coach. Jedná se o doposud největší zakázku na dodání elektrobusů v České republice.

Vybrané modely Solaris Urbino 12 jsou vybaveny bateriemi Solaris High Power s celkovou kapacitou 91,4 kWh. Tato kapacita je optimální volbou pro časté krátké dobíjení, které je typické pro trasu, kterou tyto elektrobusy obsluhují.

Elektrobusy jsou dodány v běžné délce 12 metrů, každý pojme až 80 cestujících (stojících a sedících). Denní dojezd nových elektrobusů činí díky průběžnému dobíjení na konečných zastávkách až 400 kilometrů.

Díky ultra výkonné dobíjecí technologii nebude dobíjení vozů v průběhu dne trvat déle než 10 minut.

reklama
Související články
Už děti vědí, co znamenají tři barvy na semaforu. Ale co kdyby se na něm najednou objevilo i bílé světlo? Není vyloučeno, že se to stane a výzkumníci horlivě zvažují, kdy a jak ho prosadit. Souvisí s autonomními vozidly a i pro ta obyčejná by prý mohlo mít jen samé výhody. Autonomní vozidla (AV) brázdí […]
Oblast technologií je světem, kde se nad dosaženým vývojem leckdy tají dech. Ale jindy je také světem jen těžko uvěřitelných selhání a průšvihů. Inu, jak to tak bývá, není každý den posvícení… Elon a jeho síť Některými je považován za vizionáře, jinými za sociopatického egomaniaka. Ano, řeč je o podnikateli Elonu Muskovi. Když se jednou […]
Využívání umělé inteligence v mnoha sférách je nyní aktuálním diskuzním tématem. Jedni jsou jí nakloněni, druzí ji považují za časovanou bombu. Asi zde bude platit více než jinde, že AI je skvělým sluhou, ale špatným pánem. Umělá inteligence (AI) má neskutečný potenciál. Vědci z Kalifornské univerzity v San Diegu jsou přesvědčeni o tom, že by […]
Chatování s umělou inteligencí se stalo oblíbenou kratochvílí posledních měsíců. Pravda, systémy, které jsou na internetu k dispozici, se ještě mají co učit, maturant by je se svými znalostmi ještě zastínil. Ale všeho do času… „Sebevědomý bullshitter, který dokáže psát velmi přesvědčivé nesmysly,“ tak občas bývá umělá inteligence pocházející ze Silicon Valley popisována. Zatímco akademická […]
Propojení akademiků s byznysem a zakládání univerzitních společností s kapitálem soukromých investorů, tzv. spin-offů, je celosvětovým trendem. Nejinak je tomu v České republice, kde již několik posledních let, zejména v oblasti průmyslu 4.0., technologiích, automotive, IT či ve zdravotnictví takové projekty za podpory různých programů a investorů vznikají. Nyní představila holdingová společnost FABA CAPITAL svůj inkubační program FABA […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz