Umělá inteligence zasahuje do všech odvětví současnosti. Pomáhá vědcům, vojákům, technikům, české firmě hlídat kvalitu provozu nebo učitelům občanské výchovy. S první umělou inteligencí DigiHavlem v podobě digitálního člověka na školách budou děti diskutovat o demokracii, svobodě a lidských právech.
Cílem je modernizovat české školství, učit děti přemýšlet, klást otázky a ověřovat fakta..
DigiHavel je experimentální aplikace, která se neustále vyvíjí a v současné chvíli běží její úspěšné pilotování na vybraných školách. Od ledna 2023 se mohou zapojit také další školy v Česku. Program je vyvinutý tak, aby uměl hovořit o tématech demokracie, totalita a lidská práva.
Jeho smyslem je především udělat pro děti výuku zábavnější a hravější a vtáhnout děti do tématiky.
DigiHavel je digitální člověk inspirovaný prezidentem Václavem Havlem. Nejedná se o chatbota ale umělou inteligenci, se kterou si žáci během výuky občanské výchovy pomocí okna povídají. Díky projektu se děti učí také kritickému myšlení a práci s informacemi z různých zdrojů, tedy i s těmi zavádějícími.
„Tři výukové bloky jsou připraveny hravou a interaktivní formou, mají být zábavou a zážitkem, kdy žáci hodinu spoluvytváří a nejsou jen pasivními příjemci informací. Navíc získávají schopnosti a dovednosti, které využijí ve svém osobním i pracovním životě,” říká autorka projektu Alena Reslová z projektu Odpovědné občanství.
Objevování demokracie
Jedná se o vůbec první širší využití umělé inteligence prostřednictvím digitální osoby na českých školách. Výuka pomocí programu DigiHavel je vhodná pro 2. stupeň ZŠ, víceletá gymnázia a střední školy.
Tři tematické vyučující bloky obsahují celkem devět různých aktivit a jsou založené na moderních didaktických principech, které byly vypracovány s odborníky z Pedagogické fakulty Masarykovi univerzity.
Nejedná se jen o práci s tabletem, mobilem či počítačem, ale živou komunikaci a debaty v malých i větších skupinkách, pohyb po třídě, práci s představivostí a kreativitou. To vše vychází z moderních poznatků o tom, jak funguje lidská paměť a procesy učení.
„Umělá inteligence DigiHavel učitele nenahrazuje, ale pomáhá zvýšit zájem žáků, dělá hodinu interaktivní a rozvijí digitální kompetence dětí,“ říká Radim Štěrba z Katedry občanské výchovy Pedagogické fakulty Masarykovy Univerzity v Brně.
Mimochodem – sama umělá inteligence DigiHavel vymyslela slogan „Objevování demokracie” a logo.
Česká firma s umělou inteligencí hlídá kvalitu aut
Česká firma 24 Vision, jejíž nástroj odhalí až 99 procent chyb v automobilové výrobě, detekuje vady u velkých hráčů na trhu. V řádu sekund zkontroluje celý produkt a to 10× spolehlivěji než lidské oko. .
Díky strojovému učení dokáže najít nejen konfigurační vady, ale i těžce viditelné defekty. Produkt s potenciálem pro využití v dalších segmentech zaujal hned několik investorů. „V automotive se vyrábí i tisíce různých variant produktů a ohlídat výrobu všech je pro řadu strojů obtížné, natož pak pro člověka.
S vizí vyřešit tento problém, který trápí prakticky celý trh, jsme 24 Vision zakládali,“ říká výkonný ředitel 24 Vision Martin Hriško. Dnes své řešení dokážou napojit skoro na jakoukoli sériovou výrobu.
„Učíme systém rozeznat podobu výrobků se všemi variantami a specifiky zákazníka. To nám umožňuje snadné nasazení systému ve variabilní výrobě,“ dodává za 24 Vision ředitel technického úseku Martin Cviček.
Technologie využívá i Škoda Auto
V současnosti má 24 Vision nasazené řešení pro kontrolu automobilových dveří, palubních desek, sedaček a malých lakovaných komponent. Technologii aktuálně využívá největší tuzemská automobilka Škoda Auto a dále společnosti Brose CZ nebo společnosti ze skupiny Hyundai Motor Czech. Další automobilky a výrobci o ni jeví zájem v rámci pilotních projektů.