Doprava budoucnosti? Otestujte ji v Brně!

Tento článek je reklamním sdělením

Sjedou po tyči, rychle si obují boty, natáhnou uniformu, do ruky popadnou helmu a už vyjíždějí do ulic. Rutina, kterou mají hasiči dokonale nacvičenou, jim zabere jen mžik. Horší je pro ně proplést se ulicemi města plného aut a světelných křižovat. To pak minuty ubíhají a záchrana lidských životů se oddaluje.

Cesta k zásahu nám trvá přibližně sedm minut, jakékoliv zdržení může mít fatální následky,“ prozrazuje vedoucí pracoviště IZS a služeb jihomoravských hasičů Bronislav Kocman. Jen v Brně se v roce 2019 odehraje 3732 událostí, které vyžadují výjezd hasičů. Ti brněnští se tak do uniforem převlékají v průměru 10krát za den. A právě ve stejné době se rozjede testování systému, který má nejen hasičům, ale i dalším složkách integrovaného záchranného sboru výrazně ulevit.

Unikát v Česku

Projekt C-Roads Czech Republic je součástí mezinárodní iniciativy Platforma C-Roads, která se snaží zlepšit dopravní komunikaci napříč Evropou. Auta by měla v rámci tohoto systému vzájemně komunikovat a informovat se o dopravních komplikacích. V původním záměru mají „spolu mluvit“ hlavně na dálnicích, ale Češi se rozhodnou celý projekt posunout o level výše. Technologii C-Roads aplikují i do měst a zapojí do projektu nejen auta, ale i integrovaný záchranný sbor, veřejnou dopravu nebo železnici. Pilotem je v tomto ohledu město Brno, které dnes následují čtyři desítky dalších evropských měst. V Brně Ministerstvo dopravy ČR, které má projekt C-Roads pod palcem, přivedlo ke spolupráci Ředitelství silnic a dálnic a Brněnské komunikace. „V Brně tak vznikla infrastruktura, kterou je také možné využít v dalších výzkumných a testovacích pracích pro datově propojené a kooperativní řízení,“ upřesňuje Martin Pichl, vedoucí oddělení ITS a vědy, výzkumu a inovací na Ministerstvu dopravy ČR.

Díky technologii C-ITS mají hasiči v Brně zaručen hladký průjezd na 31 křižovatkách.

Jak přepnout na zelenou?

Testování bylo zahájeno v polovině roku 2019, kterému předcházela úspěšná implementace technologie C-ITS. A jak to funguje? Běžný řidič je například díky tomuto systému informován, že se blíží vozidlo integrovaného záchranného sboru a je nutné udělat uličku pro jeho průjezd. Aplikace, kterou má ve svém chytrém telefonu, mu dokonce poradí, jak ji nejrychleji udělat. Hasičům se zase díky tomuto systému na křižovatce automaticky přepnou světla. I když mohou dle zákona se zapnutým majákem projet křižovatku i na červenou, sami přiznávají, že to neradi dělají, protože řada řidičů je z toho zmatena a na silnicích vzniká chaos. S novým systémem proto stačí, aby měli zapnutou výstražnou signalizaci a na semaforu, který je vybaven technologií C-ITS, jim automaticky padne zelená.

Brno je díky zapojení do projektu C-Roads vzorem pro další evropské metropole.

MHD má přednost

Na střeše máme anténu, která vysílá a komunikuje jak s ostatními vozidly, která jsou vybaveny obdobnými systémy, tak s jednotkami umístěnými na křižovatkách,“ popíše hasič Bronislav Kocman a dodává, že díky tomu se podstatně zrychluje jejich dojezd. Z více než 150 světelných křižovatek v Brně jich je tímto speciálním zařízením zatím vybaveno 31. Jejich počet ale bude narůstat. Podobně jsou semafory připraveny i na příjezd vozidel městské hromadné dopravy. Jakmile se některé z nich přiblíží (musí být opět vybaveno příslušnou technologií), systém se bude snažit o jeho co nejrychlejší průjezd. Tato technologie na preferenci vozů MHD je už na 90 brněnských semaforech. V současné době se vyhodnocují výsledky z testování a do ostrého provozu by se měl systém C-Roads dostat vzápětí. „Systém je v Brně implementován a plně funkční,“ upřesňuje Roman Nekula, správní ředitel společnosti Brněnské komunikace, který dále dodává, že technologií pro komunikaci je zatím vybaveno 720 vozidel MHD a 15 vozidel integrovaného záchranného sboru. Jejich počet ale bude narůstat.

Tento článek je reklamním sdělením
Rubriky:  Technika
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce
reklama

Související články

VŠCHT vstoupila do světa horolezců. Na...

Technopark Kralupy Vysoké školy chemicko-technologické v Praze se stal...

První přenos mluveného slova s...

„Zkuste to bez drátů, milý Marconi!“ volá z balónu na italského vynálezce...

5G sítě povýší kulturu i sport

Online debata odborníků z oblasti Smart Cities za podpory Ministerstva pro...

Moderní technologie chrání...

Národní muzeum v Praze, hrad a zámek v Českém Krumlově, Zlatá bula sicilská v...

Facebook a spol.: Algoritmy...

Facebook, Instagram, Twitter, Tik Tok, YouTube, Qzone a spousta dalších. Se...

Odpadní termoplasty se stávají...

Při výrobě a zpracování plastů vznikají různé polymerní typy odpadů, pro které zatím...

Když se z UFO vyklube raroh…

Na záběrech z dronu z roku 2016 byl v americkém státě Utah zachycen...

Uhlíkové nanotrubičky – současnost,...

Uhlíkaté materiály jsou v současné době studovány jak v oblasti základního...

Sonda v nesnázích: Americký...

Již dva a půl roku trvající mise na Marsu bude pro americkou robotickou...

Virtuplex pomáhá rodinám s vážně...

I virtuální realita může pomoci dobré věci. Důkazem je česká...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Nakupování v době socialismu: Fronty na kečup a plesnivý sýr

Nakupování v době socialismu:...

Komunisté mají na začátku 60. let 20. století představu, že lidé jednou...
Ukázkový proces s rebelem: Na hranici skončí spisy i jejich autor

Ukázkový proces s rebelem: Na...

Německý novokřtěnec Balthasar Hubmaier (asi 1485–1528) obzvlášť rozčílí...
Sázka na kamenné hroty: Překonaly evropské geny zamrzlý oceán?

Sázka na kamenné hroty: Překonaly...

Dřívější výzkumy dokázaly, že DNA severoamerických indiánů...
Tuny oceli vs. zakázaná hudba: Rokenrolový dýchánek stál svobodu pěti lidí

Tuny oceli vs. zakázaná hudba:...

Železárny a těžba uhlí na Ostravsku, těžba uranu v Jáchymově. Československo...
Mezi dělníky stoupal počet levobočků: Rozbujela se za průmyslové revoluce nevěra?

Mezi dělníky stoupal počet...

„Co bude k večeři?“ ptá se 12letý Honza maminky. Uslyší obvyklou...
Jak nás ovlivňují biologické hodiny?

Jak nás ovlivňují biologické...

Biologické, nebo také vnitřní, hodiny významně ovlivňují tělo a mysl....
V malém pomáhá a ve velkém škodí

V malém pomáhá a ve velkém škodí

Exotické liči neboli čínská jahoda voní po růžích a chutná podobně jako...
Jak si poradíme s tetováním?

Jak si poradíme s tetováním?

Tetování sebou nese i jistá zdravotní rizika jako např. alergické reakce. Patří...
Co snímá rychleji než lidské oko?

Co snímá rychleji než lidské oko?

Prakticky všichni se s nimi setkávají každý den, doma, v obchodech i v kapse...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.