Domů     Technika
V Dubaji uměle vyvolávali déšť, řidiči netušili, co s tím
Matěj Soukup 20.10.2022
Ve Spojených arabských emirátech se snaží uměle vyvolávat srážky. Zdroj: Pixabay

Spojené arabské emiráty patří sice k nejbohatším státům světa, ale zároveň k těm nejsušším. Veškerou vodu, kterou spotřebují, získávají odsolováním z mořské vody, což je extrémně nákladný proces.

Nyní však najaly technologické špičky z celého světa a uměle vyvolávali dešťové srážky..

Paradoxně tím však zavařili místním řidičům, kteří na něco takového nejsou zvyklí.

Teploty v letních měsících dosahují v Dubaji, která je častým cílem zahraničních turistů i bohaté světové smetánky, i čtyřiceti stupňů Celsia, na slunci klidně i o deset víc. Déšť je tu extrémně vzácným jevem, průměrně tu ročně spadne jen deset centimetrů srážek.

Když proto v létě minulého roku v Dubaji díky umělému vyvolání deště poprvé výrazně zapršelo, způsobilo to mnoha řidičům nečekané problémy. „Monzunové lijáky zalévají rušnou dálnicí, takže řidiči mají najednou plné ruce práce.

Z krajnice silnice se následně spouští malý vodopád. Výjev, který by v jihovýchodní Asii nebyl ničím výjimečný, kdyby k němu nedošlo právě ve Spojených arabských emirátech – a to v době extrémních veder,“ psal o tom britský The Independent.

Dubajské řešení sucha se zdá být sice elegantní a v zásadě praktické, ale zaznívá proti němu i ostrá kritika. Mezi jinými odpůrci argumentují tím, že tyto metody déšť nevytváří, ale jen přesouvají, a že o srážky, které spadnou v Dubaji, přijde jiná oblast, ve které by spadly přirozeně.

Dalším problémem může být právě ono přirozeně staletí trvající sucho, kterému se přizpůsobila vegetace, živočišstvo a v neposlední řadě i místní obyvatelé a stavební projekty. Proto způsobily umělé srážky takové problémy.

Metodou, kterou Spojené arabské emiráty též zvažovaly, bylo postavit v poušti umělou horu, která by fungovala stejně jako hora přírodní. Vzduch by nad ni musel stoupat, ve výšce by se ochlazoval a vytvářel mraky a srážky.

Tento nápad však oznámily už před pěti lety a zdá se, že od té doby v něm nezaznamenaly žádný progres. Další nápady už zněly poněkud nereálně. Podle jednoho měla být voda dopravována z Pákistánu, další zahrnoval dopravu ledovců z arktických oblastí.

Argumenty zaznívají i proti samotné snaze o kontrolu počasí jako takové. „SAE jsou tak jako tak pekelně horká země, takže není jasné, zda vlna vedra souvisí s klimatickou krizí. Ale víme, že jinde ve světě už dopady klimatické krize přišly,“ argumentuje komentátor listu The Independent Rupert Hawskley.

„Pokud dokážeme vytvořit déšť, musíme doufat, že vyvineme i úspěšnější metody k zachycování CO2 a snižování teplot.“.

Více o metodách umělého vyvolávání srážek a problémech, které mohou způsobit, se dočtete v čísle 12/2022, které vychází 14. listopadu.

Související články
Společnost Honda představila robota vybaveného umělou inteligencí, který zlepšuje náladu dětí během dlouhodobé léčby a přináší revoluci do nemocniční péče. Ve Fakultní nemocnici Virgen del Rocío v Seville se odehrává revoluce v péči o malé pacienty. Společnost Honda zde ve spolupráci s místními odborníky představila robota „Haru“, navrženého speciálně pro děti podstupující dlouhodobou léčbu. Haru […]
Škoda Auto ve svém hlavním závodě v Mladé Boleslavi vyrobila jubilejní miliontý bateriový systém. V současnosti se pracuje na dvou montážních linkách s celkovou kapacitou 1 500 kusů denně. Kapacita se pohybuje mezi 55 a 91 kWh (využitelná 52 až 86 kWh) a vedle vozů Škoda Enyaq a Elroq se tyto komplety montují také do […]
V dubnu 2024 vyzval Bílý dům vědce, s výhledem na plánovanou přítomnost astronautů a posléze i lidských základen na Měsíci v rámci mise NASA Artemis, aby vytvořili standard lunárního času. Skutečnou otázkou však není: „Kolik hodin je na Měsíci?“, ale „Jak rychle tam plyne čas?“ Čas, který ukazují hodiny, dokáže nastavit každý časoměřič, je to […]
Technika 2.12.2024
Vodíkové vozy nejsou na silnicích příliš obvyklé, Toyota v nich ale vidí vedle elektromobilů alternativu pro ekologickou mobilitu budoucnosti. Důležitým aspektem je také bezpečnost. Tu zajišťuje speciálně zkonstruovaná nádrž, která musí vydržet tlak až 700 barů. Tvoří ji proto tři pláště. První obal je plastový, který zabraňuje unikání plynu, druhý je kompozit s uhlíkovými vlákny […]
Technika 28.11.2024
Toyota předvedla koncepční model, který počítá s využitím vodíku, který se odpařuje z nádrže během jízdy. Dosud se odpařený vodík vypouštěl do atmosféry, aniž by se využil. Koncept firma předvedla během závěrečného závodu ENEOS Super Taikyu Series 2024, kterého se účastní s vozem GR Corolla H2 Concept, což je GR Corolla na kapalný vodík. V […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz