Česká města budoucnosti: Inteligentní dopravní „chat“

V makroměřítku na unikátním projektu C-ROADS pracuje 18 evropských zemí, kde Česko zaujímá přední postavení. Je vlastně tak daleko, že kooperativní inteligentní dopravní systémy zavádí už i v mikroměřítku – nejen na dálnice, ale i do měst, ulic, na křižovatky, na železniční přejezdy, tramvajové koleje…

Jsme na prahu cestování budoucnosti, kdy hi-tech kooperativní inteligentní dopravní systémy (C-ITS) zajistí datovou výměnu mezi auty a infrastrukturou nebo mezi vozidly navzájem. A to brzy… Vlastně už teď.

Česko je v rodině C- C-ROADS, koordinované Ministerstvem dopravy ČR, od začátku a jako první země Evropy přivedlo C-ITS i na lokální úroveň – do měst, konkrétně Brna, Ostravy, Plzně…

V lize mistrů

Cesta od nápadu k cíli ale trvá roky. Ten letošní končící byl především testovací/ pilotní, další má být už finální. Doprava ve městech se bude řídit kompatibilními aplikacemi a každým dalším dopravním prostředkem (MHD, vlaky, auta, IZS…) se posune bezpečnost a plynulost o kousek dál.

Aby auto komunikovalo s okolím, potřebuje „chytré krabičky“. Ty jsou instalovány do vozidla buď při jeho výrobě, nebo ho mohou dovybavit následně (tzv. aftermarket nebo také retrofit). Už dnes je v Česku výrobců na trhu několik – Commsignia, Kapsch, Cohda, Siemens, česká firma Herman.

„Vzhledem k současné pořizovací ceně v řádu nižších desítek tisíc korun jsou ale v současnosti vhodné spíše pro vozidlové parky (flotily) speciálních vozidel nebo vozidel veřejného sektoru, jako např.

MHD, vozidla údržby nebo vozidla IZS, popř. pro pilotní testování,“ říká Ing. Martin Pichl, Ph.D., vedoucího oddělení ITS (inteligentních dopravních systémů), výzkumu a vývoje na ministerstvu dopravy, které projekt v tuzemsku koordinuje.

„Co se týče koncových uživatelů/řidičů, cílem je, aby těmito ,krabičkamiʻ byla vozidla postupně vybavována už z výroby.“

Ve vzduchu je cítit… budoucnost

A to se fakticky děje od počátku roku 2020 např. u nejnovějšího modelu Volkswagen Golf, další značky navíc budou brzy následovat (Toyota, Volvo, Škoda…). Vlastní mobilní aplikaci navíc vyvíjí společnost O2 , která řidiči do mobilního telefonu většinu zpráv doručí přes LTE/5G sítě bez nutnosti „krabičku“ vlastnit. Výhodou systému je, že má standardizované a otevřené rozhraní, tzn. že každý výrobce může uzpůsobit aplikaci pro zobrazení informací řidiči potřebám svých uživatelů. Ministerstvo dopravy prostřednictvím ŘSD ve spolupráci s několika dalšími institucemi instalovalo po Česku podél dálnic přes 100 jednotek RSU (roadside units – silničních jednotek).

Jsou i ve městech Praze, Brně, Ostravě a Plzni dalších cca 60 jednotek na křižovatkách. „Další města vybavení svých křižovatek plánují. Technologie je tedy připravena a infrastruktura se postupně vybavuje.

Vozidel údržby silnic a dálnic, MHD a IZS, vybavených C-ITS technologií, už jezdí po českých silnicích stovky. Rychlost rozšíření mezi lidi už tedy závisí jen na automobilkách – a ty se také postupně zapojují…,“ přibližuje rozsah rozšíření Martin Pichl.

Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce
reklama

Související články

Když se z UFO vyklube raroh…

Na záběrech z dronu z roku 2016 byl v americkém státě Utah zachycen...

Chcete se stát astronautem?...

Už odmalička vás fascinují hvězdy, planety a všechna ta vesmírná krása...

Muž, který propojil kybernetiku s...

„Věda má přinášet radost.“ Tato slova patří jednomu z...

Praha jako mongolská step… Koně...

Mluvilo se o tom roky, ale teprve teď Zoo Praha vypustila čtyři klisny...

Pomoc při cestách po EU

Evropa má několik společných dopravních projektů. C-ROADS si klade za...

Mikrobiologové zkoumali, čím je...

Guma z pneumatik, částice slunečního krému a dokonce i DNA chlamydie. Tým...

Profesorka Jitka Rychtaříková: Proč je...

Zachrání budoucnost národa migranti? Budou senioři bez důchodů? Proč během druhé...

Studie z Oxfordu: Jaká podpora...

Podle studie Oxfordské univerzity ekonomické projekty snižující hladinu...

Nové doklady o vývoji člověka

Badatelé se domnívají, že objevili pozůstatky hominida, jednoho z přímých...

Symbol Národního muzea se po 132...

Národní muzeum i v době, kdy je pro své návštěvníky uzavřeno, pokračuje v práci....

Nenechte si ujít další zajímavé články

Nakupování v době socialismu: Fronty na kečup a plesnivý sýr

Nakupování v době socialismu:...

Komunisté mají na začátku 60. let 20. století představu, že lidé jednou...
Ukázkový proces s rebelem: Na hranici skončí spisy i jejich autor

Ukázkový proces s rebelem: Na...

Německý novokřtěnec Balthasar Hubmaier (asi 1485–1528) obzvlášť rozčílí...
Sázka na kamenné hroty: Překonaly evropské geny zamrzlý oceán?

Sázka na kamenné hroty: Překonaly...

Dřívější výzkumy dokázaly, že DNA severoamerických indiánů...
Tuny oceli vs. zakázaná hudba: Rokenrolový dýchánek stál svobodu pěti lidí

Tuny oceli vs. zakázaná hudba:...

Železárny a těžba uhlí na Ostravsku, těžba uranu v Jáchymově. Československo...
Mezi dělníky stoupal počet levobočků: Rozbujela se za průmyslové revoluce nevěra?

Mezi dělníky stoupal počet...

„Co bude k večeři?“ ptá se 12letý Honza maminky. Uslyší obvyklou...
Jak nás ovlivňují biologické hodiny?

Jak nás ovlivňují biologické...

Biologické, nebo také vnitřní, hodiny významně ovlivňují tělo a mysl....
V malém pomáhá a ve velkém škodí

V malém pomáhá a ve velkém škodí

Exotické liči neboli čínská jahoda voní po růžích a chutná podobně jako...
Jak si poradíme s tetováním?

Jak si poradíme s tetováním?

Tetování sebou nese i jistá zdravotní rizika jako např. alergické reakce. Patří...
Co snímá rychleji než lidské oko?

Co snímá rychleji než lidské oko?

Prakticky všichni se s nimi setkávají každý den, doma, v obchodech i v kapse...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.