Domů     Zajímavosti
Vzácné mince: Numismatika jako koníček i investice

komerční sdělení

Zajímají vás vzácné mince a rádi byste se ponořili do numismatiky? Sběratelství mincí přináší nejen zábavu, ale i zajímavé zhodnocení. Víte, na co si dát při nákupu mincí pozor a jak začít budovat katalogizovanou sbírku?

Numismatika pro zábavu i výdělek

Sběratelství mincí má v tuzemsku dlouholetou tradici – organizovaná skupina numismatiků se v Česku objevila již v polovině 19. století (navazuje na ni dnešní Česká numismatická společnost).

Numismatika představuje vášeň, poznání, zábavu i zajímavou možnost investice.

Založení sbírky

Většina numismatiků se při zakládání sbírky zaměřuje na určité historické období, geografickou lokalitu, podobný motiv či dávají přednost moderním pamětním či jubilejním mincím. Při nákupu mince je kromě její historie a případného příběhu důležitý hlavně technický stav.

Pokud je zachovalá, jen s minimálním množstvím škrábanců, nemá po světě moc „příbuzných“ a zájem ostatních sběratelů o ni je velký, pak poroste i její cena.

Katalogizovaná sbírka má větší cenu

Během objevování numismatických pokladů myslete i na to, aby byla vaše sbírka správně katalogizována – má pak větší cenu a snadněji tak doložíte historii mincí. Pro každou z nich vytvořte „rodný list“, kde bude zaznamenáno, kde jste ji koupili, za kolik, jakou má historii, kdo byl jejím předchozím majitelem, jaké jsou její viditelné vady a poškození a další informace. Přiložte i fotografii lícu a rubu exempláře.

Investice do mincí se vyplácí

Vzácné mince se prodávají i za miliony korun. Investice do numismatiky má velké výhody – cena mincí bývá stálá a pomalu nebo i rychle se navyšuje podle zájmu a tržních okolností, lze investovat postupně a sbírku kdykoliv rozprodat a navíc jsou drobné mince praktické, protože nezabírají tolik místa. Investiční zlaté mince jsou také osvobozeny od DPH.

Pokud chcete rychlejší návratnost, vyplatí se nakupovat pamětní a jubilejní mince z moderních kolekcí. U historických mincí je návratnost hodně závislá na zájmu sběratelského trhu, do kterého se promítají trendy i nově objevené rarity.

TIP: Čerstvým numismatickým rekordmanem z června 2021 je americká zlatá mince Double Eagle z roku 1933, která byla vydražena za neuvěřitelných 18,9 milionu dolarů (v přepočtu za více než 394 milionů korun).

Numismatika může být zajímavým koníčkem rozšiřujícím obzory i sběratelskou investicí do budoucna. V začátcích se ale rozhodně vyplatí si o mincích zjistit co nejvíce informací a navštívit numismatické burzy, kde nasajete zkušenosti i tu správnou obchodní atmosféru..

Související články
Americká kosmická agentura NASA využije vodíkové vozidlo Toyota Lunar Cruiser pro svou nadcházejí pilotovanou misi na Měsíc. Šestikolové vozítko pro jízdu po povrchu umožní vědcům ještě detailnější průzkum zemské družice. Zapojení lunárního křižníku je jedním z hlavních bodů dohody o spolupráci, kterou NASA uzavřela s Japonskou agenturou pro výzkum vesmíru JAXA. Projekt stavby lunárního křižníku […]
Někteří sociologové a psychologově tvrdí, že žijeme v éře postfaktické, tedy v době, kdy jsou fakta a racionalita upozaděny a prim hrají emoce. Že na tom něco je, ukazuje letmý pohled na sociální sítě, kde mnohdy vládne agresivita, často zabalená do potrhlých konspiračních teorií. Začátkem května oběhlo internet virální video, ve kterém šedesátiletý Peter Abbott […]
Výrok Billa Gatese zněl jasně. Výroba mléčných produktů má až příliš vysokou uhlíkovou stopu. Aby tuto skutečnost zvrátil, rozhodl se podpořit kalifornský start-up, jež hodlá klasické máslo nahradit umělým. Společnost Savor ze San Jose využívá k výrobě tuku podobného živočišnému termochemický proces, který by měl být levný a zároveň energeticky nenáročný. „Vycházeli z faktu, že […]
Co se stane, když si dva bratři vezmou dvě sestry a mají dvě děti? Normálně by děti byli bratranci, ale co když otcové jsou dvě identická dvojčata a matky také dvě identická dvojčata? Pak podle genetiky jsou vlastně sourozenci a ne bratranci. Vědci jsou dvojčaty fascinováni odjakživa. Už multižánrový vědec Francis Galton v roce 1875 […]
Žijeme v době plastové jako generace „plastic people“, v barevném, naleštěném a nerozbitném. Zatímco z kdysi zázračného produktu se stal veřejný nepřítel číslo jedna, dnes ho bereme na milost. Plasty ale nejsou zlo. „Špatnou reklamu plastům dělají obalové výrobky s krátkou dobou použitelnosti, ale především lidské chování, jak s nimi nakládáme…“ řekl nám ředitel Ústavu makromolekulární chemie […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz