Domů     Zajímavosti
Coca-Cola symbolizuje touhu po svobodě

komerční sdělení

Od momentu, kdy z výrobní linky přímo v Československu vyšla první láhev nápoje Coca-Cola, uplynulo 50 let. Tehdy byla dostupná pouze jediná varianta – klasický nápoj v ikonické skleněné láhvi o objemu 250 ml.

Češi a Slováci dodnes vzpomínají, že nápoj Coca-Cola byl tak mimořádný, že stálo za to si schovat láhev či později plechovku. Za desetiletí se toho ale hodně změnilo. Společnost dala práci téměř deseti tisícům lidí v Česku a na Slovensku, stala se ekologičtější a přinesla 50 let radosti.

„Nápoj Coca-Cola se ve světě vyrábí už 135 let a působí téměř ve 200 zemích světa. V Česku a na Slovensku oslavuje úžasných 50 let. Je to pro nás mimořádný mezník a vážíme si, že ho s námi Češi a Slováci oslavují.

Stejně jako s nimi nápoje značky Coca-Cola oslavují jejich nejvýjimečnější chvíle už po celá desetiletí,“ říká Natalia Stroe, CEO The Coca-Cola Company ČR/SR.

Coca-Cola se mnohým Čechům a Slovákům spojuje v první řadě se Západem, nápoj se však už desetiletí vyrábí lokálně. Že je to však už 50 let, tipuje jen každý sedmý respondent průzkumu agentur STEM a FOCUS, který si dala Coca-Cola exkluzivně připravit k tomuto výjimečnému jubileu.

První láhev o objemu 250 ml pro zákazníky vyjela z výrobní linky v září 1971. Československo se tak stalo čtvrtou socialistickou zemí, ve které se nápoj Coca-Cola vyráběl a také 135., kde se prodával.

V socialistickém Československu se gastronomická zařízení dělila do čtyř cenových skupin. Nápoj Coca-Cola si lidé v 70. letech mohli koupit jen v omezené míře – např. v restauracích 1. a 2. kategorie, v prodejnách Tuzex, případně ve vlaku či v letadle.

V roce 1971 se v Modřicích vyrobilo 3 073 190 přepravek po 24 čtvrtlitrových láhvích, tedy celkem 18 439 140 litrů nápoje Coca-Cola. Roční průměrná produkce závodu v Kyjích je v současnosti více než 200 milionů litrů nápoje Coca-Cola (společně ve variantách regular, light a zero).

Největší změna nastala v roce 1991, kdy produkci ve státním podniku přebral soukromý botler, společnost Coca-Cola Amatil, a pokračoval ve výrobě ikonického nápoje společnosti The Coca-Cola Company na území Československa.

Od té doby přibyl počet míst, ve kterých se nápoj Coca-Cola dal koupit, ale také varianty příchutí a balení. Dnes se prodává až v devíti různých variantách.

Nápoj Coca-Cola od roku 2000 vyrábí a do lahví plní společnost Coca-Cola HBC, která je strategickým partnerem společnosti The Coca-Cola Company. Za posledních 30 let dal systém Coca-Cola práci téměř 10 000 lidem.

Aktuálně zaměstnává 943 lidí 20 různých národností. Téměř 9 % zaměstnanců ve společnosti pracuje více než 25 let.

„Coca-Cola je postavená na vztazích, které nám každý den pomáhají naplňovat naši vizi. Bez zaměstnanců, pro které je jejich práce vášní, by to nebylo možné. To oni reprezentují hodnoty společnosti: péči, sdílení, integritu a preciznost.

Zároveň nesmíme zapomenout na naše zákazníky a obchodní partnery, bez kterých by se nám nepodařilo uspokojit potřeby všech spotřebitelů,“ vysvětluje Dan Timotin, CEO Coca-Cola HBC ČR/SR.

Závod, ve kterém se nápoje Coca-Cola vyráběly, byl 22 let i na Slovensku v obci Lúka, v okrese Nové Mesto nad Váhom. Dnes se nápoje Coca-Cola pro Česko a Slovensko vyrábějí v závodě v Praze-Kyjích. Pro obě země byla Coca-Cola velkým ekonomickým přínosem.

Za posledních 15 let společnost na daních zaplatila tři miliardy českých korun, tedy dohromady 120 milionů eur v Česku i na Slovensku.

Nápoj Coca-Cola se v Česku i na Slovensku dodnes spojuje s nezaměnitelnou chutí a radostí v každém doušku. V průzkumu agentur STEM a FOCUS téměř pětina obyvatel Česka (18 %) a také Slovenska (19 %) uvedla, že jim nápoj Coca-Cola přináší asociaci se silnými životními momenty, jako jsou oslavy nebo svátky.

Související články
Americká kosmická agentura NASA využije vodíkové vozidlo Toyota Lunar Cruiser pro svou nadcházejí pilotovanou misi na Měsíc. Šestikolové vozítko pro jízdu po povrchu umožní vědcům ještě detailnější průzkum zemské družice. Zapojení lunárního křižníku je jedním z hlavních bodů dohody o spolupráci, kterou NASA uzavřela s Japonskou agenturou pro výzkum vesmíru JAXA. Projekt stavby lunárního křižníku […]
Někteří sociologové a psychologově tvrdí, že žijeme v éře postfaktické, tedy v době, kdy jsou fakta a racionalita upozaděny a prim hrají emoce. Že na tom něco je, ukazuje letmý pohled na sociální sítě, kde mnohdy vládne agresivita, často zabalená do potrhlých konspiračních teorií. Začátkem května oběhlo internet virální video, ve kterém šedesátiletý Peter Abbott […]
Výrok Billa Gatese zněl jasně. Výroba mléčných produktů má až příliš vysokou uhlíkovou stopu. Aby tuto skutečnost zvrátil, rozhodl se podpořit kalifornský start-up, jež hodlá klasické máslo nahradit umělým. Společnost Savor ze San Jose využívá k výrobě tuku podobného živočišnému termochemický proces, který by měl být levný a zároveň energeticky nenáročný. „Vycházeli z faktu, že […]
Co se stane, když si dva bratři vezmou dvě sestry a mají dvě děti? Normálně by děti byli bratranci, ale co když otcové jsou dvě identická dvojčata a matky také dvě identická dvojčata? Pak podle genetiky jsou vlastně sourozenci a ne bratranci. Vědci jsou dvojčaty fascinováni odjakživa. Už multižánrový vědec Francis Galton v roce 1875 […]
Žijeme v době plastové jako generace „plastic people“, v barevném, naleštěném a nerozbitném. Zatímco z kdysi zázračného produktu se stal veřejný nepřítel číslo jedna, dnes ho bereme na milost. Plasty ale nejsou zlo. „Špatnou reklamu plastům dělají obalové výrobky s krátkou dobou použitelnosti, ale především lidské chování, jak s nimi nakládáme…“ řekl nám ředitel Ústavu makromolekulární chemie […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz