V počátcích české e-commerce vévodila nabídce platebních možností dobírka. Ta je populární dodnes a spousta našinců ji vnímá mnohem lépe než platbu kartou či převodem. V posledních měsících se ovšem do popředí dere odložená platba neboli tzv.
odloženka. Je jako stvořená pro zákazníky, kteří nemají k dispozici potřebnou částku, jakožto i pro další cílové skupiny – například pro méně důvěřivé nakupující, jež chtějí za zboží zaplatit až po důkladné kontrole balíčku, což milovaná dobírka neumožňuje.
Není divu, že jde o nejrychleji rostoucí platební metodu na mnoha světových trzích.
Raketovému růstu odložené platby bezesporu nahrála letošní koronavirová pandemie. Na českém trhu se sice „odloženka“ drží kolem jednoho procenta z celkového množství uskutečněných transakcí, ale i tak lze pozorovat výrazný nárůst.
Do platební brány metodu implementovala už více než tisícovka českých e-shopů a alespoň jednou ji vyzkoušely desítky tisíc zákazníků. Tisíce nakupujících platbu odkládají pravidelně a možnost si velmi pochvalují.
Mezi e-shopy s odloženou platbou nechybí giganti jako MALL.cz, CZC.cz či e-shopy z rodiny Vivantis. Pozadu nejsou ani poskytovatelé služeb včetně Leo Express a firmy na zážitky Allegria.
V zahraničí je odložená platba o pořádný kus dál. Zdaleka největšímu zájmu se těší ve Švédsku, kde zaujímá téměř čtvrtina transakcí. Pozadu nezůstávají ani Němci, kteří platbu odkládají při každém čtvrtém nákupu.
Bronzová příčka pak připadá Norům, jež platí až po převzetí zboží u 13 % nákupů.
Odložená platba jako konkurenční výhoda
Provozovatelé českých e-shopů přijali nabídku nové platební metody s otevřenou náručí. Český e-commerce trh je na vysoké úrovni a možností, jak růst, již není zdaleka tolik jako v minulosti. V oblasti platebních metod však za zahraničím pokulháváme.
Implementace inovativního nástroje může internetovým obchodům jedině prospět. Z hlediska nákladů je odložená platba srovnatelná s běžnou platbou kartou.
Vypadá to, že klasickou dobírku čekají krušné časy, protože odložená platba nabízí mnohem více navazujících služeb. Jmenovitě rozšířenou záruku, pojištění a možnost dalšího posunutí splatnosti či prodloužení lhůty pro vrácení zboží.
Proč zákazníci rádi odkládají placení?
A čeho si zákazníci na odložené platbě cení nejvíce? Především možnosti vyzkoušení zboží bez nutností předchozí úhrady. Během 14 dní po obdržení zásilky se rozhodnou, zda jim produkt vyhovuje – a podle toho za něj zaplatí, nebo odstoupí od smlouvy.
V takovém případě nemusí zbytečně čekat na vrácení peněz. Tato možnost se hodí třeba při nákupu obuvi či oblečení, kde není jednoduché odhadnout správnou velikost.
Na koni jsou samozřejmě i zákazníci, které v době nákupu takříkajíc tlačí finance. Kdo má hlouběji do kapsy, ale nechce si kvůli zboží – například dočasně zlevněného nábytku – sjednávat rychlou půjčku ani ho splácet, může za něj zaplatit s dostatečným odstupem.
Zdroj obrázku: Yulia Grigoryeva / Shutterstock.com