Doprava budoucnosti v reálu: Brno je vzorem pro Evropu

Jednou bude většina aut komunikovat sama se sebou, s návěstidly, semafory, železničními přejezdy, tramvajemi. Jednou bude doprava maximálně bezpečná a plynulá – na konci pak výrazně automatizovaná. Avšak zatím je cílem „jenom“ pomoci plynulosti automobilové dopravy a stejně tak i její bezpečnosti.

Už několik let běží v Česku projekt „C-Roads Czech Republic“ – úzce spojený s evropskou iniciativou „Platforma C-Roads“, jež je unikátní výsledkem společné aktivity tří ministerstev dopravy, a to České republiky, Rakouska a Německa.

Česko je tak prvním ze tří iniciátorů, ostatně mezinárodní platforma vznikla v prosinci 2015 právě v Praze, třebaže sídlo má ve Vídni.

Česko – Rakousko – Německo

Evropa primárně uvažovala o komunikaci na silnicích a dálnicích, Češi šli ale dál. Přinesli chytrou komunikaci i do měst – konkrétně do Brna, které v současnosti následuje 40 dalších evropských metropolí.

C-Roads představuje vizi a realizaci lepší dopravní komunikace napříč Evropou. Ve všech pilotních oblastech jednotlivých projektů jsou zaváděny systémy C-ITS (kooperativních inteligentních dopravních systémů) na mnoha lokalitách v ČR. Jsou na několika železničních přejezdech, na vybraných úsecích dálnic D1, D5 a D11.

Na C-Roads se napojily dopravní podniky, po Brnu následovala Ostravě, Plzeň, Praha. Systém upozorňuje v reálném čase na možné kolizní situace, které mohou skončit až nehodou, ale i na potenciálně nebezpečná místa (přejezdy, silnice u škol).

Budoucnost bude… bezpečná

Projekt C-Roads nedávno dokončil první fází, na podzim se spustila druhá, mezinárodní. A příští rok by se mělo C-Roads ukázat v ostrém provozu.

A mělo by to být nesrovnatelné s dneškem. Řidič, který systém použije, by totiž vůbec neměl poznat, že přejel z jednoho státu do druhého, a přitom musel zařízení znovu nastavovat nebo cokoliv podobného řešit.

Hasiči mají zelenou

Hasiči v Brně jsou součástí testu už přes rok. Když například mají zapnutou výstražnou signalizaci, na semaforu před nimi naskočí zelená. Přednost v jízdě mají zatím jen na 31 křižovatkách po městě. „Na střeše máme anténu, která vysílá a komunikuje jak s ostatními vozidly, která jsou vybaveny obdobnými systémy, nebo s jednotkami umístěnými na křižovatkách,“ popsal vedoucí pracoviště IZS a služeb jihomoravských hasičů Bronislav Kocman.

Auta budou umět víc

Už teď má systém senzační výsledky. Jediným omezením je zatím to, že jde o testovací mód na vybraných místech v Brně a okolí dálnic. „Řidič vidí informaci, že je před ním třeba nějaká událost, ať už je to práce na silnici nebo třeba nehoda, kolona.

Jsme schopni zobrazovat různé informace v okamžiku, kdy je detekujeme,“ vysvětlil vedoucí oddělení inteligentních dopravních systémů Ředitelství silnic a dálnic Roman Voříšek. V budoucnu by auta měla dokonce sama reagovat, třeba zpomalit nebo před překážkou rovnou zastavit.

Rubriky:  Elektronika Technika
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce
reklama

Související články

VŠCHT vstoupila do světa horolezců. Na...

Technopark Kralupy Vysoké školy chemicko-technologické v Praze se stal...

První přenos mluveného slova s...

„Zkuste to bez drátů, milý Marconi!“ volá z balónu na italského vynálezce...

5G sítě povýší kulturu i sport

Online debata odborníků z oblasti Smart Cities za podpory Ministerstva pro...

Moderní technologie chrání...

Národní muzeum v Praze, hrad a zámek v Českém Krumlově, Zlatá bula sicilská v...

Facebook a spol.: Algoritmy...

Facebook, Instagram, Twitter, Tik Tok, YouTube, Qzone a spousta dalších. Se...

Odpadní termoplasty se stávají...

Při výrobě a zpracování plastů vznikají různé polymerní typy odpadů, pro které zatím...

Když se z UFO vyklube raroh…

Na záběrech z dronu z roku 2016 byl v americkém státě Utah zachycen...

Uhlíkové nanotrubičky – současnost,...

Uhlíkaté materiály jsou v současné době studovány jak v oblasti základního...

Sonda v nesnázích: Americký...

Již dva a půl roku trvající mise na Marsu bude pro americkou robotickou...

Virtuplex pomáhá rodinám s vážně...

I virtuální realita může pomoci dobré věci. Důkazem je česká...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Nakupování v době socialismu: Fronty na kečup a plesnivý sýr

Nakupování v době socialismu:...

Komunisté mají na začátku 60. let 20. století představu, že lidé jednou...
Ukázkový proces s rebelem: Na hranici skončí spisy i jejich autor

Ukázkový proces s rebelem: Na...

Německý novokřtěnec Balthasar Hubmaier (asi 1485–1528) obzvlášť rozčílí...
Sázka na kamenné hroty: Překonaly evropské geny zamrzlý oceán?

Sázka na kamenné hroty: Překonaly...

Dřívější výzkumy dokázaly, že DNA severoamerických indiánů...
Tuny oceli vs. zakázaná hudba: Rokenrolový dýchánek stál svobodu pěti lidí

Tuny oceli vs. zakázaná hudba:...

Železárny a těžba uhlí na Ostravsku, těžba uranu v Jáchymově. Československo...
Mezi dělníky stoupal počet levobočků: Rozbujela se za průmyslové revoluce nevěra?

Mezi dělníky stoupal počet...

„Co bude k večeři?“ ptá se 12letý Honza maminky. Uslyší obvyklou...
Jak nás ovlivňují biologické hodiny?

Jak nás ovlivňují biologické...

Biologické, nebo také vnitřní, hodiny významně ovlivňují tělo a mysl....
V malém pomáhá a ve velkém škodí

V malém pomáhá a ve velkém škodí

Exotické liči neboli čínská jahoda voní po růžích a chutná podobně jako...
Jak si poradíme s tetováním?

Jak si poradíme s tetováním?

Tetování sebou nese i jistá zdravotní rizika jako např. alergické reakce. Patří...
Co snímá rychleji než lidské oko?

Co snímá rychleji než lidské oko?

Prakticky všichni se s nimi setkávají každý den, doma, v obchodech i v kapse...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.