Domů     Technika
Nahlédněte s námi do historie automobilky Citroën

komerční sdělení

Francouzský výrobce automobilů Citroën patří k nejstarším evropským automobilkám. Proslavil se především krásnými a hlavně pohodlnými vozy, ale také závodními speciály. Pojďme si připomenout milníky více než staleté historie Citroën..

Jak to všechno začalo?

André-Gustave Citroën byl talentovaný inženýr a šikovný obchodník a vizionář.

Jako mladý vyrůstall na románech Julese Vernea a měl to štěstí, že mohl na vlastní oči sledovat stavbu Eiffelovy věže.

Když těsně po ukončení studií uviděl v akci dřevěná šípovitá ozubená kola u zařízení na čerpání vody, ihned viděl jeho výhody a neváhal koupit patent na jejich výrobu. Továrna na převodová kola byla od roku 1912 jeho prvním vlastním byznysem..

První světová válka ve znamení výroby zbraní

André využil příležitosti, kterou tehdejší trh přinesl a začal se živit výrobou zbraní a střeliva a na konci války koordinoval zásobování Paříže). Zároveň ale plánoval, co dělat ve chvíli, až nastane mír.

Tehdy se rozhodl právě pro výrobu automobilů. Už pár měsíců po posledním výstřelu vyjel z bran jeho továrny Citroën 10 HP Type A. Ten se veřejnosti poprvé ukázal 4. června 1919 v showroomu na Champs Elysées 42. Ten je výkladní skříní značky dodnes.

Inspirace u Henryho Forda

André Citroën se často inspiroval u Henryho Forda. Ve svých továrnách zavedl pásovou výrobu a Citroën C nabízel pouze v jedné (žluté) barvě. Tento model nechal demonstrativně objet celou Austrálii, aby světu ukázal výbornou spolehlivost vozu.

To se později ukázalo jako geniální reklamní tah, stejně jako výroba malých modelů aut, které milovaly děti i rodiče.

Vždy o krok napřed

Ve chvíli, kdy ostatní výrobci automobilů používali hlavně dřevo, přišel Citroën s bezpečnější celokovovou karoserií. Jako první přinesly vozy Citroën také brzdová světla či osvětlenou přístrojovou desku. V roce 1933 přichází na scénu Citroën Rosalie, tedy první vůz s dieselovým motorem.

V roce 1934 představil Citroën převratný model Traction Avant, který konkurenci totálně převálcoval. Měl totiž samonosnou karoserii, pohon na přední kola, nezávislé přední zavěšení s torzní tyčí a hydraulické brzdy.

Požitek z jízdy byl mnohem lepší než u jakékoliv konkurence. Proto tohoto modelu až do roku 1957 vyrobilo neuvěřitelných 760 tisíc kusů! Elegantní design vymyslel Flaminio Bertoni, mladý italský konstruktér, malíř, sochař a architekt, který se podílel i na dalších slavných modelech Citroën.

Byl to právě Bertoni, který má na svědomí legendární vozy Citroën 2CV6 Charleston, přezdívaný „kachna“ (1948 až 1990) či Citroën DS (1955 až 1975). Právě model DS je považován za designovou revoluci.

DS mělo motor vpředu a pohon předních kol, moderní kotoučové brzdy vpředu, posilovač řízení a brzd a od roku 1967 také natáčecí světlomety, které byly propojené s řízením a svítily do zatáček.

Nejlepší technickou novinkou však byl 100% hydropneumatický podvozek, který se přinesl dosud nevídaný jízdní komfort a změnu světlé výšky v rozmezí 90–260 mm se samonivelační funkcí.

Tento systém se používal až do roku 2017. Najdete ho tak v legendárních modelech SM, CX, GS, BX, HM či novodobé C5.

Velké úspěchy v rallye

Je vlastně celkem paradoxní, že značka zaměřená na pohodlí a klidnou jízdu dokázala dominovat v motorsportu. Závodní tým Citroën Racing vyhrál několikrát Rally Dakar i seriál Rally Raid.

Pozdější léta jsou pak spojena s úspěchy Sebastiana Loeba, který pro Citroën vybojoval celkem 9 titulů ve WRC v letech 2004 až 2012.

Sami jste se přesvědčili, že více než stoletá historie Citroënu je nesmírně bohatá na fascinující vozy. André Citroën může být na své následovníky náležitě hrdý. Přejeme Citroënu nejméně dalších 100 úspěšných let.

Související články
Americká kosmická agentura NASA využije vodíkové vozidlo Toyota Lunar Cruiser pro svou nadcházejí pilotovanou misi na Měsíc. Šestikolové vozítko pro jízdu po povrchu umožní vědcům ještě detailnější průzkum zemské družice. Zapojení lunárního křižníku je jedním z hlavních bodů dohody o spolupráci, kterou NASA uzavřela s Japonskou agenturou pro výzkum vesmíru JAXA. Projekt stavby lunárního křižníku […]
Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) ukončil vývoj vozítka VIPER. Jeho úkolem mělo být pátrání po vodě či dalších zdrojích na Měsíci. Jako důvod uvedla rostoucí náklady, odkládání startu, ale také možné ohrožení dalších projektů Původně měl VIPER započít svou misi k Měsíci už na sklonku minulého roku. Nakonec však NASA požádala o odložení […]
Na dně moře u japonského pobřeží bylo objeveno gigantické naleziště klíčových prvků pro výrobu baterií do elektromobilů, ložisko niklu a kobaltu. První vrty u ostrova Minami-Torišima budou zahájeny příští rok. Využívání ložiska v průmyslovém měřítku má být zahájeno v roce 2026. Podle nadace The Nippon Foundation, která v posledních měsících zkoumala mořské dno u ostrova […]
Filmový průmysl se neustále vyvíjí a nové technologie mu umožňují vytvářet stále realističtější a poutavější zážitky pro diváky. Jaké nejmodernější technologie se v současné době používají ve filmech k tomu, aby zmátly smysly diváků? Technologií, která posouvá současný filmový průmysl neuvěřitelným způsobem vpřed, jsou tak zvané počítačově generované obrazy neboli computer generated imagery (CGI). Jedná […]
Svět se mění… Elektrifikuje se Severní Amerika, Evropa i Čína. Musejí. Statisíce vědců ze všech koutů planety přicházejí se znepokojivými čísly. Jenže v blízké budoucnosti nebude nutné bojovat jen s růstem CO2 v ovzduší, zároveň se budeme potýkat s nedostatkem lithia, potřebným pro výrobu baterií do elektromobilů. Do roku 2040 podle analýzy Benchmark Minerals Intelligence […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz