Kam odcházejí letadla, když doslouží?

Tento článek je reklamním sdělením

Mají letadla svoje vlastní nebe? No, nejspíš ne, protože si nebe užijí dost ještě za života. A tak jejich pouť končí zpravidla na zemi. Na speciálních vrakovištích, kde se z nich ještě využije, co se dá. Věděli jste, že existují lidé, kteří se recyklací starých letadel zabývají profesionálně?

V poklidném koutu Walesu se nachází jedno z největších vrakovišť letadel na světě, na kterém parkují desítky strojů, čekající na to, až jim bude vdechnut nový život. Stane se tak v každém případě – ať už je welšští profesionálové využijí jako „dárce orgánů“ a železného šrotu k dalšímu využití, nebo je opraví a ona se opět vrátí ke svému původnímu účelu, tedy k létání.

Hřbitovy letadel se nacházejí po celém světě a mají i okruhy svých fanoušků, kteří na internetu sdílejí jejich polohy, sledují je v leteckých pohledech mapových aplikací a občas je i navštěvují, jenže oficiálně se do většiny z nich stejně podívají jen přes plot – jedná se totiž zpravidla o soukromé pozemky, na které je nepovolaným vstup zakázán.

Většina hřbitovů letadel se nachází na území Spojených států, zpravidla v jejich jižní části s rozlehlými neobydlenými pouštními a polopouštními oblastmi, tedy v oblastech států Arizona, Kalifornie, Nové Mexiko nebo Texas. Některá vrakoviště jsou součástí velkých letišť, jiná se nacházejí zcela mimo civilizaci.  V Evropě můžeme kromě zmíněného Walesu vyjmenovat třeba francouzský Tarbes nebo letiště Marcela Dassaulta v Châteauroux.

Na těchto pozemcích se shromažďují až tisíce letounů, které někdy čekají na to, až z nich zaměstnanci vrakovišť vyjmou cenné součástky, díly kabiny a dalších částí interiéru, aby následně „protáhli“ nepoužitelné zbytky trupu vysokou pecí. Když mají čekající stroje větší štěstí, přejdou zásadní renovací a budou moci létat dále.

Každý rok je po celém světě rozmontováno a sešrotováno okolo 400 až 450 letadel, které zpravidla ukončí svoji službu po 20 až 30 letech. Důvody k tomu mohou být různé, od těch objektivnějších (koroze, únava materiálu a nízká dostupnost náhradních dílů) až po tzv. morální zastaralost. Pasažéři si zkrátka rychle zvyknou na modernější stroje a těmi staršími už létat nechtějí. Nutno dodat, že k objektivním důvodům ukončení provozu letadla může patřit i nízká efektivita a vysoká spotřeba paliva v porovnání s novějšími modely.

Pokud se o procesu rozebírání a šrotování starých letadel chcete dozvědět více, sledujte nový desetidílný dokumentární seriál Recyklace letadel, který poběží pravidelně každou středu od 15. dubna vždy ve 22:35 na kanále Viasat Explore.

 

 

Tento článek je reklamním sdělením
Rubriky:  Technika
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce
reklama

Související články

Je libo garsonku, nebo 3+1?

3D tisk ušel za několik málo let skutečně dlouhou cestu,...

Návrat důležitého smyslu

Vědci ze Švédska sledovali čtyři lidi, kteří v průběhu 3 až 7 let...

Taxi nové generace

Sny o malých létajících strojích, které by představovaly taxislužbu, mají...

Tesla na pranýři: Elektromobil měl...

Americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu se pouští do vyšetřování...

ROLLS-ROYCE – Ze silnice do oblak

Britská společnost Rolls-Royce je známá především díky svým luxusním...

Stále menší a menší plasty

Plasty jsou zkázou pro naši planetu a mikroplasty ničí naše těla. Zatímco...

Čeká nás nová průmyslová revoluce?

V jakých oblastech dosáhla umělá inteligence značného pokroku? 1. Robustnější...

Znovuzrození ruského Moskviče?...

Moskevský automobilový závod Moskvič před několika dny překvapil...

Nanotkaniny využitelné v medicíně

Univerzita Karlova a Akademie věd ČR spojily své síly prostřednictvím...

Nukleární Francie

„Francie postaví v nadcházejících desetiletích nejméně šest nových...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Do sedmičky, která rozhodovala o osudu Evropy, patřil i český král

Do sedmičky, která rozhodovala o...

Patřili k velmi důležitým osobám, které rozhodovaly o dalším směřování střední a západní...
Na dovolenou si vždy přibalte i vhodná očkování

Na dovolenou si vždy přibalte i...

Přípravy na dovolenou jsou často hektické. Člověk musí myslet na spoustu...
Dopovat je podobné jako nafukovat kolo

Dopovat je podobné jako...

Vzory, modly, ikony. Slavní a vynikající sportovci uchvacují diváky, fanoušky...
Sázka na osudovou třináctku: Chtěl Benjamin Franklin místo orla krocana?

Sázka na osudovou třináctku:...

Orel bělohlavý v letu patří mezi typické symboly Spojených států amerických....
Oční poradna: Proč není zdravé si mnout oči?

Oční poradna: Proč není zdravé si...

Takřka automaticky a nevědomky si lidé několikrát za den promnou oči. Nejčastěji po...
Postrach mongolských plání

Postrach mongolských plání

Jakmile se v písku pouště Gobi cosi zavlní, pastevcům tuhne krev v žilách....
Opeřenec a dáma s čapkou: Co pro Francouze znamená kohout?

Opeřenec a dáma s čapkou: Co pro...

Země galského kohouta, tak se často říká Francii. Proč? Latinské...
Kuřáci, zajděte si na kontrolu, vyzývají pneumologové

Kuřáci, zajděte si na kontrolu,...

Ani v rozvolněném létě by kuřáci neměli zapomínat na své zdraví....
Bunga, bunga! Parta studentů napálí hrdé britské námořnictvo

Bunga, bunga! Parta studentů napálí...

Přípravy na palubě honosné válečné lodi Dreadnought vrcholí. Vše musí vypadat jako...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.