České start-upy ESA BIC jsou úspěšné v kosmu i na Zemi

3, 2, 1… Start! Stratoscout míří vzhůru, až do stratosféry. Jako správný průzkumník se vydává vstříc neznámému a doufá, že jeho cesta není jednosměrná. O několik hodin později a několik set kilometrů severovýchodně od startovacího pole balon přistává a přináší cenné záznamy z výšky 35 kilometrů nad Zemí.

Jako dítě, které si rozbaluje vánoční dárek – tak vypadají inženýři ze start-upu Stratosyst, když otevírají gondolu svého Startoscouta po úspěšném zkušebním letu. Potřebovali vyzkoušet technologie pro svou připravovanou stratosférickou platformu.

Ta bude jednou suplovat některé družice a drony, poskytovat telekomunikační signál nebo fotografovat určité oblasti.

Start testovacího balónu Stratoscout od startupu Stratosyst

VZNIKÁ STRATOSFÉRICKÝ DONUT

Testovací Stratoscout má zatím tvar klasického balónu, chystaný projekt ale bude vypadat spíše jako přerostlý koblížek donut. Dvěma připravovaným verzím zatím tým Stratosyst pracovně říká Skyraiser a Skyrider… Skystation se jim nelíbí a Skywalker je bohužel už zabraný…

Stratosyst ale nejsou jedinou tuzemskou firmou se stratosférickými ambicemi. Vedle nich vyvíjí pseudodružice i start-up ZetJet, který ale místo balonu vsadil na letouny s elektrickým pohonem. Jeho tvůrci jsou ze Švýcarska a do Česka je přivedla spolupráce s ČVUT a s kosmickým inkubátorem ESA BIC.

Z Česka se tak pomalu stává stratosférická velmoc a není náhoda, že oba stratosférické start-upy jsou v tomto inkubátoru.

Stratosférická stanice dostoupá až do výše 35 kilometrů nad povrch Země

ESA BIC: VESMÍR PRO TALENTY JE NA DOSAH!

Vesmír, kosmické technologie, rakety a družice… To vše zní jako vzdálený svět, jemuž se jde přiblížit jen díky novému sci-fi filmu.

Vesmír ale není tak nedosažitelný, jak by se na první pohled mohlo zdát. Teflon nebo suchý zip jsou příklady vynálezů, které nám na Zemi už zevšedněly. Přitom to kdysi byly zcela přelomové technologie používané ve skafandrech.

Businessový inkubátor ESA BIC podporuje mladé firmy, přenášející kosmické technologie zpět na Zemi nebo naopak vyvíjející nové technologie do vesmíru. ESA BIC Prague byl založen v roce 2016 a o dva roky později se k němu připojil ještě ESA BIC Brno.

Do obou inkubátorů dohromady už bylo přijato 23 start-upů. Mezi podporovanými projekty jsou nejen stratosférické stanice, luxusní lehká kola z kosmických materiálů, družice, drony či algoritmy pro výpočty propagace nejistot.

Světlo světa tu spatřily také diagnostické technologie zpracovávající zvuk i rentgen na ověřování pravosti uměleckých děl.

Zkrátka projekty, kombinující kosmické a podnikatelské nápady, využívají kosmické patenty, navigační systémy nebo dálkové snímkování Země. Tedy technologie, které nám pomáhají v každodenním životě.

Suborbitální raketu určenou pro testy ve vesmírných podmínkách ve výšce nad 100 kilometrů plánuje postavit start-up Suborbitality

DO VESMÍRU ZA ZLOMEK CENY

Ještě výše než do stratosféry míří suborbitální rakety od start-upu Suborbitality. Ty i se svým nákladem vyletí do výšky nad 100 kilometrů, odkud se se kontrolovaně vrátí zpět na Zemi. Mohou tak provádět vědecké experimenty a technologické testy v reálných podmínkách vesmíru – a to za zlomek ceny konkurence.

Dveře kosmu se tak otevírají i pro různé výzkumné instituce a univerzity.

Do nejvzdálenějších vesmírných končin se pak z Česka vydává start-up Spacemanic. Ten staví malé družice – takzvané cubesaty (velikost základního cubesatu je 10x10x10 centimetrů). Jeden chytrý telefon dnes zastane počítače, které kdysi zabíraly celou místnost nebo menší budovu.

Cubesaty sledují stejný vývoj a díky technologickému pokroku dokáží do jisté míry nahradit družice, jež byly v minulosti mnohonásobně objemnější a těžší.

Cubesaty jsou méně náročné na výrobu a díky své menší velikosti a hmotnosti i na dopravu do vesmíru. Jedna raketa jich na oběžnou dráhu dokáže vynést až několik desítek najednou. Menší technická i finanční náročnost znamená, že už nemusíte být kosmická agentura nebo velká firma, abyste se podívali do vesmíru.

Start-up Spacemanic dokonce své cubesaty nabízel i ve vánoční akci – co jiného je důkazem toho, že se vesmírné dobývání stává dosažitelnější než staré dobré nákupní slevy?

SkCube vyvinutý týmem Spacemanic. Družice byla v roce 2017 vypuštěna na oběžnou dráhu.

Z ORBITY POMÁHAJÍ ZEMĚDĚLCŮM…

Mnoho z nás si zemědělství stále představuje jako těžkou práci na poli s kombajnem. Ale i do této kombajnové oblasti stále více zasahují nové kosmické technologie. V českém ESA BICu jsou inkubované startupy pomáhající s plánováním sazby, vytvářejí plány pro období sucha nebo doporučují ty nejlepší pesticidy.

Některé k tomu využívají data z družic Sentinel evropského programu Copernicus. Například firma BigTerra kombinuje družicová a meteorologická data s numerickými modely počasí. Pomocí jejich vyhodnocení dokáže africkým zemědělcům poradit, jak mohou nejlépe podpořit úrodu, kdy začít se sázením a kdy je optimální doba pro sklizeň.

Startup za sebou úspěšné projekty v Ghaně a Zambii, kde pracoval s tamějšími neziskovými organizacemi.

BigTerra připravuje klimatické reporty pro africké země

… I INDICKÝM RYBÁŘŮM

Kosmické technologie se vedle zemědělství dostávají i do další stejně staré oblasti lidského společenství – rybářství. Do pražského inkubátoru ESA BIC byl nově přijat indický start-up Numer8, který bojuje s nadměrným rybolovem a svou mobilní aplikací podporuje malé rybáře.

Projekt, jenž nyní zakládá svou pražskou pobočku, už v minulosti spolupracoval s OSN a má za sebou úspěšné projekty v Indii a na Srí Lance. Kombinuje data Copernicus s navigačním systémem Galileo a na základě tohoto dálkového pozorování Země dokáže malé rybáře poslat na místa, kde je největší pravděpodobnost úspěšného rybolovu, a zároveň tato místa zakrýt v případě, že už je na místě příliš mnoho lodí.

Na principu rekuperace energie létá i Airbus Zephyr, lehký solárních UAV Zephyr 7 (na snímku) se stal v roce 2010 držitelem oficiálního vytrvalostního rekordu pro nenaplněné bezpilotní vzdušné vozidlo.

Ve vzduchu vydržel 336 hodin, 22 minut a 8 sekund

CO SI VYBAVÍTE, KDYŽ SE ŘEKNE ESA?

Je opravdu škoda, že mnoho lidí zná spíše autobazar ESA než Evropskou kosmickou agenturu – a ještě méně lidí zná české úspěchy na poli kosmického dobývání a podnikání. Možná chodíte do práce nebo do školy s budoucím českým Elonem Muskem… Nebo jste to třeba zrovna vy.

Nadějné talenty mají v Česku díky inkubátoru ESA BIC možnost uskutečnit své hvězdné nápady!

Testovací zařízení start-upu ZetJet, na kterém se bude zkoušet pohonná jednotka

POHON PRO PSEUDODRUŽICE I LETADLA

Start-up ZetJet vyvíjí elektrické pohonné jednotky pro letadla i takzvané pseudodružice. Jde o autonomní letouny létající ve výškách nad úrovní dronů a zároveň pod úrovní vesmírných družic. ZetJet Technologies pracuje s rekuperací energie způsobem snižujícím spotřebu paliva či elektrické energie nutné k pohonu letounu.

Proč jsou pseudodružice zajímavé? Jejich cena se pohybuje na 10 až 20 procentech ceny družic, přičemž mohou zastat podobné funkce. Během dne jsou pseudodružice schopny létat na solární pohon, v noci pak využívají energii nashromážděnou v bateriích.

Pokud se podaří tento nový motor úspěšně dovyvinout, čeká nás brzo možná i revoluce v komerční letecké dopravě.

FOTO: ESA BIC PRAGUE, STRATOSYST, WIKIPEDIA.COM