Domů     Technika
Volva dvou světů: Milionové auto a auto za miliony
Jan Zelenka 1.7.2022

I ve 21. století existují dlouhověké výrobky, a také existují auta, která mají duši. Oboje spojuje jedna značka a propast(ných) 19 let od výroby.

Foto: Petra Doležalová

Tohle je pan Jaroslav Hlobil a jeho Volvo V70 D5 z roku 2003, kterému na tachometru svítí 1 milion kilometrů. Vlastně ne, protože počítadlo nemá dostatek čísel, takže přesněji 999 999,9 km.

Zařadil se tak mezi velmi malou skupinu lidí, který dokázal najet s jedním autem takovou porci kilometrů.

Avšak nezačal od nuly. Pan Jarda si svoje V70 pořídil jako ojetinu v roce 2008, kdy už měla na tachometru 157 000 km, i tak sám najezdil za 14 let těžko uvěřitelných 843 000 kilometrů. „Dlouhou dobu jsem pracoval pro firmu IKEA a pendloval jsem mezi Prahou, Ostravou, Bratislavou a Budapeští, občas jsem jezdil i do Polska. Najet tak přes šest tisíc kilometrů za měsíc nebyl žádný problém,“ vysvětluje.

Objel a autem desítky dovolených, s autem vyrostl syn.

Foto: Petra Doležalová

Severská dlouhověkost…

A teď, po 19 letech života a milionu kilometrů je vůz nejen stále pojízdný, ale dokonce ve velmi dobré formě. Motor naskočí na první otočení a řízení je pořád přesné. A to všechno díky patřičné péči. Jezdil s ním hlavně dlouhé trasy a díky nezávislému topení taky nikdy nestartoval zastudena.

Na výměnu oleje přijel vždy po předepsaných 20 000 kilometrech a pravidelně ho měnil i v převodovce. „Taky do nafty jsem přidával aditiva. Ale hlavně jsem jezdil vždycky do autorizovaného servisu, kde se o něj správně starali.“.

Co je v autě původní? Překvapivě skoro všechno. Jen ve 350 000 km se měnily vstřiky – jeden odešel, tak majitel vyměnil raději všechny. Někdy v té době se měnila i převodovka, ale „od té doby jsem na té nové najel přes 650 tisíc kilometrů a funguje bezvadně,“ říká hrdě Jaroslav Hlobil.

Celkem se dvakrát měnily přední tlumiče a jednou zadní, jednou se nahrazovala poloosa a podtlakový ventil turba, dvakrát se měnilo uložení motoru a tlumičů. To je ale z větších zásahů vše. Další drobné opravy se týkaly prvků, jež se s vysokým nájezdem mění pravidelně.

https://youtu.be/b2DCcJYv0eA

…a zenový přístup

To je staré milionové volvo, a pak jsou nová za miliony – třeba letošní V90 T8 , ukázkově majestátní koráb, netušeně elegantní se zenovým přístupem.

Sednete do něj a svět se změní, je takový, jaký má být, a za cenu, kterou si (asi) zaslouží: 2 278 000 Kč (testovaný model). Výjimečný plug-in hybrid s modernizovaným systémem a lepší pokročilou technikou.

Základem je nový 3-vstrvý akumulátor pro delší dojezd (18,8 kWh vs. 11,6 kWh dříve), nicméně stále umístěny v centrálním středovém tunelu. To znamená, že se čistě elektrický dojezd skoro zdvojnásobil na hodnotu 70–90 km (místo dřívějších 40–55 km), což většině majitelů pokryje každodenní popojíždění. A to nejspíš ještě s velkou rezervou….

Foto: Volvo

Novinky…

Nový je i zadní elektromotor umístěný na zadní nápravě a roztáčející zadní kola, což umožňuje pohon všech čtyř kol bez mechanické vazby. Má i podstatně víc síly: konkrétně produkuje 145 koní (107 kW) místo dřívější 90 k (65 kW).

To znamená nejen lepší dynamiku v elektrickém režimu, ale také větší použitelnost v hybridním režimu. Lepší je i systém rekuperace díky silnějšímu regenerativnímu brzdění PHEV, s čímž se pojí možnost volby řízení jedním pedálem.

Lepší jsou i hodnoty celkového systémového výkonu (až 455 koní vs. 390 koní dříve) i hodnoty emisí CO2, navíc se rapidně snížila spotřeba až o 52–55 % dle WLTP.

Teď jen počkat do roku 2040, jestli někde někdo někdy s novými Volvy také zvládne milionový nájezd…

Co myslíte?

Foto: Volvo

Foto: Volvo

Související články
Objevy Ostatní Technika 11.11.2024
Martin Ševeček z Fakulty jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze se svým týmem úspěšně otestoval materiály pokrytí jaderného paliva, které mohou poskytnout provozovatelům ekonomický benefit, a v krajním případě i dodatečný čas pro zvládnutí jaderné havárie. Poslední rok podroboval zkouškám různé varianty palivových proutků na MIT, jedné z nejlepších technických škol na planetě. Výsledky několika běžících […]
Byl prvním sériově vyráběným hybridem, který způsobil revoluci v automobilovém průmyslu. Který z Toyoty udělal lídra v oblasti elektrifikace a vlastně i největší automobilku na světě. Dodnes je to první legenda – Prius. Už více než čtvrt století zanechává Prius automobilový otisk jako první sériově vyráběný elektrifikovaný vůz. Každá další generace přinesla lepší hybridy, lepší […]
NOVINKY Objevy Technika 7.11.2024
Google dosáhl významného pokroku ve vývoji kvantových počítačů. S procesorem Sycamore nyní dokáže překonat nejlepší superpočítače na světě při provádění složitých a specifických výpočtů. Tento procesor s 67 kvantovými bity (qubity) vykazuje novou úroveň výpočetní síly díky pokročilým operacím, které vstupují do tzv. fáze slabého šumu. Je to důležitý milník v oblasti kvantových výpočtů, protože […]
Technika Vesmír 28.10.2024
Česko se chystá na největší tuzemský festival kosmických aktivit Czech Space Week, kde nemůže chybět jedna velká společnost z malého pošumavského města. V Klatovech totiž společnost ATC Space vyrábí komponenty pro novou evropskou raketu Ariane 6. Vlajková loď Evropské kosmické agentury už 9. července uskutečnila úspěšný první start, málokdo ale ví, že se raketa neobejde […]
Technika 23.10.2024
Vyvinout silové a sdělovací kabely, které budou použitelné pro rekonstrukci nebo výstavbu nových bloků jaderných elektráren. To je hlavním cílem projektu, na kterém pracují vědci z Centra polymerních systémů (CPS) Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně společně se společností PRAKAB Pražská Kabelovna a Ústavem jaderného výzkumu ŘEŽ.   Nově vyvíjené kabely musí být odolné proti radiaci […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz