Domů     Technika
Mikrovlnná technologie FUTTEC zachraňuje vozovky v ČR
Pavel Polcar 16.11.2020

Inovativní česká mikrovlnná technologie FUTTEC, zabudovaná ve stroji FT3, slouží k celoročním opravám výtluků a trhlin na asfaltových komunikacích. Nejefektivněji ji lze využít při preventivní údržbě vozovek, protože umožňuje podrobnou pasportizaci a dokumentaci jednotlivých poruch a následných oprav.

Její trvanlivost a odolnost proti povětrnostním vlivům se již prokázala na různých asfaltových površích, jako jsou např. dálnice D2 u slovenských hranic a D1 u Mirošovic nebo silnice v Kutné Hoře a Kopřivnici.

Letos v říjnu proběhlo zacelení výtluků pomocí této progresivní metody v Chilské ulici nedaleko stanice metra Opatov. Záměrem bylo zabránit celkové destrukci vozovky, zvýšit její životnost a předejít tak finančně náročné generální rekonstrukci.

Další opravy vozovek mikrovlnnou technologií aktuálně probíhají i na jiných místech České republiky, např. v Olomouci.

Mikrovlnná technologie opravy poruch asfaltových povrchů v praxi

Opravu výtluků na frekventované komunikaci prostřednictvím technologie FUTTEC zadala Technická správa komunikací hlavního města Prahy společnosti FREKO. „Poškozená vozovka v Chilské ulici byla na hranici své životnosti, protože její silně porušenou živičnou vrstvou – především v oblasti dělicí čáry – zatékalo otevřenými spárami do povrchu.

Výtluky sahaly až na podkladní vrstvu, a proto bylo nutné jednat opravdu rychle a efektivně. Jinak by se již nepodařilo zabránit degradaci vozovky, což by mělo za následek nutnost generální rekonstrukce s vysokými finančními náklady.

Naším cílem bylo zacelit pomocí stroje FT3 co nejdelší souvislý úsek dělicí čáry, a to v co nejkratším čase, aby destrukce vozovky dále nepokračovala. V průběhu jediného dne jsme opravili 13 výtluků o celkové délce 9,1 metrů,“ uvádí Helena Mitwallyová, ředitelka divize úklidu a komunálních služeb společnosti FREKO, a dodává:

Do vozovky nyní nejméně po dobu dalších pěti let zatékat nebude. Technologie FUTTEC totiž funguje na inovativním principu hloubkového mikrovlnného ohřevu porušené asfaltové vrstvy bez degradace asfaltové směsi, díky němuž při opravě nevznikají žádné rizikové spáry. Oprava je tak skutečně trvanlivá.“.

Opravy výtluků a trhlin i v zimě

Možnost provádět preventivní opravy asfaltových komunikací po celý rok je dána již samotným principem technologie FUTTEC: využívá totiž mikrovlnného záření s frekvencí 2 450 MHz. To dokáže šetrně ohřát směs asfaltového pojiva a kameniva, z níž je tvořena vozovka, na teplotu 145 °C. Při ní asfaltové pojivo na hranici neporušené vozovky a poruchy – tedy výtluku nebo trhliny – změkne, ale nedegraduje.

Následně se do výtluku přidá přesně nadávkovaná, teplá asfaltová směs. Ta se rovněž ohřeje pomocí mikrovln na 145 °C a poté se zhutní. Při tomto procesu se nová směs přirozeně prolne s ohřátou vrstvou vozovky a uzavře poruchu bez vzniku spáry, do které by mohla vnikat voda a dále ji narušovat.

Na opravu je navíc použita asfaltová směs stejného druhu (zrnitosti kameniva, typu a gradace pojiva) jako u poškozené asfaltové vrstvy, a proto si opravované místo zachovává vlastnosti původní vozovky – zejména v protismykových parametrech a únosnosti.

Definování hrany výtluku probíhá pomocí kapalného penetračního činidla podle vlastního patentu FUTTEC, které umí absorbovat mikrovlnnou energii a přeměnit ji na teplo. „I minimální poruchu je tak možné opravit ihned po objevení bez nutnosti frézování nebo bourání vozovky.

Zamezí se tím šíření výtluku či trhliny do větší plochy. Zároveň se prodlouží životnost vozovky, sníží se celkové náklady na její údržbu a zvýší bezpečnost silničního provozu. Samotná oprava výtluku nebo trhliny do velikosti cca 60 x 80 cm navíc není vázaná na dlouhodobou uzavírku či objížďku, protože zabere dvoučlenné posádce s jedním vozidlem a strojem FT3 maximálně hodinu času – a to v jakémkoli ročním období,“ vysvětluje Jiří Rušikvas, zakladatel společnosti FUTTEC.

Související články
Žijeme v době plastové jako generace „plastic people“, v barevném, naleštěném a nerozbitném. Z kdysi zázračného produktu se stává veřejný nepřítel číslo jedna. Máme se ho ale bát? „Plasty nejsou zlo. Například v medicínských aplikacích, automobilovém nebo letecké průmyslu jsou nenahraditelné. Špatnou reklamu plastům dělají jednorázové výrobky a především to, jak s nimi nakládáme…“ říká ve 27. […]
Někteří lidé používají chatboty s umělou inteligencí k vytváření avatarů svých zesnulých blízkých. Pro někoho je to zdroj útěchy, ale jiné z toho tak trochu jímá hrůza… Doktorka Stephenie Lucas Oneyová nedávno oslavila pětasedmdesáté narozeniny. Její otec, bývalý policista a soudce, je už na věčnosti, ale ona s ním stále hovoří. Nikoli však jen v […]
Vinaři používají dvě metody k detekci toho, zda bylo jejich bílé víno kontaminováno nežádoucími mikroby, a to čichovou zkoušku a testování vzorků vína v Petriho misce. Nyní by se k nim mohla přidat ještě třetí, hi-tech metoda, a to testování vína pomocí elektronického jazyka. Elektronický jazyk se tomu lidskému vůbec nepodobá co do vzhledu, ale […]
Přesnější a rychlejší mapování znečištění vodních ploch i lepší ovládání pasivních hladinových plavidel tažených lodí byly hlavní cíle projektů kooperace robotických dronů vyvíjených Skupinou multirobotických systémů FEL ČVUT (MRS) a autonomně řízených lodí. Výsledky představili výzkumníci před pár dny u břehů vodní nádrže Orlík. Nad hladinu a okolní louky se vzneslo během soustřední v minulých dnech […]
Umělá inteligence je tu, ať se to někomu líbí nebo ne. Nabízí přehršel možností, ale také ukrývá nemálo čertových kopýtek. A tak je tomu i v oblasti vzdělávání. Sal Khan, výkonný ředitel Khan Academy, na které skrze online přednášky studují miliony lidé po celém světě, měl loni na konferenci TED Talk, jejímž mottem je heslo […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz