Domů     Technika
Volvo XC60 B5: Elektrizující diesel ve světě čistoty
Jan Zelenka 22.9.2020
XC60 Recharge plug-in hybrid R-Design expression, in Crystal White Pearl

Volvo chce do roku 2025 v porovnání s rokem 2018 snížit uhlíkovou stopu vyprodukovanou během životního cyklu každého vozu o 40 %. A do roku 2040 být klimaticky neutrální společností. Jde na to přes baterky, postupně, lišácky..

A nebojí se ani spojení elektrifikovaných dieselů, což bylo a možná ještě je skoro až sprosté slovo. Není. Vyzkoušeli jsme si to u modelu XC60 s motorem B5 s výbavou R-Design za 1 650 000 Kč. Naftová jednotka B5 disponuje výkonem 235 + 14 k, jde o 2,0litrový řadový čtyřválec s přeplňováním dvěma turbodmychadly, dopovaný mild-hybridní technologií, kde se o převod síly na všechna kola stará 8-stupňová automatická převodovka.

Spotřeba? Kolem 5,5 l/100 km….

Tohle už dává smysl. Vždyť diesel jako pohon velkých SUV s vysokým kroutícím momentem v nízkých otáčkách je tím nejefektivnějším. Benzinové motory nikdy nedosáhnou podobně konstantní spotřeby, ani odpovídající dynamiky.

Mild-hybridní technologie je přitom tou základní elektrifikací. V naftovém provedení ve verzích B4 a B5 nahrazuje naftové agregáty známé pod označeními D4 a D5. Vývoj čistě spalovacích motorů je mimochodem pro Švédy už pasé.

Dokonce i aktuální polohybridní motory jsou prý to poslední, co z říše nafty ve Volvu kdy vyrobí. Škoda.

S podporou voltů

Svět pořád nahrává spalovacím motorům, je však potřeba posunout je na novou úroveň. Zefektivnit je. Elektrifikovat. Nejen Volvo využívá triády elektrifikace…

Základem pohonu zůstává stále spalovací motor. V případě Volva je to relativně malá čtyřválcová či tříválcová zážehová jednotka. Kompaktní rozměry motoru jsou důležité, aby celkové rozměry a hmotnost pohonného ústrojí neměly negativní vliv na jízdní vlastnosti a prostor ve voze.

Malý motor by však bez pomoci neměl odpovídající výkon, proto je potřeba síla navíc. První na řadě je samozřejmě přeplňování. Používá se turbodmychadlo, jehož pomalejší nástup lze kompenzovat přidáním kompresoru. A tím jsme dosáhli limitů spalovacích motorů.

První stupeň: mild-hybrid

Prvním krokem elektrifikace je tzv. mild-hybrid – jakási pomyslná brána do světa elektrifikace. Z hlediska ovládání tu nenajdete nic, co by naznačovalo, že sedíte za volantem hybridního auta.

Mild hybridní systém využívá elektromotor umístěný na místě, kde bývá normálně startér. Zatímco startér se používá výhradně k roztočení vypnutého spalovacího motoru, tento „silnější startér“ dokáže pomoci i za jízdy.

Nepohání celé auto, dodává jen trochu síly navíc. A je to síla zadarmo. Zejména při zpomalování se ukládá odpadní energii do baterie, aby ji potom využilo k rozjezdu či akceleraci.

Mild hybrid si vystačí s relativně malou baterií i elektromotorem, jeho cena je tak srovnatelná s konvenčním automobilem, ale díky elektromotoru je vše efektivnější, svižnější a úspornější.

Druhý stupeň: hybrid

Vůbec nejstarší přístup k hybridní technologii. U hybrida je základem opět spalovací motor, vedle něj je tu však i silný elektromotor a větší balík baterií. Elektromotor už tady dokáže sám bez pomoci rozpohybovat celé auto, v omezeném režimu se dokonce obejde zcela bez spalovacího agregátu.

Klasický hybridní pohon však Volvo nepoužívá, namísto toho nabízí tzv. plug-in hybrid.

Přidejte zástrčku: plug-in hybrid

Všechno funguje stejně jako u hybridu – silný elektromotor a ještě vetší baterie, která se navíc dobíjí i externě. Jde o auto s označením T6 nebo T8 se dvěma pohony, jezdí čistě na benzín, čistě na elektřinu i všechno mezi tím.

Volvo udává dojezd v čistém a bezhlučném elektrickém režimu až 48 kilometrů. Což stačí na běžné cesty do práce či po městě bez kapky spáleného benzínu. Elektromotor je přitom dimenzován tak, aby ani dynamicky nebyl provoz na elektřinu nijak limitující.

A pak je tu 100% elektromobil, Volvo XC40 Recharge s dojezdem 418 km, 408 k výkonu.

 

Čistý a čistší

Když už jsou elektrifikovaná Volva čistší navenek, měly by být i dovnitř. Automobilka nedávno představila prémiovou technologii zkvalitňování vzduchu s certifikovanou účinností dle WHO se senzorem PM 2.5, který měří množství jemných prachových částic o průměru do 2,5 mikrometru v kabině.

Filtr je na bázi syntetických vláken a ionizátoru a do kabiny nepustí až 95 % částeček PM 2.5 ze vzduchu nasávaného zvenčí.

Pokročilý systém čištění vzduchu je od letošního jara dostupný pro všechny modely Volvo řady 60 a 90 postavené na modulární platformě SPA.

Související články
Vesmír bude opět na dosah ruky. Od 20. do 26. října ožije Praha, Brno i další města festivalem Czech Space Week – největší přehlídkou kosmických aktivit v Česku. Česko má vlastní družice, podílí se na mezinárodních misích a brzy vyšle astronauta Aleše Svobodu na Mezinárodní vesmírnou stanici. To a mnoho dalšího oslaví 8. ročník Czech […]
Medicína Technika 15.10.2025
Řada lidí ji podceňuje. Ovšem chřipka není jen obyčejná rýmička. Koneckonců může vyústit v závažné zdravotní problémy a nakonec i smrt. Proto se proti této nemoci nechává mnoho lidí očkovat. Jenže vytvoření funkční vakcíny je tak trochu alchymie Rok co rok mají před sebou experti stejnou výzvu. Jejich úkolem je zvolit kmeny chřipky, které budou […]
Příroda Technika 14.10.2025
Nepoužívané smartphony mohou pomoci snížit množství elektroodpadu i těžbu vzácných kovů. V rámci dnešního Mezinárodního dne elektroodpadu na tento aspekt upozorňuje studie Fraunhofer Austria a ukazuje, že jen v českých domácnostech leží 11,3 milionu starých smartphonů plných cenných surovin. V Evropě se nachází až 642 milionů nevyužívaných smartphonů, z nichž 211 milionů by se po […]
Příroda Technika 11.10.2025
Snižování uhlíkové stopy s sebou nese také reporting. Do hry nově vstupuje umělá inteligence, která pomáhá firmám všech velikostí sledovat a řídit jejich dopad na životní prostředí. Díky chytrým algoritmům lze odhalit plýtvání energií, optimalizovat dopravu i produkci a zároveň ušetřit nemalé náklady.   Od tabulek k datové analytice Sledování uhlíkové stopy je relativně nová aktivita, […]
Objevy Technika 7.10.2025
Letošní Nobelova cena za fyziku byla udělena třem vědcům za průlomový výzkum kvantového chování v elektrických obvodech – konkrétně za ukázání kvantového tunelování a kvantování energie v systémech dostatečně velkých na to, aby je bylo možné držet v ruce. Jejich práce otevírá cestu novým kvantovým technologiím, od výkonnějších počítačů po citlivé senzory. Královská švédská akademie […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz