BMW Group zrychluje udržitelnou těžbu lithia

BMW Group bude v příštích letech urychlovat expanzi elektromobility. Očekává se, že do roku 2030 budou nejméně polovinu celosvětových prodejů společnosti tvořit čistě elektrické automobily. To samozřejmě zvýší potřebu lithia, které je důležitou surovinou pro výrobu bateriových článků.

Z tohoto důvodu bude společnost získávat lithium od dalšího z předních dodavatelů, americké společnosti Livent.

Celková hodnota víceletého kontraktu bude činit kolem 285 milionů eur. Livent začne od roku 2022 lithium dodávat přímo výrobcům bateriových článků pro BMW Group. „Lithium je jednou z klíčových surovin pro elektromobilitu.

Vykupováním lithia od dalšího dodavatele zajišťujeme potřebné zdroje pro výrobu naší současné páté generace bateriových článků. Zároveň jsme technologicky, geograficky a geopoliticky méně závislí na jednotlivých dodavatelích,“ uvedl Dr. Andreas Wendt, člen představenstva společnosti BMW AG odpovědný za nákup a dodavatelskou síť.

BMW Group již v roce 2019 podepsala smlouvu na nákup lithia z tzv. podzemní těžby tvrdých hornin v australských dolech. Nyní společnost rozšiřuje svoji dodavatelskou základnu a dále nakupuje lithium z Argentiny, kde se surovina získává ze solných jezer.

Livent využívá inovativní metodu, která zdůrazňuje udržitelné využívání vody a minimalizuje dopad na místní ekosystémy a komunity. Společnost také přispívá důležitými údaji ke studiu udržitelné těžby lithia společností BMW Group.

BMW Group získává kritické suroviny, jako je lithium a kobalt, přímo od těžařů a dodává je svým dodavatelům bateriových článků. Tímto způsobem vytváří úplnou transparentnost původu a metod těžby materiálu.

Udržitelná těžba lithia v Argentině

V solných jezerech v příhraniční oblasti mezi Argentinou, Bolívií a Chile se nachází zhruba polovina světových zásob lithia. Při konvenční těžbě lithia je solanka z vrstev pod solnými jezery čerpána ze země a odpařována v mělkých nádržích.

Livent získává lithium ze solanky v severní Argentině, a to pomocí patentované metody, která je obzvláště udržitelná. Aby se minimalizoval dopad na okolní ekosystém, většina použitého solného roztoku se vrací přímo do okolního prostředí a neodpařuje se.

To do značné míry zachovává rovnováhu mezi vrstvami solanky a podzemní vody. Rozpouštědla a jiné chemikálie nepřicházejí během tohoto procesu do styku s okolním prostředím. Je to také méně náročné na prostor, protože se téměř nepoužívají odpařovací nádrže.

Společnost se rovněž zapojuje do místních vzdělávacích programů a opatření v oblasti infrastruktury.

Studium lithiové vody

Koncem roku 2020 zahájily společnosti BMW Group a BASF na univerzitách University of Alaska Anchorage a University of Massachusetts Amherst vědecký výzkum využívání různých metod těžby lithia v Jižní Americe.

Studie bude zkoumat dopad těžby lithia na místní vodní zdroje a okolní ekosystémy. Cílem je prohloubit vědecké porozumění vztahu mezi sladkou vodou a vodonosnými vrstvami lithné solanky, vyhodnotit různé technologické

postupy a poskytnout tak základ pro hodnocení udržitelné těžby lithia. Studie poskytne společnostem vědecký základ pro přijímání fundovanějších rozhodnutí o udržitelné těžbě lithia v Jižní Americe.

Výsledky studie by měly být k dispozici v prvním čtvrtletí roku 2022.

Práce na přísném standardu IRMA pro těžbu lithia

BMW Group se stala prvním výrobcem automobilů na světě, který se na začátku roku 2020 připojil k iniciativě pro odpovědnou těžbu IRMA. IRMA je více subjekty řízená iniciativa, která vyvinula směrnice pro odpovědnou těžbu surovin a definovala přísné požadavky pro splnění svých environmentálních a sociálních standardů.

Společnost BMW Group se zavázala, že v budoucnu bude dodavatele podle této normy certifikovat. Na doporučení BMW Group se společnost Livent stala čekatelem na členství v IRMA, což znamená, že se Livent zavázal podstoupit audit třetí strany.

Livent je první těžební společností v Argentině a jednou z vůbec prvních na světě, která tento závazek učinila.

BMW Group zvyšuje tempo rozšiřování elektromobility

BMW Group bude mít od roku 2023 na silnicích již přibližně 12 čistě elektrických modelů. Odteď až do roku 2025 zvýší BMW Group prodej čistě elektrických modelů v průměru o více než 50 procent ročně, což je více než desetinásobek počtu prodaných kusů v roce 2020.

Do konce roku 2025 společnost dodá zákazníkům celkově přibližně 2 000 000 čistě elektrických vozidel.

Na základě své současné prognózy trhu BMW Group očekává, že v roce 2030 budou nejméně 50 procent celosvětových prodejů tvořit čistě elektrické automobily. V tomto roce již nebude v celém modelovém portfoliu BMW Group žádný segment, v němž by nebyl čistě elektrický model.

BMW Group současně bude schopna vyrobit mnohem větší procento čistě elektrických vozů, pokud by si to vyžádala poptávka. Během příštích deseti let dodá na silnice přibližně deset milionů čistě elektrických automobilů.

Rubriky:  Technika
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce
reklama

Související články

Návrat důležitého smyslu

Vědci ze Švédska sledovali čtyři lidi, kteří v průběhu 3 až 7 let...

Taxi nové generace

Sny o malých létajících strojích, které by představovaly taxislužbu, mají...

Tesla na pranýři: Elektromobil měl...

Americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu se pouští do vyšetřování...

ROLLS-ROYCE – Ze silnice do oblak

Britská společnost Rolls-Royce je známá především díky svým luxusním...

Stále menší a menší plasty

Plasty jsou zkázou pro naši planetu a mikroplasty ničí naše těla. Zatímco...

Na první pohled nerozeznatelné od...

Kůže je největším smyslovým orgánem a zároveň ochranným pláštěm člověka....

Čeká nás nová průmyslová revoluce?

V jakých oblastech dosáhla umělá inteligence značného pokroku? 1. Robustnější...

Znovuzrození ruského Moskviče?...

Moskevský automobilový závod Moskvič před několika dny překvapil...

Nanotkaniny využitelné v medicíně

Univerzita Karlova a Akademie věd ČR spojily své síly prostřednictvím...

Nukleární Francie

„Francie postaví v nadcházejících desetiletích nejméně šest nových...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Donutil Ernest von Koerber TGM k odchodu do exilu?

Donutil Ernest von Koerber TGM k...

Jaké byly začátky první československého prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka...
Medvěd z Knihy džunglí

Medvěd z Knihy džunglí

Medvěd pyskatý (Melursus ursinus) je šelma patřící k menším druhům...
Svátek nejmenších: Dětem jako první vzdal hold turecký prezident Atatürk

Svátek nejmenších: Dětem jako...

„Vyhlašuji přestávku. Jednání bude pokračovat za půl hodiny,“ prohlásí předseda tureckého...
Museli jsme za svoji účast v bojích pod křídly RAF zaplatit?

Museli jsme za svoji účast v...

„Rudý kroužek s nápisem Fire výstražně září a v optickém zaměřovači před naším...
Křídla pod drobnohledem

Křídla pod drobnohledem

V zoologické terminologii se pod označením křídla myslí specializované přední...
Zakladatel spolku nejtlustších mužů zhubnul pomocí spánku

Zakladatel spolku nejtlustších...

Diety jsou staré téměř jako lidstvo samo. Svědectví o nich máme už z...
Proč Ladislava Pohrobka korunovali uherským králem bez svatoštěpánské koruny?

Proč Ladislava Pohrobka korunovali...

Ani ne po skončení šestinedělí vezme 27. března 1440 královna Alžběty...
Nan Madol: Kdo postavil umělé ostrovy uprostřed Pacifiku?

Nan Madol: Kdo postavil umělé...

Na 92 umělých ostrůvcích v Mikronésii leží záhadné a rozbořené...
Jak vybrat kliniku estetické medicíny?

Jak vybrat kliniku estetické...

Pokud plánujete větší estetický zákrok, pravděpodobně budete důkladně...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.