Domů     Architektura
Recyklace Toyoty: Jako když z ryby vytáhnete kostru
Jan Zelenka
od Jan Zelenka 19.1.2023
foto: Toyota

Když vozy Toyota doslouží, šetrně se zrecyklují a suroviny se dále využijí. Jsou k tomu už dopředu navržené, vyrobené a smontované. Například kabelový svazek vytáhnete ven jako byste oddělovali kostru z grilované ryby.

Toyota od roku 2003 využívá konstrukci, která optimalizuje rozebírání a třídění k usnadnění recyklace surovin, například mědi a vzácných kovů, z vyřazených vozidel. „Toyota navrhuje a vyrábí své vozy tak, aby bylo snadné je opět rozebrat.

Zohledněním tohoto požadavku do samotné konstrukce zjednodušujeme možnost opětovného rozebrání vozidel a zvyšujeme efektivitu recyklace,“ říká Masahiro Egawa z odboru Environmentálních záležitosti a technického managementu Toyota.

Každá fáze navazuje na tu další

Celý výrobní postup klade důraz na usnadnění práce těm, kteří nastupují v dalších fázích procesu. Tato zásada přitom platí i po uplynutí desítek let po vyřazení vozidla z provozu. Jedním z nejzásadnějších momentů podle Masahiro Egawy je právě krok, kdy se elektrický kabelový svazek prostupující celým interiérem vozu vytáhne ven „stejně hladce jako při oddělování kostry od grilované ryby“.

Více si můžete prohlédnout zde.

Vývody vodičů jsou totiž navrženy tak, aby je při tahání za svazek bylo možno snadno oddělit, podobně jako víčko od konzervy. Na kabelovém svazku je dále místo, za které lze zatáhnout a kabelový svazek vyjmout ven, aniž by se roztrhl.

Toto místo je označeno žluto-zelenou páskou, aby šlo snadno rozeznat i při práci se silným strojem.

Toyota do svých výrobních závodů dokonce nechala dovézt těžká zařízení používaná specialisty na demontáž, aby konstruktéři mohli prozkoumat, pochopit proces montáže a najít snadnější způsob demontáže. Zjištěné výsledky pak zahrnuli do konstrukce vozidel.

Demontáž a recyklace je promyšlená, provádí ji Toyota Metal

Z vozů, které dorazí do specializovaných demontážních firem, se nejprve vypustí odpadní oleje a ostatní kapaliny. Následně se demontují nárazníky, dveře, motory a další součásti vhodné jako použité náhradní díly. Zbytky se stlačí pomocí lisu a převezou do recyklační firmy.

reklama

Celosvětově jedinou recyklační společností, kterou částečně provozuje přímo automobilka, je firma Toyota Metal. Tam se každý den získává 400 tun surovin až z 1000 automobilů. Každý vůz se tu slisuje do kostky o hmotnosti zhruba 600 kilogramů.

Poté se speciálním jeřábem uchopí několik takových bloků současně a přesunou se do drticího zařízení k rozmělnění na menší kusy.

Ty po dopravnících putují do budovy, kde se separuje ocelový odpad od neželezných kovů, jako je hliník a měď. Zde je obsaženo dokonce i malé množství zlata a stříbra. Takto získaná ocel se dodává ocelárnám, kde se může opět proměnit v karoserie, tedy vozy vyrobené z vysloužilých vozů.

Zbyde směs obsahující například plasty, uretan a sklo. Na první pohled vypadají jako obyčejný odpad, ale jde o zdroj surovin, neboť plasty a další smíšené materiály jsou recyklovatelné. Klíč k proměně odpadu v suroviny spočívá v separaci.

reklama

Kovy detekované pomocí čidel se vyfukují nahoru vzduchovými tryskami. Prouděním vzduchu zezdola se separují lehčí materiály, jako je uretan, od těžších kousků.

foto: Toyota

Vyřazeným vozům vdechují nový život

Toyota Metal zahájila činnost v roce 1970, kdy většina lidí recyklaci ani neznala a na nás se pohlíželo jako na prodejce kovového šrotu. Jsme hrdí, že vyřazeným vozům vdechujeme nový život a znovu se stávají surovinou.

reklama

Naše moderní společnost má ohromné rezervy zdrojů, které čekají na recyklaci a opětovné využití, a právě ty chceme odkrýt, abychom napomohli k vybudování kruhové ekonomiky,“ říká Tadaši Matsumoto, prezident společnosti Toyota Metal.

foto: Toyota

Záhada posledního procenta

Zapojování automobilek do činnosti recyklačních firem bude stále důležitější už proto, že evropské předpisy povolují prodávat pouze takové nové vozy, které splňují určité standardy ohledně recyklovaných materiálů.

Když se však recykluje 99 procent, kde končí zbývající procento? „Poslední jedno procento, tvořené například směsí pryže po separaci kovů, slouží jako palivo. Výsledná hmota připomínající popel se často používá jako zpevňující základní materiál při výstavbě silnic,“ popisuje Matsumoto. Dokonce i poslední procento tedy poslouží společnosti.

Toyotu Metal dnes navštěvují zájemci z nejrůznějších výrobních odvětví mimo automobilový průmysl. Procesy tu zkrátka nepředstavují rozebírání, ale nejmodernější způsob výroby surovin,“ dodává.

reklama
Související články
Zná detailně pracovní rozvrh, uklidí, objedná, zařídí… Je jednou z nejchytřejších budov světa, kde i hlídače a uklízečku pohání elektřina. Konzultační firma Deloitte sídlící v Amsterdamu svým pojetím a funkčností zcela „přepsala“ učebnice architektury. Nejen že má přehled o volných parkovacích místech, ale také zaměstnancům dokáže připravit kávu podle jejich preferencích. Bude to s mlékem […]
Nejslavnější míry prehistorie činí 11,5 cm na výšku a 4,3 cm na šířku. Patří jedné Venuši a vztahují se k ideálu pravěké krásy, a zároveň k jednomu z nejstarších artefaktů, který kdy spatřil svět. „Po Altamiře je vše ostatní jen dekadence,“ nechal se v minulosti slyšet kubistický génius Pablo Picasso (1881–1973). A měl pravdu. Jeskynní malby […]
Ruiny skalního města Machu Picchu v exotických kulisách peruánských And fascinují vědce už po celá desetiletí a přesto je neochuzují o další nečekaná překvapení. K tomu poslednímu došlo teprve na počátku letošního roku, když byly v oblasti prostřednictvím speciálního laserového radaru odhaleny dosud neznámé stavby.   Právě tato nejmodernější laserová technologie v poslední době sbírá […]
Může se to zdát jako špatný vtip, ale lidstvo v posledních letech skutečně čelí zoufalému nedostatku písku, což by mohlo do budoucna způsobit ohromné problémy ve stavebnictví. Písek z pouštních oblastí je krajně nevhodný, a tak zoufale stoupá cena i poptávka. To pochopitelně hraje do noty organizovanému zločinu, který s pískem začíná obchodovat podobně jako […]
Zadavatelem konceptu tzv. zrcadlové linie je saúdský korunní princ Muhammad bin Salmán, který velkolepost chystané stavby dokonce neváhal přirovnat k egyptským pyramidám.   Z toho mála, co zatím víme, by se mělo jednat o dvě paralelní budovy, z nichž každá by byla vysoká cca 490 metrů a široká těžko uvěřitelných 120 kilometrů. Poskytovala by tak […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz