Domů     Technika
Kam odcházejí letadla, když doslouží?

komerční sdělení

Mají letadla svoje vlastní nebe? No, nejspíš ne, protože si nebe užijí dost ještě za života. A tak jejich pouť končí zpravidla na zemi. Na speciálních vrakovištích, kde se z nich ještě využije, co se dá.

Věděli jste, že existují lidé, kteří se recyklací starých letadel zabývají profesionálně?

V poklidném koutu Walesu se nachází jedno z největších vrakovišť letadel na světě, na kterém parkují desítky strojů, čekající na to, až jim bude vdechnut nový život. Stane se tak v každém případě – ať už je welšští profesionálové využijí jako „dárce orgánů“ a železného šrotu k dalšímu využití, nebo je opraví a ona se opět vrátí ke svému původnímu účelu, tedy k létání.

Hřbitovy letadel se nacházejí po celém světě a mají i okruhy svých fanoušků, kteří na internetu sdílejí jejich polohy, sledují je v leteckých pohledech mapových aplikací a občas je i navštěvují, jenže oficiálně se do většiny z nich stejně podívají jen přes plot – jedná se totiž zpravidla o soukromé pozemky, na které je nepovolaným vstup zakázán.

Většina hřbitovů letadel se nachází na území Spojených států, zpravidla v jejich jižní části s rozlehlými neobydlenými pouštními a polopouštními oblastmi, tedy v oblastech států Arizona, Kalifornie, Nové Mexiko nebo Texas.

Některá vrakoviště jsou součástí velkých letišť, jiná se nacházejí zcela mimo civilizaci.  V Evropě můžeme kromě zmíněného Walesu vyjmenovat třeba francouzský Tarbes nebo letiště Marcela Dassaulta v Châteauroux.

Na těchto pozemcích se shromažďují až tisíce letounů, které někdy čekají na to, až z nich zaměstnanci vrakovišť vyjmou cenné součástky, díly kabiny a dalších částí interiéru, aby následně „protáhli“ nepoužitelné zbytky trupu vysokou pecí.

Když mají čekající stroje větší štěstí, přejdou zásadní renovací a budou moci létat dále.

Každý rok je po celém světě rozmontováno a sešrotováno okolo 400 až 450 letadel, které zpravidla ukončí svoji službu po 20 až 30 letech. Důvody k tomu mohou být různé, od těch objektivnějších (koroze, únava materiálu a nízká dostupnost náhradních dílů) až po tzv.

morální zastaralost. Pasažéři si zkrátka rychle zvyknou na modernější stroje a těmi staršími už létat nechtějí. Nutno dodat, že k objektivním důvodům ukončení provozu letadla může patřit i nízká efektivita a vysoká spotřeba paliva v porovnání s novějšími modely.

Pokud se o procesu rozebírání a šrotování starých letadel chcete dozvědět více, sledujte nový desetidílný dokumentární seriál Recyklace letadel, který poběží pravidelně každou středu od 15. dubna vždy ve 22:35 na kanále Viasat Explore..

https://youtu.be/ECzamNO-Ns4

Související články
Stavba rakety, která dopraví lidstvo zpět na Měsíc, je jedním z největších inženýrských výkonů moderní doby. Program Artemis, vedený NASA, připravuje start superrakety SLS (Space Launch System), která vynese kosmickou loď Orion na cestu kolem Měsíce. Podívejme se krok za krokem, jak se sestavuje tento obří nosič, který jednou dopraví astronauty nejen na Měsíc, ale […]
Toyota dokončila první fázi výstavby svého „Tkaného města“ Woven City, tedy testovacího hřiště pro mobilitu. Spuštění první fáze je plánováno na podzim 2025. Výstavba budov první fáze byla dokončena v říjnu 2024. Souběžně s tím probíhá renovace bývalého závodu TMEJ Higashi-Fuji na výrobní centrum pro Woven City a byly zahájeny přípravné práce pro fázi dvě. […]
ThinkOrbital, vesmírný startup spoluzaložený Vojtěchem Holubem, za pár dní vypustí experimentální satelit s revoluční vesmírnou stavební technologií. Cílem mise je otestovat sváření, řezání a rentgenovou inspekci pomocí elektronového paprsku. Satelit o váze 45 kilogramů dopraví na oběžnou dráhu Země raketa Falcon 9 společnosti SpaceX z Kalifornie. Letos v květnu ThinkOrbital provedl historicky první autonomní svařování […]
Češi za rok najedou téměř 76 miliard kilometrů. Ukázala to analýza, kterou pomocí dat z STK zpracoval odborný datový tým společnosti Cebia, která je známá především tím, že pomáhá motoristům bojovat proti podvodům při prodeji ojetin prostřednictvím kontroly jejich historie. Hypoteticky se tak Češi ročně dostanou 515krát ke Slunci, 197 tisíc krát k Měsíci či […]
NOVINKY Objevy Technika 12.12.2024
Robotika opět pokročila na další úroveň. Vědci z Fakulty elektrotechnické ČVUT vyvinuli systém, díky kterému se humanoidní roboti mohou pohybovat mezi lidmi přirozeně a bezpečně. Třeba i hrát stolní hry. Tento přelomový algoritmus, nazvaný Harmonious, umožňuje humanoidům nejen reagovat na své okolí, ale také být empatickými společníky, kteří v reálném čase přizpůsobují své pohyby aktuálním […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz