Přihlásit se, naťukat své míry a následně pozorovat fešnou digitální postavu, která mění vysněné oblečení pouhým kliknutím… Pro mnohé zdlouhavá procedura, pro vývojáře a obchodní řetězce nakupování budoucnosti..
Namísto zdlouhavého čekání ve frontě, následovaného ještě delším pobytem ve zkušební kabince ve snaze nalézt správně padnoucí kalhoty, boty, kabát, šaty… bude v blízké budoucnosti možné vybrat vysněný kousek oblečení prostřednictvím šikovného avatara na pár kliknutí v chytrém telefonu.
Seznamte se, avatar
S revoluční myšlenkou přišel v roce 2019 jistý obchodní řetězec, který chtěl zákazníkům dopřát skutečně pohodlné a ničím nerušené nakupování. Postup přitom navrhl velice jednoduchý. Zákazník ve svém profilu vyplnil přesnou výšku, váhu a další míry, aby výsledný avatar co nejvíce odpovídal realitě.
Při následném virtuálním zkoušení tepelné mapy upozornily na místa, kde vybraný kousek tak úplně (ne)seděl. „Červené barvy upozorní, kde by položka mohla být příliš těsná, zatímco modré zbarvení ukáže, kde by mohla být příliš volná,“ uvedla firma ve svém prohlášení.
Trendy generace Z
Namísto módních trendů směřují obchodní řetězce pozornost k rozvoji kreativity s důrazem na užití moderních technologií. „Pojďme prodávat kreativitu, ne další oblečení. Potřebujeme změnit systém. Buďme odvážní,“ řekla Leanne Elliott Young, zakladatelka institutu CommuneEAST. Podle ní je móda už řadu let zaseknutá v cyklu nadměrné produkce, z níž vystává plýtvání a zase jen plýtvání.
Módní návrháři by si podle ní zasloužili zpomalit a značně přehodnotit svou tvorbu. Zakladatel společnosti módního digitálního domu The Fabricant, Kerry Murphy, popisuje avatary jako „Digi-sapiens“.
Zákazníci jsou aktuálně především jedinci náležící ke generaci Z, kteří vyrůstají ve virtuálním světě – jejich druhém domově. Podle Murphyho jsou to právě oni, kdo bude v následujících letech určovat módní trendy a jejich distribuci.
Vítejte v digi-storu
V digitálním internetovém obchodě se zákazníci budou moci pouhými pár potaženími po obrazovce „procházet“ celým prostorem. Zároveň dostanou příležitost komunikovat se zaměstnanci a nechat si poradit. Anebo budou moci sdílet své dojmy s přáteli prostřednictvím chatů nebo videohovorů.
„Kamenné prodejny musí najít nové způsoby, jak přilákat zákazníky, jelikož mnozí zákazníci během pandemie objevili pohodlnost on-line nakupování. A do běžných obchodů se již nehodlají vrátit zpět,“ poukázal na nový trend Stefan Hauswiesner, generální ředitel společnosti Reactive Reality.