Doprava budoucnosti? Otestujte ji v Brně!

Tento článek je reklamním sdělením

Sjedou po tyči, rychle si obují boty, natáhnou uniformu, do ruky popadnou helmu a už vyjíždějí do ulic. Rutina, kterou mají hasiči dokonale nacvičenou, jim zabere jen mžik. Horší je pro ně proplést se ulicemi města plného aut a světelných křižovat. To pak minuty ubíhají a záchrana lidských životů se oddaluje.

Cesta k zásahu nám trvá přibližně sedm minut, jakékoliv zdržení může mít fatální následky,“ prozrazuje vedoucí pracoviště IZS a služeb jihomoravských hasičů Bronislav Kocman. Jen v Brně se v roce 2019 odehraje 3732 událostí, které vyžadují výjezd hasičů. Ti brněnští se tak do uniforem převlékají v průměru 10krát za den. A právě ve stejné době se rozjede testování systému, který má nejen hasičům, ale i dalším složkách integrovaného záchranného sboru výrazně ulevit.

Unikát v Česku

Projekt C-Roads Czech Republic je součástí mezinárodní iniciativy Platforma C-Roads, která se snaží zlepšit dopravní komunikaci napříč Evropou. Auta by měla v rámci tohoto systému vzájemně komunikovat a informovat se o dopravních komplikacích. V původním záměru mají „spolu mluvit“ hlavně na dálnicích, ale Češi se rozhodnou celý projekt posunout o level výše. Technologii C-Roads aplikují i do měst a zapojí do projektu nejen auta, ale i integrovaný záchranný sbor, veřejnou dopravu nebo železnici. Pilotem je v tomto ohledu město Brno, které dnes následují čtyři desítky dalších evropských měst. V Brně Ministerstvo dopravy ČR, které má projekt C-Roads pod palcem, přivedlo ke spolupráci Ředitelství silnic a dálnic a Brněnské komunikace. „V Brně tak vznikla infrastruktura, kterou je také možné využít v dalších výzkumných a testovacích pracích pro datově propojené a kooperativní řízení,“ upřesňuje Martin Pichl, vedoucí oddělení ITS a vědy, výzkumu a inovací na Ministerstvu dopravy ČR.

Díky technologii C-ITS mají hasiči v Brně zaručen hladký průjezd na 31 křižovatkách.

Jak přepnout na zelenou?

Testování bylo zahájeno v polovině roku 2019, kterému předcházela úspěšná implementace technologie C-ITS. A jak to funguje? Běžný řidič je například díky tomuto systému informován, že se blíží vozidlo integrovaného záchranného sboru a je nutné udělat uličku pro jeho průjezd. Aplikace, kterou má ve svém chytrém telefonu, mu dokonce poradí, jak ji nejrychleji udělat. Hasičům se zase díky tomuto systému na křižovatce automaticky přepnou světla. I když mohou dle zákona se zapnutým majákem projet křižovatku i na červenou, sami přiznávají, že to neradi dělají, protože řada řidičů je z toho zmatena a na silnicích vzniká chaos. S novým systémem proto stačí, aby měli zapnutou výstražnou signalizaci a na semaforu, který je vybaven technologií C-ITS, jim automaticky padne zelená.

Brno je díky zapojení do projektu C-Roads vzorem pro další evropské metropole.

MHD má přednost

Na střeše máme anténu, která vysílá a komunikuje jak s ostatními vozidly, která jsou vybaveny obdobnými systémy, tak s jednotkami umístěnými na křižovatkách,“ popíše hasič Bronislav Kocman a dodává, že díky tomu se podstatně zrychluje jejich dojezd. Z více než 150 světelných křižovatek v Brně jich je tímto speciálním zařízením zatím vybaveno 31. Jejich počet ale bude narůstat. Podobně jsou semafory připraveny i na příjezd vozidel městské hromadné dopravy. Jakmile se některé z nich přiblíží (musí být opět vybaveno příslušnou technologií), systém se bude snažit o jeho co nejrychlejší průjezd. Tato technologie na preferenci vozů MHD je už na 90 brněnských semaforech. V současné době se vyhodnocují výsledky z testování a do ostrého provozu by se měl systém C-Roads dostat vzápětí. „Systém je v Brně implementován a plně funkční,“ upřesňuje Roman Nekula, správní ředitel společnosti Brněnské komunikace, který dále dodává, že technologií pro komunikaci je zatím vybaveno 720 vozidel MHD a 15 vozidel integrovaného záchranného sboru. Jejich počet ale bude narůstat.

Tento článek je reklamním sdělením
Rubriky:  Technika
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Budoucnost Cadillacu: Bude se létat a jezdit bez řidiče

Budoucnost Cadillacu: Bude se...

„Obyčejnému“ luxusu zvoní umíráček. Americká automobilka...
Rok 2021 a připojení 15 nových jaderných bloků

Rok 2021 a připojení 15 nových...

Celkem 15 nových jaderných bloků o souhrnném instalovaném výkonu přes...
Přinese vlnu změn v lodním průmyslu?

Přinese vlnu změn v lodním...

Člun MAMBO má boky inspirované mořskými vlnami, tvarem připomíná...
Projekt Crocodile: O bouračce v Česku ví i Bulhar

Projekt Crocodile: O bouračce v...

Ve světě vládne síla informace. A vůbec nejlepší je taková, která je srozumitelná. Staré...
Síla myšlenky: Americká armáda chce přístroj pro telepatickou komunikaci

Síla myšlenky: Americká armáda...

Americká armáda chystá další projekt jako vystřižený ze sci-fi filmu. V rámci...
Nový Hyundai Ioniq plug-in hybrid: Tankujte emoce

Nový Hyundai Ioniq plug-in...

Buď slyšíte motor o trochu větší než je lidský mozek, nebo neslyšíte...
Doprava budoucnosti v reálu: Brno je vzorem pro Evropu

Doprava budoucnosti v reálu:...

Jednou bude většina aut komunikovat sama se sebou, s návěstidly, semafory,...
Česko finalizuje unikátní projekt dopravy budoucnosti

Česko finalizuje unikátní...

Představte si Evropu bez dopravních nehod, kdy už nikdo na silnici...
Působivá síla na japonském nebi! Nad bezpečností tamních obyvatel bdí zbrusu nové letouny Kawasaki P-1

Působivá síla na japonském nebi! Nad...

Japonské námořnictvo má novou posilu, která se uplatní zejména v oblastech...
Mikrovlnná technologie FUTTEC zachraňuje vozovky v ČR

Mikrovlnná technologie FUTTEC...

Inovativní česká mikrovlnná technologie FUTTEC, zabudovaná ve stroji FT3,...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Dějepis jinak: Proč neexistuje rok nula?

Dějepis jinak: Proč neexistuje...

Co vlastně znamenají zkratky, které někdy píšeme po...
Temné dějiny Vatikánu: Papež mrtvému předchůdci usekne prsty!

Temné dějiny Vatikánu: Papež...

„Náš papež Formosus (asi 816-896) zemřel,“ nese se Římem, „zřejmě ho otrávili!“....
Byl Bush junior nejhorším prezidentem v historii USA?

Byl Bush junior nejhorším...

Syn úspěšného otce, symbol války proti teroru. George W. Bush se pro mnohé zapíše...
Turkmenistán: Brána do pekla hoří již 50 let

Turkmenistán: Brána do pekla hoří...

Turkmenistán je země, která toho cestovatelům nemám moc co nabídnout....
Nejznepokojivější práce? Mimo jiné i umývač oken na nejvyšší budově světa

Nejznepokojivější práce? Mimo jiné i...

Práce je nedílnou součástí života, pracovat musíme...
Řež u Hradce Králové: Staré pořádky skončily, Prusko je hegemonem

Řež u Hradce Králové: Staré...

Píše se 3. červenec roku 1866 a více než dvouměsíční krvavá válka mezi Pruskem a...
Má hlídat dítě, místo toho ho chladnokrevně zabije

Má hlídat dítě, místo toho ho...

Když ráno 29. února roku 2016 opouštějí Vladimír Meščerjakov a Jekatěrina...
Tajné funkce věcí denní potřeby: Na co je modrá část gumy?

Tajné funkce věcí denní potřeby: Na...

Ne ke každé věci, kterou si v obchodě koupíte, existuje návod. Kvůli tomu...
Šáhdžahán I. nechal postavit zesnulé manželce monumentální hrobku

Šáhdžahán I. nechal postavit...

Churram, Akbarův vnuk, který přijme vladařské jméno Šáhdžahán I., se svými...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.